Registreringsbevis vs. Familie sammenføring???

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Erling
Geografisk sted: Danmark (Randers)

Registreringsbevis vs. Familie sammenføring???

Indlæg af Erling » 10.08.2009 15:46:01

Godt
Vi havede planlagt At få min Kæreste(fra polen) herop, inden længe!!

Plannen var at søge et registreringbevis med egne midler!
Få hende bosat hos mig mig, blive gift og påbegynde danskundervisning på sprogskole!

Har fået af vide her på siden også genem statsforvaltningen midtjylland, hvordan proceduren for søgningen foregår!
Familie sammenføreng efter danske regler er for tunge og langsomme, måske vil vi søge efter dette senere hen!

Men!!
min kæreste har fået kolde fødder omkring min plan!
For det første kan hun ikke forstå, at det vi vælger at starte med er så nemt kontra FS!
Hun mener at have fået at vide på en polsk hjemmeside, at retighederne ikke er de samme på Reg, beviset!!

Har jeg overset noget????

Hun spørger til et permenet opholdsbevis!
At man efter fem år kan søge perment hvis har opfyldt de gældende regler!,
Men!!
Hun har her fået at vide at!!, når man skifter fra reg. bevis til eks, ophold ved studering så nulstilles denne tidsperiode
og man skal begynde forefra med de fem år???????

Kan hun få SU selv om vi ikke er familie sammenført???

Når hun bliver gravid har vi stadig muligheder for at få lægehjælp!, (hun får selvfølgelig det gule sygesikring)
Jeg tænker på fødsel og Gynækolog hjælp!??

Jeg prøver ligesom at spørge om der er store forskel på familiesammenføring og Reg, bevis efter egne midler,
har man de samme retigheder med hensyn til hjælp og perment opholdsbevis!???

Pigen er bare lidt nervøs, hun er ikke helt sikker på at det jeg har fundet ud af, kan være så nemt!!!

Vil bare gerne have hende så hurtig hertil og undgå at vente på FS og de diskriminerende danske regler mod eget folk!!

Erling

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Registreringsbevis vs. Familie sammenføring???

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.08.2009 09:37:26

Både Polen og Danmark er fuldgyldige medlemmer af EU, så derfor ER det nemt. I særdeleshed, når der søges efter EU-reglerne om den fri personbevægelighed.

I jeres situation ville jeg blæse de nationale danske regler et stykke, og alene holde fast i EU-reglerne. For med Fællesskabsretten i hånden, kan hun bare rejse herop når hun har lyst. Det eneste hun skal medbringe, er hendes pas.

Hvis I bruger EU-reglerne, bliver der ikke kigget på dig overhovedet, fordi I begge er statsborgere i et eller flere EU-lande. Der bliver kun kigget på hende. I form af hendes økonomi (årsopgørelse, lønsedler, kontoudtog fra banken osv.). Og på om hendes status giver hende ret til fri bevægelighed (underforstået om hun er studerende, selvforsørgende, arbejdstager eller lignende).

Opfylder hun kravene, kan hun bare rejse. Fra hendes ankomst har hun tre måneder til at anmelde sin ankomst til de danske myndigheder i form af Statsforvaltningen og Folkeregistret. Fra samme sekund hun indleverer ansøgning om dansk EU-registreringsbevis, må hun begynde på at arbejde. Og registreringsbeviset vil gælde i fem år. Med registreringsbeviset har hun samme rettigheder som enhver dansker, bortset fra enkelte restriktioner omkring studiestøtte. Hun vil derfor også være fuldt dækket af den offentlige sygesikring fra dag 1, og der burde således ikke være problemer med fødselshjælpen.

Så ja, din bedre halvdel har fuldstændig ret i, at det er nemt. Det er jo det, der er hele humlen i EU-reglerne om den fri personbevægelighed. Det skal være så smertefrit som overhovedet muligt. Nogle herinde på forum har sammenlignet det med hvor enkelt det er at flytte fra en dansk kommune til en anden. En sammenligning, der passer ganske godt, også på jer.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2009 09:45:59

Som borger i et EU-land har din kæreste en helt generel ret til at bosætte sig i Danmark, hvis hun kan forsørge sig selv. Hun vil generelt ikke være bedre stillet, fordi hun får familiesammenføring med dig, men til gengæld vil I skulle leve op til en mængde regler og krav for at få familiesammenføring. F.eks. vil I skulle gifte jer, og du vil skulle stille en bankgaranti på 60.000 DKK i op til 7 år.

