Vil i hjælpe med vores køreplan?:)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Vil i hjælpe med vores køreplan?:)

Indlæg af skaanebo » 21.11.2009 18:58:26

Det er helt rigtig forstået, at hvis I først er gift, behøver han ikke at rejse hjem igen, selv om han kun er kommet ind i landet på et visum, når I søger om et opholdsbevis til ham efter EU-retten. Det har intet med processuelt ophold at gøre. Når en ansøgning om opholdsbevis er indleveret til Migrationsverket kan din mand med det samme begynde at arbejde og får alle de samme rettigheder i Sverige som enhver anden EU-borger i og med at han er ægtefælle til en EU-borger.

Den eneste hurdle er derfor at få et visum til ham. Og her er det ambassaden eller Migrationsverket, der skal foretage et skøn. Der er ingen garanti for, at han kan få visum, men der er heller ikke noget, der siger, at det er helt umuligt, at han får visum. Det kan I kun finde ud af ved at søge om visum. Og den proces kan jo så vare fra 2 uger og i indtil flere måneder, alt efter om sagen afgøres hurtigt på ambassaden eller ekspederes videre til Migrationsverket i Sverige.

Når der er tale om en skønsmæssig vurdering, kan vi ikke rigtig komme nærmere på, om det bliver det ene eller andet udfald af en visumansøgning. I kan gøre forsøget, og hvis det ikke lykkes, fx fordi din kæreste er meget ung, eller ikke har noget fast job, ja så må I jo bare se at gifte jer, inden I søger igen. For når I først er gift, har du en rettighed til at få besøg af din mand. Det har du ikke, så længe I kun er kærester.

Lise1988

Indlæg af Lise1988 » 21.11.2009 20:37:48

Okay! Så det vil sige, at det jo godt ville kunne lade sig gøre. Hvis vi kunne få et Schengen, altså turistvisum, til ham.

Det jeg er forvirret omkring, er udtrykket "processuelt ophold".
I folderen "Sverigesløsningen" står der:

Hvis ægtefællen/samleveren søger ophold i Sverige under EU-reglerne, mens vedkommende er indrejst lovligt til landet fx på et Schengen-visum, så kan han/hun blive i Sverige på processuelt ophold, mens
sagen behandles.
Er ægtefællen/samleveren ikke i Sverige ved ansøgning kan man i princippet som bosiddende i Sverige godt søge om visum til sin ægtefælle/samlever inden man søger opholdstilladelse. Men det er set at
Migrationsverket giver afslag, da de ikke kan forstå, at der søges om midlertidig og ikke mere permanent
ophold. Desuden kan det ikke rigtigt betale sig, da begge ansøgninger tager omtrent lige lang tid.

Hvad er det for nogen former for visum/ansøgninger de taler om?
Og hvorfor står der opholdstilladelse? Er det ikke opholdsKORT?

Lise

Lise1988

Indlæg af Lise1988 » 21.11.2009 20:46:16

Hej igen.
Jeg har skrevet denne oversigt på engelsk selv, så min kæreste kunne få et indblik.
L = mig.
M= ham.

HVAD er det, jeg opfatter forkert?

It is much easier to get a visa to Sweden when we are married, than if we are not married.
If we apply for a visa, and the authorities think that M is going to stay here for more than 3 months, the application will not be approved.

When we want to move to Sweden, there are two kinds of rules we can use:
The Swedish, national rules or the European Union (EU) rules

EU-rules:

The EU rules say that citizens of the EU have the right to work and live in another country.
This means, that L has the right to move to another EU country and get her spouse with her.

Plan with the European Union rules:
1. L moves to Sweden.
2. L goes to India and we get married.
3. M gets a Schengen visa to Sweden due to the EU-rules.
He can get this, because he is married to an EU-citizen.
He has the right to have this visa within 4 weeks.
M doesn’t have to pay for the visa.
4. When M gets the visa, he goes to Sweden.
5. We apply for residence card for M.
6. M can live and work in Sweden while we wait for the application to be approved.
7. After 5 years M can get a permanent resident visa.

EU demands
• We must live and have an address in Sweden.
• L must have a work. The work can be both in Sweden and in Denmark, and it doesn’t have to be a full time job. The important thing is not how much money she makes, but how much money there is left, after the expenses are paid. We must have app. 6000 SEK after the expenses are paid (house rent, insurances, train card)
• We must be married (easy) or registered as partners (difficult).

Good things:
The EU-rules are faster than the national Swedish rules.
M can live and work in Sweden at the same time, as we apply.
Bad things:
If the application is approved this way, we can never receive financial support from the Swedish system.

About the demand that L have to support us financially:

-L must have a work. The work can be both in Sweden and in Denmark.
-It doesn’t matter if it is a part time or a full time job.
-The important thing is that L must have 6000 SEK left, after the expenses are paid every month.
-The money that M make is not included in this matter, because it is L's full responsibility, because she is an EU-citizen.
-Then money that M make can’t be used for paying the expenses.

If the EU-application is declined, because L doesn’t make enough money, we can apply under the national, Swedish rules afterwards.

