Har jeg alle i orden ?
Har jeg alle i orden ?
Hej
har väret i gang med og göre klar til og söge hjem igen fra Sverige
har fölgende:
kopi af:
hans pas alle sider
opsigelse af gammel bolig i dk
ansättelse kontrakt
3 lönsedler
id kort på os begge
opholdskort til min mand i 5 år i sverige
pendlerkort + kviteringer på dem
min visa kort i dk og sverige
vielseattest
kviteringer for at indköb i sverige
breve fra kommunen i sverige
brev til min sön skal til tandläge
kopi af barns bog fra sverige
er der mere jeg mangler, andet end og udfylde alt i FA 1 ?
hilsen karina
har väret i gang med og göre klar til og söge hjem igen fra Sverige
har fölgende:
kopi af:
hans pas alle sider
opsigelse af gammel bolig i dk
ansättelse kontrakt
3 lönsedler
id kort på os begge
opholdskort til min mand i 5 år i sverige
pendlerkort + kviteringer på dem
min visa kort i dk og sverige
vielseattest
kviteringer for at indköb i sverige
breve fra kommunen i sverige
brev til min sön skal til tandläge
kopi af barns bog fra sverige
er der mere jeg mangler, andet end og udfylde alt i FA 1 ?
hilsen karina
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Har jeg alle i orden ?
Hvis du kun søger tilbage til DK efter EU-reglerne, skal du ikke udfylde alt i FA1. Så skal du kun udfylde det, der omhandler EU-retten. Felterne, hvor der søges efter danske nationale regler skal du lade stå tomme.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Det kan jeg ikke forstå for fik afvide herinde at det var bedst og udfylde det hele ?
-
fundiver199
Hvis du udfylder det hele, så bliver sagen behandlet efter både EU-regler og danske regler. Dette kan være en fordel, hvis du mener, at I opfylder alle betingelserne i de danske regler men er usikker på, om I opfylder betingelserne i EU-reglerne.
Hvis du på forhånd ved, at I ikke opfylder de danske regler, f.eks. 24-års reglen, så tjener det derimod ikke noget formål at udfylde hele skemaet. Og det samme gælder også, hvis du er sikker på, at I opfylder betingelserne efter EU-reglerne og foretrækker, at din ægtefælle får ophold efter EU-reglerne.
Hvis du på forhånd ved, at I ikke opfylder de danske regler, f.eks. 24-års reglen, så tjener det derimod ikke noget formål at udfylde hele skemaet. Og det samme gælder også, hvis du er sikker på, at I opfylder betingelserne efter EU-reglerne og foretrækker, at din ægtefælle får ophold efter EU-reglerne.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Hvis du/I specifikt går efter at få FS via EU-reglerne, skal I ikke udfylde felterne, der har med danske regler at gøre. Søger I derimod efter begge regelsæt, udfylder I alle felter.
At søge efter begge regelsæt, øger selvfølgelig mulighederne for FS. I skal naturligvis selv afgøre, hvor meget I vil udfylde. Min personlige holdning er dog, at hvis man rejser til et andet EU-land for at opnå en så let FS som muligt - ved at bruge EU-reglerne - og så rejser hjem igen med FS efter danske nationale regler i baglommen, har det været turen over åen efter vand. Samtidig ligger der risikoen/chancen for, at din partner - såfremt I udfylder felterne med nationale regler - skal op til indvandringsprøven, som kommer i begyndelsen af det nye år.
Det er måske lidt "ulven kommer" med den indvandringsprøve, for vi ved endnu ikke hvor mild/skrap den er. Dog ved vi, at den kun kan tages i Brøndby, at den koster ca. 3000 kr, der er ingen refusion af transportudgifter til og fra prøven og heller ingen refusion af tabt arbejdsfortjeneste.
Indvandringsprøven må ikke kræves gennemført for de, der søger FS gennem EU-reglerne.
At søge efter begge regelsæt, øger selvfølgelig mulighederne for FS. I skal naturligvis selv afgøre, hvor meget I vil udfylde. Min personlige holdning er dog, at hvis man rejser til et andet EU-land for at opnå en så let FS som muligt - ved at bruge EU-reglerne - og så rejser hjem igen med FS efter danske nationale regler i baglommen, har det været turen over åen efter vand. Samtidig ligger der risikoen/chancen for, at din partner - såfremt I udfylder felterne med nationale regler - skal op til indvandringsprøven, som kommer i begyndelsen af det nye år.
