Studerende - hvad skal vi gøre??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
engno

Studerende - hvad skal vi gøre??

Indlæg af engno » 17.11.2009 15:38:01

Hej,

Min mand og jeg vil gerne søge om familiesammenføring i Sverige. Problemet er at jeg er studerende og derfor ikke kan have et arbejde til at forsørge os. Jeg har læst at det er muligt at få familiesammenføring hvis man råder over tilstrækkelige midler. Men hvad vil det sige? Hvor mange penge skal man have i banken? Og er det ok at forældrene fx forsørger os? Det skal lige siges at vi har en del penge i banken vi kan leve af, ved bare ikke hvor meget myndighederne kræver.

Jeg har hørt fra bekendte at tilstrækkelige midler alligevel ikke accepteres i praksis. Kan det passe?

Jeg håber virkelig I vil hjælpe så hurtigt som muligt.

fundiver199

Re: Studerende - hvad skal vi gøre??

Indlæg af fundiver199 » 17.11.2009 16:01:32

Hvorfor forhindrer dit studie dig i at opfylde forsørgelseskravet i EU-reglerne? Andre studerende kan godt nå op på den indkomst, der kræves i Sverige, ved at supplere deres SU med studielån og et lille fritidsjob.

Man kan godt opfylde kravet i EU-reglerne om at "råde over tilstrækkelige midler" ved at have formue. Men hvor stor en formue, der skal til, det findes der ingen faste regler for, så det er nok en konkret vurdering fra sag til sag.

Man kan også opfylde kravet om at "råde over tilstrækkelige midler", hvis der indgås en skriftlig og forpligtende kontrakt om, at andre (f.eks. forældre) vil understøtte en økonomisk i al den tid, man bor i et andet EU-land.

Det giver dog utvivlsomt den hurtigste og mest smertefrie sagsbehandling, hvis man sørger for at opfylde forsørgelseskravet alene ved sin egen løbende indkomst. Så den generelle anbefaling må være, at det er det, man skal satse på gøre, med mindre nogle helt specielle forhold går det fuldstændig umuligt.

Læs i øvrigt DRC´s vejledning om EU-reglerne, som du finder et link til øverst i forum, samt indlægget "ofte stillede spørgsmål". Der finder du rigtig megen nyttig information om EU-reglerne.

engno

Indlæg af engno » 17.11.2009 16:09:39

Problemet er at jeg slet ikke har tid til et fritidsjob ved siden af mit studie. Så jeg tænker på om SU + Studielån + de penge jeg har i banken ikke er nok? Hvordan kan jeg få vurderet det?

Og hvis nu jeg får studielån kun for at have noget at dokumentere foran myndighederne, kan jeg så stoppe mit studielån efter at han har fået visum uden at det har nogen konsekvenser for hans ophold?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.11.2009 18:27:13

Hvis I har tænkt jer at blive boende i Sverige, kan I jo også bare gøre brug af Sveriges nationale regler for familiesammenføring og på den måde helt undgå et forsørgelseskrav, så længe Sverige ikke har et sådant i sin nationale lovgivning (det vil givetvis snart blive ændret).

Hvis du har mindst 100.000 DKK stående på en bankkonti skulle der i øvrigt heller ikke være nogen problemer med brug af EU-retten som selvforsørgende med tilstrækkelige midler. Men det afhænger selvfølgelig også af, hvad jeres månedlige faste udgifter er...

Det afgørende er, at du råder over mindst 6000 SEK hver måned når alle faste udgifter er betalt, hvis I vil gøre brug af EU-reglerne. Det er hvad man i Sverige anser som eksistensminimum for 2 voksne, der bor sammen. Altså til køb af mad, tøj og andre fornødenheder.

Migrationsverket får ikke automatisk besked om noget, hvis du fx stopper dit studium, stopper udbetaling af SU eller SU-lån, eller lignende. Men I vil kunne blive indkaldt til et møde på Migrationsverket, hvor I skal kunne dokumentere jeres økonomiske forhold, og Migrationsverket har jo seks måneder til et sagsbehandle i... i de første seks måneder skal du derfor sørge for at have dokumentationen i orden. Når opholdsbeviset desuden skal fornyes efter 5 år i Sverige, vil I ligeledes kunne blive mødt med et krav om dokumentation for de forgangne år. Men hvis I ikke har tænkt jer at blive boende i Sverige, kan det selvfølgelig være ligegyldigt...

Anabantids

Indlæg af Anabantids » 18.11.2009 10:30:37

Jeg er selv studerende, og vi fik for snart 4 år siden tildelt uppehållstilstånd på baggrund af tilstrækkelige midler. Vi havde 250.000 DKK stående på kontoen.

Mvh Kristine

engno

Indlæg af engno » 18.11.2009 10:34:46

Kristine, gik det lige så hurtigt som det ville have gået hvis du havde arbejde? og ved du hvor meget under det beløb der også ville have været tilstrækkeligt?

Anabantids

Indlæg af Anabantids » 18.11.2009 12:07:06

Nej, tror det tog længere tid end det ville have gjort, hvis jeg havde haft arbejde. Vi afleverede vores ansøgning midt i oktober og fik tildelt opholdstilladelsen i slutningen af januar. Så processen tog næsten 4 måneder..

Ved desværre ikke hvor meget mindre beløb de acceptere. Men blev der ikke nævnt 100.000 i et tidligere indlæg..

engno

Indlæg af engno » 18.11.2009 13:08:45

Så vidt jeg har forstået gælder de her forsørgelseskrav for at man overhovedet kan få visum, men jeg kan høre på jer at det kun gælder hvis man vil tilbage til Danmark igen. Har jeg forstået rigtigt?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.11.2009 21:23:28

Der er normalt ikke forsørgelseskrav ved visumansøgning, men derimod ganske rigtigt ved ansøgning om opholdskort ved brug af EU-reglerne. Jeg tror, du blander begreberne lidt sammen.

EU-reglerne er de samme i hele EU og EØS-området, så den eneste forskel mellem fx Sverige og Danmark er leveomkostningerne og den laveste sociale ydelse, og dermed hvad der kræves for at opfylde forsørgelseskravet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.11.2009 14:07:09

@Engno

Er du ikke sød at holde op med at skrive alle dine indlæg med fed skrift. Det er en smule forstyrrende at læse.

På forhånd tak :D

engno

Indlæg af engno » 20.11.2009 20:48:46

okay tak skal I ha' ! jeg summer nok lidt videre over det :)
Hvis I har tænkt jer at blive boende i Sverige, kan I jo også bare gøre brug af Sveriges nationale regler for familiesammenføring og på den måde helt undgå et forsørgelseskrav, så længe Sverige ikke har et sådant i sin nationale lovgivning (det vil givetvis snart blive ændret).
Hvornår er det at det her forsørgelseskrav skal opfyldes? Er det kun hvis man vil tilbage til Danmark? Og vides det hvornår det muligvis bliver ændret?

Besvar