Q: Does L have to work in Sweden, or can she work in Denmark also?
A: L doesn’t have to work in Sweden – she can also work in Denmark, and live in Sweden. Before the rules said, that she had to work in Sweden, if she wanted to live there and use the EU rules, but now she can live there without working.

Q: Why doesn’t all Swedish people use this way, when they want to be married to a person from outside the European Union?
A: Because the Swedish nationals are not seen as EU/EES people in this matter, they are seen as Swedish nationals. In order to get family gathering, they must use the national Swedish rules.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.11.2009 20:57:43

Lise1988 skrev:Okay! Så det vil sige, at det jo godt ville kunne lade sig gøre. Hvis vi kunne få et Schengen, altså turistvisum, til ham.

Det jeg er forvirret omkring, er udtrykket "processuelt ophold".
I folderen "Sverigesløsningen" står der:

Hvis ægtefællen/samleveren søger ophold i Sverige under EU-reglerne, mens vedkommende er indrejst lovligt til landet fx på et Schengen-visum, så kan han/hun blive i Sverige på processuelt ophold, mens
sagen behandles.
Er ægtefællen/samleveren ikke i Sverige ved ansøgning kan man i princippet som bosiddende i Sverige godt søge om visum til sin ægtefælle/samlever inden man søger opholdstilladelse. Men det er set at
Migrationsverket giver afslag, da de ikke kan forstå, at der søges om midlertidig og ikke mere permanent
ophold. Desuden kan det ikke rigtigt betale sig, da begge ansøgninger tager omtrent lige lang tid.

Hvad er det for nogen former for visum/ansøgninger de taler om?
Og hvorfor står der opholdstilladelse? Er det ikke opholdsKORT?

Lise
ÆUG's vejledning, som du citerer fra, er sidst blevet opdateret i 2007, og dengang var der netop tale om en opdatering af en tekst, der blev udarbejdet mange år tidligere. Dengang tror jeg ikke, man var så opmærksom på sprogbrugen omkring opholdskort/opholdsbevis og opholdstilladelse og udtrykket processuelt ophold. De sidste to begreber finder kun anvendelse ved brug af national lovgivning og ikke ved brug af EU-retten. Men det er jo bare et spørgsmål om ord - selve indholdet er der ikke noget forkert i.

Siden 2007 er der så også sket en række skred i EU-retten, og faktisk var jeg selv og fundiver199 tidligere i år ved at udarbejde en helt ny vejledning til brug af EU-retten i ÆUG's regi. Desværre skulle en sådan vejledning først godkendes i ÆUG's bestyrelse, og dernæst var der åbenbart nogle tekniske problemer i at lægge teksten ud på nettet her på ÆUG's hjemmeside... så det er endnu ikke sket. Det kunne ellers godt være på tide at opdatere og udgive en mere dækkende vejledning, ikke bare til Sverige, men også til Tyskland, ja i det hele taget om brug af EU-retten til familiesammenføring... men det må åbenbart vente, indtil bestyrelsen finder en teknisk løsning og får tid til at sætte sig ned og godkende et sådan stykke papir, hvis der ellers er nogen vilje til overhovedet at udgive en sådan vejledning...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.11.2009 21:10:33

"Bad things:
If the application is approved this way, we can never receive financial support from the Swedish system."

I kan modtage samme tilskud og serviceydelser, som enhver anden, der bor i Sverige - altså I kan fx godt søge om boligtilskud (bostadsbidrag), få tilskud til tandlægebesøg, få børnepenge (barnbidrag), osv. I kan også for en ikke nærmere defineret periode på mindst 6 måneder søge og modtage socialhjælp (kontanthjælp med et dansk ord), men altså ikke til evig tid, idet myndighederne kan skønne, at tredjelandsborgeren kan udgøre en urimelig byrde for staten og derfor kan få inddraget sit opholdskort.

Men dybest set er man bedre socialt sikret ved brug af national svensk lovgivning, idet der her ikke er nogen risiko for, at man mister sin opholdstilladelse alene af den grund, at man ikke er i stand til at forsørge sig selv. Desuden opnår man jo hurtigere at få permanent ophold - det sker efter 2 år ved brug af national lovgivning i forhold til efter 5 år ved brug af EU-retten.

Lise1988

Indlæg af Lise1988 » 21.11.2009 21:18:13

Okay :)

Det er sku ærgeligt med den folder. Jeg kunne virkelig godt bruge en udførlig vejledning i, hvordan man i praksis benytter sig af EU-reglerne.

Men altså. Vi har besluttet, at vi vil benytte os af EU-reglerne, fordi det går hurtigere med at få ham herop.

Spørgsmålet er, om jeg skal rejse ned og blive gift med ham først, eller om han skal komme herop på turistvisum, og vi så skal blive gift her.
Umiddelbart vil det nok være hurtigst alt i alt, hvis jeg tog ned og giftede mig med ham først - fordi han så har ret til visum til Sverige indenfor 4 uger.