Det er måske lidt "ulven kommer" med den indvandringsprøve, for vi ved endnu ikke hvor mild/skrap den er. Dog ved vi, at den kun kan tages i Brøndby, at den koster ca. 3000 kr, der er ingen refusion af transportudgifter til og fra prøven og heller ingen refusion af tabt arbejdsfortjeneste.
Indvandringsprøven må ikke kræves gennemført for de, der søger FS gennem EU-reglerne.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Enig med Kim. Hvis ens flytning til det andet EU-land havde det specifikke formål at opnå FS i Danmark efter EU-reglerne, så er det da helt fjollet af søge FS efter de danske regler, når man vender hjem igen.
Dette kan kun være relevant for folk, som har boet i et andet EU-land af helt andre årsager, og som helst vil under de danske regler, f.eks. for at være sikre på, at deres ægtefælle opnår ret til SU under uddannelse i Danmark.
Dette kan kun være relevant for folk, som har boet i et andet EU-land af helt andre årsager, og som helst vil under de danske regler, f.eks. for at være sikre på, at deres ægtefælle opnår ret til SU under uddannelse i Danmark.
Hejsa til jer begge mange tak for svarene
Har ikke lyst til og löbe nogen risiko for nået synes vi har väret nok igennem og har kämpet i 3 år i dk. og flyttede til sverige og fik det efter 2 måneder. Såå det er måske bedst og söge efter EU reglerne. men hvilken papir skal vi udfylde er det stadigväk i FA 1 ? hvad skal jeg huske ville gerne udfylde det hele rigtigt.
Er det rigtigt at udläningservice har åben i morgen fra kl 15 30 - 17 30 ?
for tror jeg vil tage ind og aflevere den
karina
Har ikke lyst til og löbe nogen risiko for nået synes vi har väret nok igennem og har kämpet i 3 år i dk. og flyttede til sverige og fik det efter 2 måneder. Såå det er måske bedst og söge efter EU reglerne. men hvilken papir skal vi udfylde er det stadigväk i FA 1 ? hvad skal jeg huske ville gerne udfylde det hele rigtigt.
Er det rigtigt at udläningservice har åben i morgen fra kl 15 30 - 17 30 ?
for tror jeg vil tage ind og aflevere den
karina
-
fundiver199
I skal udfylde ansøgningspakken FA1, uanset hvilket regelsæt, I søger efter. Forskellen går alene på, hvilke rubrikker i ansøgningsskemaet, du skal udfylde.
Hej fundiver
Så fik vi sögt i går de hjalp mig med og udfylde det som jeg ikke havde udfyld. Men synes det er märkeligt at man skal udfylde det hvornår man blev gift og hvem der besluttede det osv. Men gjorde det klart for dem at vi sögte efter EU retten
mange tak for jeres store hjälp er glad for jeg har jer og spörge
hilsen Karina
Så fik vi sögt i går de hjalp mig med og udfylde det som jeg ikke havde udfyld. Men synes det er märkeligt at man skal udfylde det hvornår man blev gift og hvem der besluttede det osv. Men gjorde det klart for dem at vi sögte efter EU retten
mange tak for jeres store hjälp er glad for jeg har jer og spörge
hilsen Karina
enig synes også det er mærkeligt at man skal svare på det spørgsmål og ifølge Borgerservice for EU borgere er det heller ikke et spørgsmål men egentlig behøver at besvare
US må faktisk kun undersøge om det er et retsgyldigt ægteskab. For udlændingenægtefællen er der kun underskriften i punkt 9 til forskel for natioanle og EU regler så jeg vil lige have en udlændingeadvokat med EU speciale til at se skemaetigennem inden vi udfylder det
US må faktisk kun undersøge om det er et retsgyldigt ægteskab. For udlændingenægtefællen er der kun underskriften i punkt 9 til forskel for natioanle og EU regler så jeg vil lige have en udlændingeadvokat med EU speciale til at se skemaetigennem inden vi udfylder det