Hvad er bedst? FS i udlandet eller i DK?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chak

Hvad er bedst? FS i udlandet eller i DK?

Indlæg af Chak » 02.11.2009 02:29:47

Hej.

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg om tre uger skal giftes med min tyrkiske forlovede i Tyrkiet. Vores situation i forhold til FS er følgende:

- Vi er hhv. 36 år og 33 år.
- Jeg har været dansk statsborger i mere end 28 år. Kun tilbragt sammenlagt mere end fire år i udlandet i forbindelse med erhvervsarbejde. Så tilknytningskravet er irrelevant.
- Vi er begge universitetsuddannede og flersprogede.
- Jeg har egen bolig (3 værelser på 60 kvm.), så boligpladskravet er opfyldt.
- Jeg har fast arbejde som IT-konsulent, og derudover har jeg mit eget firma ved siden af. Forsørgelseskravet må vel siges at være opfyldt.
- Ingen gæld til det offentlige. Ej heller offentligt forsørget i de sidste mange år.

Kort sagt: Jeg er ikke så nervøs, hvad angår udkommet af FS-ansøgningen. Men hvad er nemmest/hurtigst, for vi vil jo helst være sammen igen så hurtigt som muligt efter brylluppet?

1. Skal vi indgive en FS-ansøgning på ambassaden i Ankara, mens vi samtidig ansøger om et visum til hende?

2. Skal vi på ambassaden i Ankara ansøge om turistvisum, når vi er blevet gift? Når hun så er kommet til DK, ansøger vi så om FS, mens hun er i landet.

Hvad er jeres erfaringer? Forslag? Idéer? Kommentarer?

Hilsen
Chak

Chak

Re: Hvad er bedst? FS i udlandet eller i DK?

Indlæg af Chak » 02.11.2009 03:07:09

Ok, jeg tror, at jeg selv har fundet svaret efter at have læst følgende side på ÆUG:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/ansogefs

"See the forest for the trees!"

Men stadigvæk... Hvis I har kommentarer/erfaringer fra lignende situationer, så skriv endelig!

Hilsen
Chak

fundiver199

Re: Hvad er bedst? FS i udlandet eller i DK?

Indlæg af fundiver199 » 02.11.2009 07:07:32

Du tekst, som du linker til, er ikke helt opdateret. Der er således kommet nye regler pr. 1/4 2009, således at hvis visum er søgt efter denne dato (bemærk: søgt ikke bevilget), så bliver bankgarantien ikke længere automatisk inddraget, hvis den besøgende under sit ophold i Danmark gifter sig og søger om familiesammenføring.

Det har desuden hele tiden været sådan, at der ikke skal stilles bankgaranti for at invitere en ægtefælle på besøg, så par der har giftet sig i udlandet eller i Danmark under et tidligere visumbesøg, har hele tiden kunnet aflevere en ansøgning om familiesammenføring i Danmark uden at miste nogen bankgaranti.

Tilbage til jeres situation: Da ventetiden på et turistvisum, hvor sagen skal behandles af udlændingeservice, p.t. ligger på cirka 4 måneder, og da "simple" ansøgninger om familiesammenføring behandles på 3 måneder, så er det svært at se nogen fidus i, at din kone skal søge om visum til Danmark.

Så mit råd til jer vil klart være, at hun skal søge om familiesammenføring på den danske ambassade i Ankara, således at alting er i orden, når hun kommer hertil. For at sikre, at I havner i "selvbetjeningsbunken" med en sagsbehandlingstid på højest 3 måneder, så skal I sørge for, at både hendes og din del af ansøgningen er udfyldt korrekt, og at alle nødvendige papirer er vedlagt med det samme.

Desuden må der højest gå 2 uger, fra hun afleverer sin del af ansøgningen på ambassaden i Ankara, og til du afleverer din del hos Udlændingeservice i København. Du bør derfor sørge for at have fremskaffet de nødvendige papirer, herunder erklæring fra kommunen om, at du ikke har modtaget sociale ydelser, inden din kone afleverer sin ansøgning om familiesammenføring.

Besvar