- men hva er det for et visum? Det der ægtefælle-visum. Hvordan fungerer det? Kender du nogen steder jeg kan læse mere om det?

Lise

p.s. Du er min redning, at du gider forklare. Jeg er dig så taknemmelig.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.11.2009 21:47:41

Det er rigtigt, at vi tidligere på året gik i gang med at lave en ny vejledning i EU-reglerne i ÆUG, og at arbejdet ikke er færdigt endnu. Hovedårsagen hertil er - for at være ærlig - at jeg ikke har haft tid, energi og overskud til at gøre det færdigt endnu. ÆUG er, som de fleste sikkert er klar over, en forening der fungerer 100% v.h.a. frivillig arbejdskraft, og derfor er der desværre ikke altid ressourcer til at gøre alle de ting, som vi gerne ville.

Til gengæld har Dansk Racediskriminationscenter lavet en EU-vejledning, og den kan du finde et link til den foreløbige udgave af øverst i forum. Den endelige udgave af denne vejledning er stadig under udarbejdelse, og når den bliver færdig, vil den blive lagt på ÆUG´s hjemmeside. Det er forfatteren i hvert fald indstillet på.

Som et supplement til DRC´s vejledning har jeg lavet et indlæg, der hedder "ofte stillede spørgsmål", og som du ligeledes kan finde øverst i forum.

Selvfølgelig vil det være godt, hvis ÆUG kan finde tid og overskud til at gøre den påbegyndte vejledning færdig. Men ærlig talt mener jeg, at de to tekster, som allerede ligger på hjemmesiden, tilsammen dækker mindst 90% af behovet.

Og derfor har jeg også nedprioriteret det lidt i forhold til andre opgaver. Man kan vel også diskutere, om der i det hele taget er brug for, at både DRC og ÆUG laver hver sin vejledning om det samme emne.

Hvis jeg får tid og overskud til det, så vil jeg nok kigge på sagen i juleferien. Men indtil da må folk altså klare sig med de tekster, som allerede er skrevet, samt den meget omfattende hjælp, man kan få fra mange forskellige skribenter i forum eller ved at skrive til ÆUG´s email-rådgivning.

Det handler også lidt om, at f.eks. Lise må tro på, hvad folk skriver til hende i forum, i stedet for nærmest at insistere på at lade sig forvirre ved at læse en gammel tekst, som ikke er helt opdateret, men som ligger på hjemmesiden, fordi 90% af det, der står i den, stadig er korrekt og kan have værdi for folk at læse.

Naturligvis bør Sverigesfolderen opdateres, så der kommer til at stå "opholdskort" i stedet for "opholdstilladelse". Men igen det er også et spørgsmål om prioritering og om mangel på ressourcer i ÆUG.

Hvis nogle har lyst til at være med til at styrke arbejdet i foreningen, så er de meget velkomne til at stille op til bestyrelsen ved den næste generalforsamling, som bliver engang i marts måned.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.11.2009 21:58:18

Lise, det sikreste og hurtigste vil helt klart være, at du 1) flytter til Sverige og bliver registreret som bosat der og 2) rejser til Indien og gifter dig der. I Indien skal din mand så udfylde en ganske almindelig visumansøgning på Sveriges ambassade eller nærmeste konsulat. Der er dog en række spørgsmål i visumansøgningen, din mand ikke behøver at besvare, netop fordi han så er ægtefælle til en EU-borger. De spørgsmål, han ikke behøver at besvare, er markeret med en stjerne i spørgskemaet. Desuden fremgår det af teksten, at visum skal udstedes gratis.

Du kan læse mere på ambassadens hjemmeside

http://www.swedenabroad.com/Page____63429.aspx

Ambassaden skal naturligvis også se jeres vielsesattest, samt dokumenation for at du bor i Sverige i form af et svensk personbevis.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.11.2009 22:07:13

Da det godt kan tage noget tid at få udstedt, oversat og legaliseret eller apostillepåtegnet en vielsesattest, så kan Lise også overveje at bytte rundt på 1) og 2).

Altså rejse til Indien og gifte sig først og herefter flytte til Sverige, når bryllupsrejse m.m. er overstået. På den måde kan Lises mand bruge tiden på at ordne alt papirarbejdet omkring vielsesattesten i Indien, samtidig med at Lise bruger tiden på at finde en bolig i Sverige.

Det er ikke for at male fanden på væggen, men i nogle lande kan der gå mange måneder med at få en vielsesattest udstedt, oversat og legaliseret. Jeg kender f.eks. en person, hvis filippinske kone har brugt næsten 9 måneder på det :shock:

Forhåbentlig arbejder det indiske bureaukrati noget hurtigere end det filippinske, men man skal næppe forvente, at det er noget, som er overstået i løbet af 14 dage.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.11.2009 22:55:19

Engelsk er et af Indiens officielle sprog, så måske er det slet ikke så kompliceret, hvis vielsesattesten er udstedt på engelsk. Men spørg ambassaden for at finde ud af, hvilken form for dokumentation de kræver.

Her kan der være stor forskel mellem landene, og mellem Schengen-ambassadernes krav.

Besvar