Hej alle!
Jeg har gennemlæst mange indlæg i disse fora, og er noget forvirret. Jeg har en problematik, som jeg håber, at nogen her kan hjælpe med.
Jeg er - efter lang tids tovtrækkeri - blevet bevilget en førtidspension, idet jeg har en Epilepsi, som kræver løbende behandling. Under behandlingen af min ansøgning - som trak lang tid ud - var jeg på kontanthjælp.
Jeg mødte i 2007 en sød Russisk pige, som jeg efterfølgende er blevet enig med at giftes med. Hun har en 8-årig søn. Hun er uddannet sygeplejerske og psykolog. Nu er der flere ting, som forvirrer mig, og som jeg ikke helt kan finde hoved og hale i.
Først, så er jeg ikke klar over, hvilken model vi skal anvende: de nationale regler eller EU reglerne. Jeg har ligeledes hørt modstridende meldinger omkring kravet om ophold i et andet EU land kræves at være mindst 10 uger - andre steder har jeg fået oplyst at der ikke er noget varighedskrav. Ydermere er der også forvirring omkring beskæftigelseskravet. Således hører jeg nogle steder, at man skal have haft arbejde i det påg. EU land - andre steder læser jeg, at dette ikke er et krav.
Vi har mødtes flere gange - først i hendes hjemby, derefter i Cairo, 2 gange i Moskva, og senest på en ferie hun holdt her hos mig i DK. Samtidig har vi stået i telefonisk kontakt med hinanden på næsten daglig basis, hvor jeg har ringet til hende.
Men nu vil vi som sagt meget gerne giftes. At flytte til Rusland vil nok ikke være praktisk udførligt, idet de har et behandlingssystem, som - på det neurologiske område i almindelighed og epilepsiområdet i særdeleshed - står en del tilbage for det Danske.
Er der nogen her, som i korte vendinger (gerne trin-for-trin) kan anvise, hvad der er mest hensigtsmæssigt at gøre? Jeg vil være umådeligt taknemmelig for enhver hjælp, som kan gives.
På forhånd tak.
Venlig hilsen,
L. Hummel
Kommende ægtefælle fra Rusland - jeg er førtidspensionist.
-
fundiver199
Re: Kommende ægtefælle fra Rusland - jeg er førtidspensionist.
I kan både anvende EU-reglerne og Danmarks nationale regler, det er helt op til jer. Der er fordele og ulemper ved begge dele, og det kan du bl.a. læse om i indlægget ”ofte stillede spørgsmål” øverst i forum ”EU Sveriges- og Schlesvigløsningen”.
Jeg kan ikke sige, hvad der vil være mest hensigtsmæssigt for jer, da det afhænger af utroligt mange forskellige ting. Umiddelbart kunne din modtagelse af kontanthjælp dog være et argument for at anvende EU-reglerne, da du derved vil undgå de 12 måneders karantæne, som dette giver efter danske regler. Men omvendt er det da bøvlet at ligge og flytte frem og tilbage mellem forskellige lande, hvis I uden det store besvær kan opfylde alle de danske krav og betingelser, og din kone opnår ikke ret til SU i Danmark, hvis I anvender EU-reglerne.
Omkring EU-reglerne kan jeg oplyse følgende:
1) Der er ingen faste krav til varigheden af dit ophold i et andet EU-land, men du skal have ”etableret din tilværelse” i det pågældende land. Har du det, så er 10 uger med sikkerhed nok, så usikkerheden går alene på, om 4 eller 6 eller 8 uger også er nok. Der er derimod ingen usikkerhed om, hvorvidt man kan få afslag, fordi 3 eller 5 måneder ikke er nok. Det kan man ikke. I stedet kan man få afslag, hvis man ikke kan dokumentere, at man har ”etableret sin tilværelse” i det andet EU-land. D.v.s. hvis ens ophold i det pågældende land har haft karakter af et ferieophold eller en proformaadresse.
2) Det er ikke nødvendigt, at du har arbejdet i et andet EU-land. Danmark stillede dette krav fra december 2004 til oktober 2008, men det er ikke længere tilfældet. I kan derfor sagtens leve af din førtidspension i et andet EU-land og herefter flytte videre til Danmark. Du er i den situation at betragte som ”person med tilstrækkelige midler”. Der er ingen usikkerhed om dette, information om det modsatte kan alene stamme fra forældet oplysningsmateriale udarbejdet før oktober 2008 (herunder ÆUG`s egen Sverigesfolder) samt personer, der ikke ved, hvad de taler om.
