EU-løsning; få ægtefælle til DK fra Bosnien

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
els

EU-løsning; få ægtefælle til DK fra Bosnien

Indlæg af els » 30.10.2009 16:17:49

Denne tråd er flyttet fra ''Familiesammenføringsektionen'', hvor den var lagt forkert ind.

Hej

Dette er min første tråd/bidrag til dette forum af forhåbentlig mange.

Sagen er den at jeg som så mange andre herinde har en kæreste i udlandet som jeg gerne vil have tættere på - meget tættere.

Vi har været sammen i et stykke tid og snakker om at blive gift til sommer eller lidt senere, hvilket glæder mig. Men det, at vi ikke kan bo sammen her i DK, er roden til megen stress og sorg på begge sider. Derfor søger jeg/vi alternativer, hvilket jeg håber I vil hjælpe med.

Fakta om mig:

Jeg kom til DK fra det gamle Jugoslavien i 1993 og er Dansk statsborger siden 2005/2006. Jeg bor her med mine forældrer og min søster som det eneste familie. Den øvrige bor rundt omkring i verdenen. Fra Sverige til USA. Jeg har en kort videregående udd. inden for salg og markedsføring og har altid være i arbejde.

Om hende:

Hun er 20 år og bor på nuværende tidspunkt i Bosnien hvor hun arbejder som frisør. Hendes familie er spredt i verden ligesom min. Blandt andet i Tyskland og Sverige.

Vi mødtes tilfældigt på en ferie jeg var på dernede og jeg troede egentlig ikke det ville nå hertil, men sådan kan det gå

Så; hvad er vores muligheder? Skal jeg udrejse?
Min mor fortæller mig at hun, mens jeg var på visit i Bosnien i uge 43, at hun havde set en udsendelse i TV hvor der var en fra Udlændingeservice der svarede på spørgsmål havde sagt at man sagtens kunne få sin ægtefælle til DK så længe man
var i arbejde? Har hun misforstået noget?

Jeg vil senere kommer med mine øvrige spørgsmål for ikke at blande for meget sammen og dermed undgå at blive forvirret.

På forhånd tak.

Svar fra Kim P Nyberg:''
Eftersom hun kun er 20 år, er en ansøgning om familiesammenføring (FS) efter nationale danske regler udelukket. 24 års reglen og tilknytningskravet står i vejen for jer.

Men der er muligheden for at bruge EU-retten. Da du er dansk statsborger, kan du flytte til et andet EU-land i mindst 10 uger, og derefter tage din tilkommende med tilbage til Danmark. Med EU-retten i hånden, slipper I helt udenom 24 års reglen, tilknytningskravet, kravet om bankgaranti og også den kommende indvandringsprøve.''

Svar fra fundiver199:
Du skal over i forum "EU Sveriges- og Schlesvigløsningen", og der skal du starte med at læse de indlæg, som står øverst i forum under "bekendtgørelser".

Du kan også læse om muligheden for familiesammenføring efter EU-reglerne på http://www.nyidanmark.dk

els

Re: EU-løsning; få ægtefælle til DK fra Bosnien

Indlæg af els » 30.10.2009 16:24:15

Jeg takker Kim og fundiver for svar.

Jeg har bare svært ved at overskue hele situationen med at skulle ud af landet. Derfor følger et par spørgsmål:

Er det så ligetil som det er beskrevet i de to foldere her på siden fremstiller det?

Jeg er diabetiker, hvor kommer jeg til at have læge hvis jeg bosætter mig i Tyskland?

Hvad med hendes ret til lægehjælp?

Hvor er jeg dog ked af og stresset over at skulle sige job op, flytte, finde ny job, ny bolig og så gøre det hele om igen nogle måneder efter. Jeg kan til dels se meningen med udlændingepolitikken, men hold kæft hvor man generaliserer fra regeringens side af. Nåh, det var bare lidt galde.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2009 17:10:48

Hej els

Du havde ikke postet dit indlæg "forkert", hvad jeg mente var bare, at eftersom din kæreste kun er 20 år, så er det alene EU-reglerne, der vil være en mulighed for jer. Og så er der jo ingen grund til at gå videre med overhovedet at interessere sig for de danske regler.

Dog er der jo nogle undtagelsesmuligheder, hvis du f.eks. har særbørn i Danmark eller hvis det vil være farligt for dig at bo i Bosnien, eller hvis dit job er på positivlisten. Men det fremgår ikke af dit indlæg, at noget af dette skulle være tilfældet, og det er så det, som både Kim og jeg har taget udgangspunkt i.

Det lød nemlig, som om du allerede havde sat dig ind i, at familiesammenføring efter de danske regler ikke ville være muligt for jer. Men hvis det ikke er tilfældet, så skal du naturligvis starte med at læse, hvad der står på http://www.nyidanmark.dk og f.eks. se, om dit job er på positivlisten.

