Hidtil ubeskrevet emne om visum for personer fra tredjelande

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Maxwell

Hidtil ubeskrevet emne om visum for personer fra tredjelande

Indlæg af Maxwell » 19.11.2009 03:34:09

Min kone har de seneste 4 1/2 år boet i Frankrig uden gyldigt visum.Hun kommer fra et tredjeland. Vi er nu blevet gift her i landet og vil gerne besøge familie i julen i Danmark. Vi agter at søge om visum efter EU-reglerne. Vi har boet sammen i 2 år og kan fuldt dokumentere dette.

MEN....mit spørgsmål er, om vi kone kan søge om visum til DK? I ansøgningspapirerne for Shengen står der i spg. 18, om man har tilladelse til at vende tilbage til det EU land man rejser fra, hvis man bor i et andet land end ens hjemland.

Jeg er dansk statsborger og vi ansøger nu om familiesammenføring i DK, hvilket vi klart er berettiget til efter EU-reglerne. I Metock dommen står klar at der ikke stilles krav om lovligt ophold i andet EU land inden ansøgningen indgives, hvis man ikke bor i sit hjemland.

Gælder Metock dommen også for visum efter EU-reglerne på samme vis?

Og hvad bør man i givet fald svare på spg. 18?

skaanebo

Re: Hidtil ubeskrevet emne om visum for personer fra tredjelande

Indlæg af skaanebo » 19.11.2009 09:58:38

Jeg tror ikke, det er værd at søge om visum til Danmark, når din kone opholder sig illegalt i Frankrig. Det vil bare ende i en bureaukratisk hårdknude, og i værste fald vil din kone ende med at blive sat på et fly hjem. Derimod er grænserne jo åbne, så det er vel bare et spørgsmål om at rejse til Danmark og indgive ansøgningen der, så snart I er ankommet. Så snart ansøgningen er indgivet, opnår din kone jo alle rettigheder i Danmark og får dermed lovligt ophold.

skaanebo

Re: Hidtil ubeskrevet emne om visum for personer fra tredjelande

Indlæg af skaanebo » 19.11.2009 10:36:52

Hmm, måske har jeg misforstået. Jeg svarede, som om I ønskede at bo sammen i Danmark. Hvis I bare ønsker at besøge Danmark på en ferierejse, så handler det jo ikke om at lovliggøre et kortvarigt ophold i Danmark, men derimod om at lovliggøre din ægtefælles ophold i Frankrig. Og det kan jo ske, ved at I gør brug af EU-reglerne i Frankrig. Når din ægtefælle så har opnået at få et fransk opholdsbevis, vil din ægtefælle også uden videre kunne rejse rundt inden for Schengen-området i op til tre måneder ad gangen.

P.S. Hvordan bliver man gift i Frankrig, hvis man opholder sig i landet illegalt? Det tror jeg, der er mange, som gerne vil vide, da det ofte kan være et problem i sig selv at blive gift, hvis man ikke har lovligt ophold.

P.P.S. En ansøgning til franske myndigheder om et opholdskort vil næppe nå at blive bevilget inden jul, så enten må I glemme alt om et dansk julebesøg, eller også må I tage chancen og bare rejse på besøg i Danmark. Bliver din ægtefælle standset af politiet under rejsen, kan det så godt blive lidt problematisk...

Besvar