Netop hvad angår retten til at modtage SU vil din kæreste dog være bedre stillet, hvis I søger om familiesammenføring. EU-borgere har således kun ret til SU, hvis de selv eller deres ægtefælle er arbejdstagere i EU-retlig forstand.

Hvis hun bare flytter til Danmark som privatperson, altså helt uafhængigt af dig, så kan hun kun få SU, hvis hun i forbindelse med uforskyldt ledighed vælger at påbegynde en uddannelse inden for det samme fagområde, hvor hun har arbejdet.

Har hun f.eks. arbejdet i Danmark som pædagogmedhjælper, så vil hun altså kunne få SU, hvis hun i.f.m. ledighed vælger at forbedre sine chancer for at få job ved at tage en uddannelse som pædagog. Men ikke, hvis hun ønsker at læse noget helt andet, som f.eks. historie eller samfundsfag på universitetet.

Hvis I gifter jer, vil hun dog også kunne få SU, hvis du opnår status som arbejdstager i EU-retlig forstand. Hvilket f.eks. kan ske ved, at I starter med at bo sammen i Polen eller måske Sverige og herefter flytter til Danmark sammen.

Som EU-borger kan man således både få et registreringsbevis ved selv at udnytte sin ret til fri bevægelighed og ved at være familiemedlem til en anden EU-borger, som udnytter sin ret til fri bevægelighed.

Forskellen på de to situationer ligger alene i, hvem der skal dokumentere at være i besiddelse af tilstrækkelige midler. Flytter din kæreste til Danmark på egen hånd, så er det hende, der skal dokumentere sin økonomi. Flytter I derimod til Danmark sammen efter at have boet sammen i et andet EU-land, så kan I frit vælge, hvem af jer der skal stå for forsørgelsen.

Erling

Indlæg af Erling » 01.09.2009 13:30:09

Tak for svarende!
Vi prøver at se tiden an, vi vil familie sammenføre os efter tingene er faldet på plads, dvs, reg. bevis og vi er blevet gift!
I øvrigt skal vi have stemplet passet, skal det gøres i tolden ved grænsen eller kan politiet eller anden klare dette??

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 01.09.2009 15:16:17

Hun kan få stemplet passet af enten den danske ambassade i Polen eller af Statsforvaltningen i Ringkøbing. Om udlændingekontoret hos det lokal politi i Danmark samarbejder med Statsforvaltningen, ved jeg ikke.

Erling

Indlæg af Erling » 01.09.2009 17:45:10

Hmm okey, så skal jeg da til at køre for at få et stempel!.
Kan Statforvaltningen i midtjylland mon hjælpe??
Vil prøve at ring lidt rundt imorgen!
Vil komme med nærmere info!

Erling 8)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 01.09.2009 18:01:01

Statsforvaltningen Midtjylland har adresse i Ringkøbing.

Erling

Indlæg af Erling » 01.09.2009 18:54:29

Tænkte på afdelingskontoret i lystrup!
Men okey, ringkøbing er til at klare!

Et åben Danmark for alle!!!

Erling 8)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.09.2009 08:23:44

Ok, hvis de har en afdeling i Lystrup, så er det da noget lettere, set med Randers-briller.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.11.2009 18:00:43

Godt nok er indlægget lidt gammelt, men alligevel, for at ikke nogen skal køre forgæves til Lystrup, hvor Statsforvaltning Midtjylland IKKE har noget kontor:

Udlændingeafdelingen er i Højbjerg:
Lyseng Alle 1
8270 Højbjerg
Åbningstider 10-14, dog torsdag 10-17.

Desuden er der afdelingskontor på Marselis Boulevard 1, 8000 Århus C
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar