Skal nok giftes med en kineser :)

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Skal nok giftes med en kineser :)

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.10.2009 18:53:49

Ægteskab giver ikke automatisk ret til at skifte statsborgerskab. Hun skal derimod opfylde nogle krav til dels længden af hendes ophold i Danmark, dels nogle krav om integration og gennemførelse af indfødsretsprøve.

Hun kan godt skifte statsborgerskab, når ovennævnte krav er opfyldt, men hun kan ikke få dobbelt statsborgerskab. Kun nyfødte af blandet ægteskab kan få dobbelt statsborgerskab. Jeres eventuelle fælles børn vil - ved fødsel i Danmark - få både dansk og kinesisk statsborgerskab. Hvordan det forholder sig ved fødsel i Kina, skal jeg derimod afholde mig fra at kloge rundt i.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Killerloop

Indlæg af Killerloop » 19.10.2009 16:50:01

Ok, tak for svaret, det havde jeg ingen anelse om :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.10.2009 17:15:55

Kim P. Nyberg skrev:Jeres eventuelle fælles børn vil - ved fødsel i Danmark - få både dansk og kinesisk statsborgerskab. Hvordan det forholder sig ved fødsel i Kina, skal jeg derimod afholde mig fra at kloge rundt i.
Ved fødsel i Kina vil børnene også få dobbelt statsborgerskab, såfremt deres forældre er gift og farmand er dansker. Efter det fyldte 18. år får børnene (ifølge danske regler) en frist på vistnok 3 år til at vælge, hvilket af de 2 statsborgerskabe, de vil beholde.

Så hvis børnene bor i Danmark til den tid, så kan de altså vente, til de fylder 21 med at beslutte, om de vil være danskere eller kinesere. Det er dog en forudsætning for at vælge dansk statsborgerskab, at barnet ved det fyldte 18. år skal have opnået en vis tilknytning til Danmark. Så hvis barnet har levet hele sit liv i Kina og aldrig været på besøg i Danmark, så vil det danske statsborgerskab bortfalde ved det fyldte 18. år.

I må ikke hænge mig op på alle detaljerne i ovenstående, men sådan er reglerne i grove træk, som jeg har forstået det.

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 20.10.2009 12:46:58

Som tilføjelse til fundivers og Kims svar skal det siges, at hvis barnet fødes i Danmark med mindst én dansk forælder (og de behøver ikke være gift), så gælder statsborgerskabet hele livet, med mindre barnet senere aktivt fravælger det, f.eks. ved at blive statsborger i et andet land.

Får barnet samtidig automatisk statsborgerskab i den anden forælders hjemland, kan det have dobbelt statsborgerskab, og hvis det andet lands lovgivning tillader det, beholde dette hele livet.

Rettelse:
Jeg skrev tidligere at det også gjaldt ved fødsel uden for Danmark, hvis moderen er dansk, men skellet går simpelthen ved om barnet er født her i landet.
Det fremgår af §8 i indfødsretsloven.

Link til Ny i Danmarks beskrivelse:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Medborge ... edslen.htm

Link til loven om indfødsret:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=28974

Venlig hilsen
Henrik
Senest rettet af Henrik S 21.10.2009 09:05:10, rettet i alt 1 gang.

Killerloop

Indlæg af Killerloop » 21.10.2009 06:46:54

Takker for alle svarene, der er mange brugbare informationer, der er dog lige dukket et nye spørgsmål og ang civilstandsattest, har været på jagt efter den i 5 dage nu, det er ikke lige så nemt som jeg havde håbet på.
Så vil lige sikre mig jeg får fat i det helt rigtige, jeg håber på og få et stykke papir fra det lokale "civil administration", som så er på kinesisk, derefter få det oversat her til engelsk hos en lille lokal af deling af "Minestry of Foreign Affairs" vil det være nok til og klare skærerne derhjemme, eller skal jeg forbi større instanser ?

Chinalove

Indlæg af Chinalove » 31.10.2009 07:29:48

Hej,

Jeg er "lige" blevet gift med en kineser og er på vej gennem møllen. Dog er der lige et par ting jeg skal gøre opmærksom på. Jeg er tysk statsborger og har boet i Danmark i snart 21 år. Dvs. jeg søger familiesammenføring efter EU-reglerne.

Det kan være at mine erfaringer kan hjælpe dig hvis du planlægger at flytte til Sverige og søge derfra efter EU-reglerne. Som nævnt før, slipper du for at skulle stille bankgarantien hvis du søger efter disse regler.

Kort om min historie. Jeg mødte min kone på Internettet i April 2009 og vi blev gift i August 2009. Det hele skete ret hurtigt, men det er først og fremmest fordi det bare sagde "bang" imellem os. Vi er henholdsvis 46 og 39. Formodentligt "lidt" ældre end dig og din kæreste.

I det at jeg søger efter EU-reglerne, er der nogle ting som er lidt lettere. For eksempel behøver man ikke have en rejseforsikring for konen hvis hun kommer til EU på turist-visa. Det sparer dig mellem 800 og 1000 RMB for en tre måneders forsikring. Du skal dog være opmærksom på at du skal søge på Ambasade af det land hvor hovedparten ferien skal holdes. Det vil sige, at i dit tilfælde vil du ikke kunne søge ved den danske ambasade hvis du vil søge efter EU-reglerne.

