EU-regler, opholdskort
EU-regler, opholdskort
Først mange tak for hjælpen i de sidste år. Vi har nu for 2 måneder indgivet alle papirerne til ansøgningen om et opholdskort til min mand. Jeg har ringet flere gange og vores ansøgning befinder sig stadigvæk i puljen og har endnu ikke fået tildelt en sagsarbejder. Min mand har fået et dokument som er gyldigt i 4 måneder. Skal vi så bare vente tåalmodigt i de 4 måneder, eller skal vi allerede begynde at søge en advokat som kan presse lidt på? I dette tilfælde, hvor finder man sådan en?
Hvad angår min starthjælp, har jeg anket og man "vurderer" stadigvæk at jeg ikke har ret til kontanthjælp, fordi jeg ikke har arbejdet i Danmark efter hjemkomsten. Jeg har arbejdet i 6 uger i Danmark før vores hjemkomst hertil, så jeg følger sagen, så den måske kan blive nyt "vurderet".
Hvad angår min starthjælp, har jeg anket og man "vurderer" stadigvæk at jeg ikke har ret til kontanthjælp, fordi jeg ikke har arbejdet i Danmark efter hjemkomsten. Jeg har arbejdet i 6 uger i Danmark før vores hjemkomst hertil, så jeg følger sagen, så den måske kan blive nyt "vurderet".
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: EU-regler, opholdskort
Jeg kan se i en tidligere tråd, som du har skrevet i, at du har boet i Spanien i en længere årrække. Alene det, at du har boet i et andet EU-land umiddelbart inden du flyttede tilbage til Danmark, gør, at du ER berettiget til kontanthjælp. Se bare her:
viewtopic.php?f=7&t=3909
Tag det med på kommunen, og forklar dem, at hvis de fortsat holder fast i, at du kun er berettiget til starthjælp, så kalder de altså på kniven fra EF-Domstolen. Længere er den ikke.
Med hensyn til advokat ville jeg derimod slå koldt vand i blodet. Så længe der ligger en kvittering på afleveret ansøgning om opholdskort, er han fredet. Det værste der kan ske, er at han kan idømmes en mindre bøde. Men han kan ikke udvises, med mindre US kommer frem til, at I ikke opfylder kravene.
viewtopic.php?f=7&t=3909
Tag det med på kommunen, og forklar dem, at hvis de fortsat holder fast i, at du kun er berettiget til starthjælp, så kalder de altså på kniven fra EF-Domstolen. Længere er den ikke.
Med hensyn til advokat ville jeg derimod slå koldt vand i blodet. Så længe der ligger en kvittering på afleveret ansøgning om opholdskort, er han fredet. Det værste der kan ske, er at han kan idømmes en mindre bøde. Men han kan ikke udvises, med mindre US kommer frem til, at I ikke opfylder kravene.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Spørgsmålet er, om det er helt så simpelt. For Sally har også boet udenfor EU i en længere periode, og dermed kan man vel ikke sige, at det er hendes ophold i Spanien, som betyder, at hun er ringere stillet efter sin hjemkomst til Danmark.
Det vil helt sikkert være i strid med EU`s regler og EF-domstolens afgørelser, hvis Danmark lægger vægt på, om en person har tilbragt sin tid i Spanien eller Danmark. Men sagen er ikke nær så klar, hvis personen også har tilbragt 4 af de sidste 8 år i Afrika.
I virkeligheden kunne Danmark formentlig også slippe afsted med at tilbyde starthjælp til en spansk statsborger, som havde tilbragt 4 af de sidste 8 år i et land undenfor EU.
Det vil helt sikkert være i strid med EU`s regler og EF-domstolens afgørelser, hvis Danmark lægger vægt på, om en person har tilbragt sin tid i Spanien eller Danmark. Men sagen er ikke nær så klar, hvis personen også har tilbragt 4 af de sidste 8 år i Afrika.
I virkeligheden kunne Danmark formentlig også slippe afsted med at tilbyde starthjælp til en spansk statsborger, som havde tilbragt 4 af de sidste 8 år i et land undenfor EU.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Jo, jeg så også, at hun har opholdt sig udenfor EU i en periode, men hun har ikke beskrevet hvornår i forløbet. Som jeg læser det, skriver hun, at hun har boet i Spanien i de sidste 30 år, og så tæller opholdet udenfor EU ikke længere med i regnskabet. Derfor min meget klare udmelding ovenfor.
Mange tak for svaret.´Mit spørgsmål angående opholdskort var sådant ment: Hvor længe kan man regne med det tager, før man får besked? Og nytter det noget at tage en advokat for at presse lidt på afgørelsen? Så længe vi venter på afgørelsen, kan det vel ikke være forbudt for min mand at opholde sig her, eftersom han heller ikke har lov til at tage ud af landet?
Jeg har kun været tilmeldt og boet 1 år i Afrika, før da boede jeg i Schweiz.
Jeg har kun været tilmeldt og boet 1 år i Afrika, før da boede jeg i Schweiz.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Myndighederne har seks måneder til at give svar på ansøgning om opholdskort, regnet fra datoen for indlevering af ansøgningen.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Jeg har nu snakket med Sally i telefonen, og hun fortalte mig, at hun har boet udenfor EU i et enkelt år indenfor de sidste otte år. Jeg rådede hende til at finde den lokale gratis retshjælp. Jeg har også brugt tiden på at vride min hjerne og computer for eventuelle fortilfælde, og det synes jeg ikke at kunne finde. Derfor kunne det være en mulighed at hive sagen gennem retssystemet, så EF-Domstolen kan fortælle, om Sally stadig skal betragtes som fuldgyldig EU/EØS-borger med ret til kontanthjælp, eller om kommunens nuværende vurdering er korrekt. Det kan ganske vist blive en både bekostelig og langtrukken affære at gøre det, men jeg er sikker på, at det vil kunne betale sig i sidste ende.