Jeg kan ikke sige, hvad der vil være mest hensigtsmæssigt for jer, da det afhænger af utroligt mange forskellige ting. Umiddelbart kunne din modtagelse af kontanthjælp dog være et argument for at anvende EU-reglerne, da du derved vil undgå de 12 måneders karantæne, som dette giver efter danske regler. Men omvendt er det da bøvlet at ligge og flytte frem og tilbage mellem forskellige lande, hvis I uden det store besvær kan opfylde alle de danske krav og betingelser, og din kone opnår ikke ret til SU i Danmark, hvis I anvender EU-reglerne.
Omkring EU-reglerne kan jeg oplyse følgende:
1) Der er ingen faste krav til varigheden af dit ophold i et andet EU-land, men du skal have ”etableret din tilværelse” i det pågældende land. Har du det, så er 10 uger med sikkerhed nok, så usikkerheden går alene på, om 4 eller 6 eller 8 uger også er nok. Der er derimod ingen usikkerhed om, hvorvidt man kan få afslag, fordi 3 eller 5 måneder ikke er nok. Det kan man ikke. I stedet kan man få afslag, hvis man ikke kan dokumentere, at man har ”etableret sin tilværelse” i det andet EU-land. D.v.s. hvis ens ophold i det pågældende land har haft karakter af et ferieophold eller en proformaadresse.
2) Det er ikke nødvendigt, at du har arbejdet i et andet EU-land. Danmark stillede dette krav fra december 2004 til oktober 2008, men det er ikke længere tilfældet. I kan derfor sagtens leve af din førtidspension i et andet EU-land og herefter flytte videre til Danmark. Du er i den situation at betragte som ”person med tilstrækkelige midler”. Der er ingen usikkerhed om dette, information om det modsatte kan alene stamme fra forældet oplysningsmateriale udarbejdet før oktober 2008 (herunder ÆUG`s egen Sverigesfolder) samt personer, der ikke ved, hvad de taler om.
Hej fundiver199,
Mange tak for dit svar - det var meget nyttigt. Ud fra hvad du skriver, ser det umiddelbart ud til at EU løsningen vil være den bedst egnede - så må vi tage det "upraktiske" med midlertidig flytning med. Hovedsagen er, at vi kan etablere en tilværelse sammen.
Tak igen for dit svar, og tak til ÆUG for et godt forum.
Venlig hilsen,
L. Hummel
Mange tak for dit svar - det var meget nyttigt. Ud fra hvad du skriver, ser det umiddelbart ud til at EU løsningen vil være den bedst egnede - så må vi tage det "upraktiske" med midlertidig flytning med. Hovedsagen er, at vi kan etablere en tilværelse sammen.
Tak igen for dit svar, og tak til ÆUG for et godt forum.
Venlig hilsen,
L. Hummel
-
fundiver199
Hvis du kan overbevise Udlændingeservice om dette, så kan der i princippet dispenseres fra alle de danske krav og regler om familiesammenføring, bortset fra proforma og tvang.lhummel skrev:At flytte til Rusland vil nok ikke være praktisk udførligt, idet de har et behandlingssystem, som - på det neurologiske område i almindelighed og epilepsiområdet i særdeleshed - står en del tilbage for det Danske.
Dette fungerer helt på samme måde, som hvis man har særbørn i Danmark, men anvendes nok bare ikke så ofte i praksis. Men måske var det værd at have med i baghovedet, hvis du helst vil slippe for at flytte unødigt meget frem og tilbage mellem forskellige lande.
Omvendt kan man selvfølgelig også sige, at når du ikke er bundet til Danmark p.g.a. et arbejde, så har I jo netop gode muligheder for at anvende EU-reglerne, og vel at mærke også ved at bo en periode i andre EU-lande end lige Sverige eller Tyskland.
Du kan f.eks. leje et lille hus på en af de fransk-vestindiske øer eller måske på en græsk ø eller den spanske solkyst, og så kan I hygge jer der i en 3-4 måneders tid, hvorefter du kan "fortryde" og flytte tilbage til Danmark igen.