Jeg ved af naturlige grunde ikke hvordan reglerne håndteres af svenskerne. Der er en del oplysninger om familiesammenføring after EU-regler på www.nyidanmark.dk

Efter jeg og min kone blev gift den 3.8.2009 søgte vi turistvisa til hende. Det var ikke noget problem, undtagen at jeg ikke vidste at vi ikke skulle bruge rejsesygesikring for hende. Den 15.8.2009 tog vi til Danmark. Og den 10.09 søgte vi om opholdstilladelse ved Statsforvaltningen Midtjylland. Dette skulle tage 3 - 4 uger på grund af mange ansøgninger. Det var studiestart på universiteterne.

I mellemtiden udviklede situationen sig i min kones hjemby, Urumqi. Dem der har fulgt lidt med i Kina, kan måske huske at der har været optøjer i Juli måned i Urumqi i Xinjiang provinsen. Under optøjerne blev ca. 160 Hankineser dræbt. I August og September begyndte Urigurene at overfalde Hankineser med sprøjter og injicerede væsker. Dette gjorde min kone meget bekymret, i det hendes (vores) søn stadigvæk befinder sig i Urumqi. Da jeg så hvor bekymret min kone var, indvilligede jeg til at hun kunne rejse tilbage til Urumqi. Min kone tog så tilbage til Urumqi den 18.10.2009.

Hvor smart det var vil vise sig. Denne uge (29.10.2009) kom et brev fra Statsforvaltningen at vi skal møde den 05.11.2009 begge to. Det var noget andet end det jeg fik at vide da vi indgav ansøgningen. Der lød det som om vi bare skulle vente på at opholdstilladelsen kommer med posten.

Nu står vi i det dilemma at min kones turist-visa udløber den 12.11.2009 og hun har et returbillet til den 26.11.2009. Ved at kontakte Statsfovaltningen fik jeg at vide at man ønskede at interviewe os for at få flere informationer om forholdet. Endvidere fik jeg at vide at Statsforvaltningen ikke kan give noget midlertidig opholdstilladelse for at hun kan vende tilbage den 26.11.2009. Derfor har jeg nu rettet henvendelse til Udlændingestyrelsen.

Jeg håber at du kan bruge nogle af disse oplysninger til noget.

Killerloop

Indlæg af Killerloop » 01.11.2009 05:13:59

Det lyder lidt ubehagelig med jeres nuværende situation, jeg håber situationen løser sig for dig og din kone.

Vi har ikke planer om og flytte til Sverige, da vi synes det vil skabe en del ekstra problemer for os, som jeg ser situationen tager vi bare til Danmark og så tager vi situationen derfra, jeg tror vi efterhånden har styr på de fleste papirer, dog er der noget med legalisering, jeg er lidt i tvivl om, men det må jeg finde ud af når vi kommer til DK.

Mange har gjort dette før mig, så mon ikke det kan lade sig gøre :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.11.2009 08:49:04

Hvad angår "Chinaloves" historie, så er jeg bange for, at de må starte helt forfra igen med en ny ansøgning om visum og herefter en ny ansøgning om opholdskort, når konen igen er kommet til Danmark.

Men heldigvis betyder det jo heller ikke så meget, når man søger efter EU-reglerne, idet visum skal udstedes gratis og i løbet af højest 4 uger, og opholdskortet tjener alene til at dokumentere ens rettigheder.

Håber at både kone, barn og øvrig familie i Kina er ok.

Chinalove

Indlæg af Chinalove » 01.11.2009 10:58:18

Tak for jeres kommentar, familien har det godt nok i Kina på nuværende tidspunkt. De kinesiske myndigheder slår jo ret hårdt ned ved sådanne optøjer. Byen er fyldt med militær nu. Vores problem er nu at der er ingen Internet eller telefoni mellem Xinjiang provinsen og lande udenfor Kina. Jeg rejser til Kina igen den 13.11.2009 og bliver der i to uger. I værste tilfælde må vi vente til februar måned fordi der kun kan udstilles Schengen turistvisa på maks. 90 dage i en periode af 180 dage. I værste tilfælde vil det betyde at vi må "undvære" hinanden i to måneder.

Heldigvis har jeg dokumenteret al vores kommunikation via Internet. Jeg sender det til Statsforvaltningen for at de kan danne sig et indtryk af hvordan vores forhold ser ud. Det var vist meningen at de skulle spørge om på mødet. Så kan det være at mødet i forhåbentlig kort fremtid ikke tager lang tid.

Hvad ambassaden i Beijing angår, må jeg sige at de var ret flinke. Samme dag som vi søgte visaen fik vi besked på, at visaen kunne udstedes "Bona fide". De manglede bare et flybillet for at kunne se hvornår min kone skulle indrejse til Danmark. I fredags fik vi også sønnens visa på plads. :D

Hvis jeg havde haft kendskab til denne her side, havde vi måske kunne undgå den nuværende situation. :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.11.2009 11:15:50

Din kone og hendes søn skal ikke have et Schengenvisum med derimod et visum efter de særlige EU-regler, der er fastlagt i Opholdsdirektivet.

Og det betyder blandt andet, at visum skal udstedes gratis og "uden unødigt ophold", og at de normale Schengenregler om 90 ud af 180 dage ikke er gældende for din kone.

Hvis hun har opbrugt sine 90 dage, så vil hun dog denne gang kun kunne få et visum, der er gyldigt til Danmark, og ikke et visum, der er gyldigt til alle Schengenlandene.

Chinalove

Indlæg af Chinalove » 01.11.2009 13:08:13

Fundiver199, jeg takker for oplysningerne. De er guld værd. Jeg giver mig til at undersøge det lidt nærmere. Selvom folkene på embassaden i Beijing er flinke, så ved de jo ikke alting.

Jeg tror jeg vil gøre mig selv klog på emnet inden jeg søger visum til min kone.

Besvar