Jeg er meget enig med Skaanebo. Uanset at man måske har en teoretisk ret til at bo og arbejde 10 uger i et andet EU-land og herefter vende hjem til Danmark og søge om bistandshjælp til både sig selv og sin ægtefælle, så er det bestemt ikke en fremgangsmåde, som jeg vil anbefale folk at følge, med mindre der er en tvingende nødvendig grund til det.
Jeg er nemlig ligesom Skaanebo sikker på, at det kan blive endog overordentlig svært at få overbevist en dansk kommune om, at man har den rettighed. Og den tid og energi, som man skal bruge på det, var nok bedre anvendt på andre ting. Som f.eks. at finde sig et nyt job.
I det hele taget tror jeg ikke, at det er særlig sjovt at være bistandsklient, og da navnlig ikke for en person, der lige er flyttet til Danmark. Så jeg synes, at man skal gå meget langt for at undgå at bringe sig selv og ikke mindst en udenlandsk ægtefælle i den ubehagelige situation, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre.
Og at man gerne vil "hurtigt tilbage til Aarhus" er bestemt ikke nogen god grund til at havne på bistandshjælp for nu at relatere til den konkrete sag.
Men hvis Sahin har tænkt sig, at hun og manden f.eks. skal bo hos hendes forældre i Aarhus i en periode, så kan jeg da godt forstå, at hun gerne vil være fri for at blive stillet over for et krav om at skulle tjene 10.000 kroner om måneden allerede fra den første dag, parret bor i Aarhus.
For i den situation er der jo ikke udgifter til husleje e.l., og så kan parret jo sagtens klare sig for det, hun tjener ved sit deltidsjob, uden at skulle en tur op på bistandskontoret med hatten i hånden. Hvorefter de så kan flytte til en selvstændig bolig, når økonomien tillader det.
Spørgsmålet er så bare, om US i virkeligheden ikke burde anerkende, at mindre end 10.000 om måneden er nok til, at man "råder over tilstrækkelige midler", hvis man kan dokumentere, at man bor et sted, hvor man ikke skal betale husleje.
Det svarer jo reelt til, at dem man bor hos, støtter en med flere tusinde kroner om måneden. Og dette ville også skulle tages med i betragtning, når man afgør, om folk råder over "tilstrækkelige midler".
Det er vigtigt hele tiden at huske på, at kravet om "tilstrækkelige midler" ikke har til formål at forhindre mindrebemidlede i at flytte rundt mellem de enkelte lande. Formålet er alene at undgå misbrug af de enkelte EU-landes sociale system, og medlemslandene må ikke fortolke kravet mere restriktivt, end det er nødvendigt for at nå dette mål.
Hvis man tjener, hvad der svarer til den laveste sociale ydelse i det pågældende land, så opfylder man med sikkerhed kravet om at råde over "tilstrækkelige midler".
Men det er vigtigt at slå fast, at det modsatte ikke nødvendigvis er tilfældet. Man kan sagtens opfylde kravet om at råde over "tilstrækkelige midler", selvom ens indkomst er lavere end den laveste sociale ydelse. Forskellen er alene, at man ikke kan være sikker på, at man opfylder kravet, idet der så skal foretages en konkret vurdering fra sag til sag.