Hej igen!
Der er lige een ting til som jeg er i tvivl om.
Nu hvor jeg har fået bolig i Malmö, skal jeg meget snart dertil igen og få mig registreret på adressen.
Jeg bor i Århus lige nu og arbejder deltid i Føtex. Efter jeg har ordnet det hele i Malmö regner jeg jo med at vende tilbage til Århus, og har derfor aftalt med min arbejdsgiver, at jeg kan vende tilbage til min arbejdsplads igen når det hele er i orden. Dvs. at jeg ikke siger mit job op, men bliver ved med at være ansat, selvom jeg ikke skal arbejde der i den periode hvor jeg bor i Sverige? Vil det være et problem for mig?
Kan jeg i denne situation beholde mit gule sygesikringskort? Skal jeg mon kontakte folkeregistret, eller SKAT?
+ kan jeg, når jeg f.eks i juleferien skal besøge min familie her i århus, godt arbejde? Og hvor meget må jeg i så fald arbejde, når jeg har ca. 15 timers arbejde om ugen i SE?
Beholde arbejde i DK?
Re: Beholde arbejde i DK?
Hvad har du tænkt dig at leve af, mens du bor i Sverige?
Hvis du stadig er ansat i Danmark, og du ønsker at gøre brug af danske sundhedsydelser, skal du anmode om det særlige sundhedskort, som gælder for grænsegængere. Det gule sygesikringskort bliver automatisk ugyldigt, når du melder flytning. Her skal du så forklare, hvordan tingene hænger sammen over for de danske myndigheder, og så er det op til dem at vudere, hvorvidt du er omfattet af reglerne for grænsegængere.
Du må naturligvis gerne arbejde i Danmark, selv om du bor i Sverige, men pas på med at arbejde i begge lande samtidig, da du eller din danske arbejdsgiver så vil blive opkrævet svenske socialforsikringsafgifter af din danske indkomst på ca. 32% af beløbet.
Hvis du stadig er ansat i Danmark, og du ønsker at gøre brug af danske sundhedsydelser, skal du anmode om det særlige sundhedskort, som gælder for grænsegængere. Det gule sygesikringskort bliver automatisk ugyldigt, når du melder flytning. Her skal du så forklare, hvordan tingene hænger sammen over for de danske myndigheder, og så er det op til dem at vudere, hvorvidt du er omfattet af reglerne for grænsegængere.
Du må naturligvis gerne arbejde i Danmark, selv om du bor i Sverige, men pas på med at arbejde i begge lande samtidig, da du eller din danske arbejdsgiver så vil blive opkrævet svenske socialforsikringsafgifter af din danske indkomst på ca. 32% af beløbet.
Hejsa.
Du skal kunne bevise at du er ansat x-antal timer i dk for at få gränsegängerkortet, dette skal du kunne vise ud fra din lönseddel og har du ikk nogen timer, ja så får du ikk kortet.
Men snakkede med en medarbejder inde på Steno apoteket i kbh at gränsegängerkortet snart bliver afskaffet og man dermed skal bruge sit danske cpr-nummer.
Men ved ikk om det er noget der er fastlagt og fra hvornår af.
Du skal kunne bevise at du er ansat x-antal timer i dk for at få gränsegängerkortet, dette skal du kunne vise ud fra din lönseddel og har du ikk nogen timer, ja så får du ikk kortet.
Men snakkede med en medarbejder inde på Steno apoteket i kbh at gränsegängerkortet snart bliver afskaffet og man dermed skal bruge sit danske cpr-nummer.
Men ved ikk om det er noget der er fastlagt og fra hvornår af.
Tak for svaret!
Jeg har lige et andet spørgsmål.
Nu hvor jeg meget snart skal melde mig udrejst på folkeregistret i DK, ved jeg ikke rigtigt hvad det er jeg skal bede dem om. Jeg har ikke folkebogført mig i Sverige, og er derfor i tvivl om jeg måske førdt burde gøre det, da jeg synes jeg har hørt/læst noget om et EU-flyttebevis, jeg vistnok skal have fra folkeregistret? Er det rigtig hvad jeg huskerr? Kan jeg godt før jeg er registreret i SE melde mig fra folkeregistret her i DK?
Jeg har lige et andet spørgsmål.
Nu hvor jeg meget snart skal melde mig udrejst på folkeregistret i DK, ved jeg ikke rigtigt hvad det er jeg skal bede dem om. Jeg har ikke folkebogført mig i Sverige, og er derfor i tvivl om jeg måske førdt burde gøre det, da jeg synes jeg har hørt/læst noget om et EU-flyttebevis, jeg vistnok skal have fra folkeregistret? Er det rigtig hvad jeg huskerr? Kan jeg godt før jeg er registreret i SE melde mig fra folkeregistret her i DK?
Ved flytning til et andet nordisk land, skal du ikke melde flytning fra folkeregistret i Danmark. Det er fuldt tilstrækkeligt blot at troppe op på Folkbokföringen i Sverige, og de vil så informere de danske myndigheder om din flytning. Ved flytning til et land uden for Norden er reglerne anderledes, og der skal man rigtig nok melde fraflytning i sin danske kommune.