Hvis du ikke hører ind under nogle af de grupper, hvor der kan dispenseres fra 24-års reglen, så er svarene på dine spørgsmål følgende:

1) Ja det er "så nemt", som det er beskrevet i DRC´s vejledning samt her i forum. I hvert fald hvad angår reglerne, de praktiske problemer, der kan opstå undervejs, er nok en lidt anden sag.

2) Du vil få læge i Tyskland.

3) Det vil din kone også. Hun vil have præcis de samme rettigheder og pligter som dig og som alle tyskere, og det omfatter selvfølgelig også de regler, der nu engang gælder i det tyske sundhedsvæsen, og som du selvfølgelig må sætte dig ind i, inden du flytter derned.

4) Det forstår jeg godt, men jobbet behøver du jo trods alt ikke at sige op, med mindre du arbejder på Skagen eller et andet sted, hvor det er fuldstændig urealistisk at pendle frem og tilbage fra en bopæl i Nordtyskland.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 30.10.2009 19:57:21

Det kan være en enorm positiv oplevelse at rejse væk og bruge EU reglerne! Jeg er i øjeblikket i Sverige, hvor jeg arbejder som tandlæge, men er snart hjemme igen, men hvilken positiv oplevelse det har været at være EUborger med 3 lands medborger i Sverige! Havde det ikke været for at jeg har mit liv i DK (særbørn, klinik hus etc) ja så tror jeg, vi var blevet.
Min nigerianske mand har også bare mødt utrolig venlighed fra alle sider ( bla opholdskort på 5 dage!!) går til svensk og løbetræner med de lokale ski proffs etc;-)
Din arbejdsgiver må evt kunne give dig orlov selvom du evt skulle være i Nordjylland hvor jeg selv er bosiddende, når jeg kommer tilbage til DK.
Jeg er selv arbejsgiver i DK og har ansat en iraner som vikar i mit fravær på min klinik, og ville selvfølgelig gøre alt for at hjælpe en dygtig ansat.
Der er 9 års aldersforskel på min mand og mig, så vi vil have at det er myndighedene som skal bevise at vi ikke elsker hinnanden, og jeg samtidig sikre min mand bedst muligt i fremtiden, og det kan man ikke med de danske nationale regler, som de er for øjeblikket.

els

Indlæg af els » 01.11.2009 23:19:23

Jeg har læst næsten alt igennem på nyidanmark og er nogenlunde inde i tingene da jeg har læst med herinde i et stykke tid.

Jeg tror at løsningen for mig må blive at flytte til Sverige. Jeg har familie der som vil være hjælpsom med diverse ting, såsom at finde en bolig og hvad ved jeg. Derudover regner jeg med at arbejde på Sjælland et sted indenfor det område jeg er uddannet i. Vil dette stadig medføre at jeg ville få læge i ''udlandet''?

fundiver199: Jeg bor i Odense så der er pænt langt at pendle fra Nordtyskland eller Sydsverige.

Mit job er ikke på positivlisten desværre og det er ikke længere farligt for mig at bo i Bosnien så jeg kan desværre ikke blive fitaget for de regler der gælder i dette land.

Er der nogen der evt. kan nævne nogle af de praktiske problemer der ville kunne opstå? Eller hvad der er de typiske problemer man støder i?

Kriskris; jeg er helt enig. Det er pisse ærgeligt at politikere forsøger at bestemme hvem der elsker hinanden og hvem der ikke gør. Og jeg kan godt forstå at I kan lide Sverige. Kommer tit til Sverige (..Malmø) og elsker også at være der så tror jeg ender der hvis det endeligt skal være.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 02.11.2009 06:45:53

Når i nu begge to har familie i Sverige er der da ikke meget at betænke sig på. Eu reglerne stiller synes jeg da også din kommende ægtefælle langt mere værdigt end
de nationale danske regler. De sværeste for mig var at blive folkbokført her da jeg har hus og særbørn i DK, men da gik da til sidst. Jeg har taget orlov fra min klinik og arbejder fuldtid inden for folktandvården så jeg er her som arbejdstager i EU forstand. Huset er fremlejet
Fik visum til min mand på en uge(efter at US havde tygget på samme i 12 uger uden svar!) Når man selv som etnisk dansk gifter sig med en 3 landsborger opfattes det åbenbart som et potentielt proforma ægteskab og alt skal granskes vendes og drejes. Dybt pinligt men desværre noget mange almindelige danskere ikke har en anelse om før en af deres egne bliver ramt

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.11.2009 07:27:21

Ja Odense ligger ikke lige i nærheden af hverken den tyske eller den svenske grænse, det må jeg give dig ret i. På den anden side kan man vel også klare at have langt til arbejde, når det kun drejer sig om en periode på cirka 3 måneder.

Min søster pendlede i 3 år fra Nykøbing Falster til København, og omend det er en lidt kortere strækning end Flensburg/Malmø-Odense, så er der til gengæld mere myldretidstrafik, og hun gjorde det i 12 gange så lang tid, som din langdistancependling behøver at strække sig over.

Hvis du vælger at bosætte dig i Malmø, er der desuden rigtig gode togforbindelser mellem de to byer, så du kan udnytte de mange timers daglig transport til at få dig et måltid og måske endda udføre noget arbejde undervejs i stedet for at tilbringe al tiden i en bil.

Og måske var det også muligt at overnatte hos en bekendt i Odense en gang imellem, så du ikke behøver gøre turen frem og tilbage 5 gange om ugen. Eller have nogle hjemmearbejdsdage. Eller få orlov fra dit job i 3 måneder, og så til gengæld arbejde i Sverige.

Det kommer jo også an på, hvor glad du er for at bo i Odense og for dit nuværende job, eller om du måske i virkeligheden alligevel hellere vil bo et andet sted i landet, når/hvis du flytter tilbage til Danmark.

Hvis der ikke er nogen særlig grund til at vælge at bo i Nordtyskland, så ville jeg bestemt foreslå dig at vælge Sverige, da erfaringerne med de svenske myndigheder stort set kun er positive. Det samme kan desværre ikke siges om de tyske myndigheder, som ikke altid mener, at de fælles EU-regler nødvendigvis også gælder i Tyskland.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.11.2009 17:31:33

Mht at pendle, har man kræfterne så er det gørligt at pendle Malmø-Odense, en bekendt af mig pendlede 5 dage om ugen Århus-København i et halvt år, brugte togtiden enten på lidt arbejde eller på at sove. Man skal nok bare lade være med at tænke for meget over, at man bruger flere timer på transport end på arbejde (har selv lige rejst godt 6000 km for at arbejde i 4 dage ... jeg elsker mit fag). :roll:
mh
Rådgiver for ÆUG

els

Indlæg af els » 02.11.2009 22:40:18

Jeg vil først og fremmest sige at I alle er yderst hjælpsomme. Det gør mig en anelse mere tryg ved hele situationen.

Jeg tror at I har ret mht. at vælge Sverige fremfor Tyskland, og med hensyn til job er jeg så småt gået i gang med at kigge mig omkring job inden for mit fag i København.

Jeg tror faktisk i det store hele ikke ville gøre os det store, hvor vi kommer til at bo. Hendes holdning er at hun bare vil være sammen med mig så er det ligegyldigt hvor. Har det lidt lige sådan, men der er alligevel andre faktorer der spiller ind. Med et job i København kan jeg bosætte mig alle steder på Fyn/Sjælland når/hvis vi vender tilbage.

Og I har ret, med min og hendes familie er Sverige vejen frem. Når man samtidig er glad for Malmø som jeg er giver det sig selv. Aner ikke hvorfor Tyskland slog mig.

Elsker Danmark og alt ved dette pragfulde land, men det giver mig sgu en bitter smag i munden alt det her. At jeg ikke kan introducere min kommende viv til dette pragfulde land uden at skulle tage en omvej.

Et nyt spørgsmål; skal jeg være folkeført i Sverige med adresse i Sverige før jeg kan ''sende bud'' efter hende? Er det en hindring at jeg kommer til at arbejde i DK? Går udfra jeg får læge i Sverige?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.11.2009 07:20:42

els skrev:Elsker Danmark og alt ved dette pragfulde land, men det giver mig sgu en bitter smag i munden alt det her. At jeg ikke kan introducere min kommende viv til dette pragfulde land uden at skulle tage en omvej.
Ja det er ret sørgeligt, at Danmark er kommet ud på dette skråplan. Og jeg synes ikke engang, at det er muligt at give nogen rigtig god forklaring på det, andet end at ansvaret må deles nogenlunde ligeligt mellem politikere, medier og befolkning.

Dog kan vi så til gengæld glæde os over, at Danmark er medlem af EU, og at Danmark trods alt er et retssamfund og derfor retter sig efter EF-domstolens kendelser. Også når disse kendelser ikke passer de danske politikere eller et flertal i befolkningen.
els skrev:Et nyt spørgsmål; skal jeg være folkeført i Sverige med adresse i Sverige før jeg kan ''sende bud'' efter hende?
Næh ikke nødvendigvis, din kone kan jo også søge om et visum til Danmark, det tager bare 4 måneder at få, hvis sagen bliver sendt til Udlændingeservice, og koster desuden nogle penge i ansøgningsgebyr.
els skrev:Er det en hindring at jeg kommer til at arbejde i DK?
Nej
els skrev:Går udfra jeg får læge i Sverige?
Som udgangspunkt ja, men som grænsegænger kan du vistnok søge om at have en dansk læge, hvis du foretrækker det. Måske kan andre forummedlemmer fortælle dig lidt mere om det, og du kan også prøve at søge information på Øresund Direkts hjemmeside. Det er en hjemmeside / forum, som er mere målrettet imod de generelle problemstillinger, som danskere i Sydsverige løber ind i, omkring skat, sundhed og alt muligt andet, som ikke har med udlændingelovgivningen at gøre.

Besvar