Så er opholdskortet i hus :-)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Elias

Så er opholdskortet i hus :-)

Indlæg af Elias » 14.10.2009 20:17:22

Så fik vi endelig vores opholskort :-)
hvor er det utrolig smertefrit i forhold til Danmark hvor vi har prövet i 3 år.

Vi har boet her i siden 1 august og savner så meget og komme hjem og väre en en lykkelig familie.

Hvad er bedst og söge fra sverige eller rejse hjem og finde en lejlighed og söge?

vi har gemt alle vores kvitinger fra vi har handlet og mine pendler kort, vi har id kort og og en bog fra mig sön har fået vaksine her i sverige ville det väre nok til og kunne få et opholdskort.

Er så bange for og flytte hjem og så få et nej, hvad gör man endelig hvis de siger nej kan vi flytte til sverige igen uden problemer?

hilsen karina

Elias

Re: Så er opholdskortet i hus :-)

Indlæg af Elias » 14.10.2009 21:14:52

Lige et spörgsmål mere for er lige inde på hjemmesiden ny i danmark
hvor de skriver

Herudover opfylder en dansk statsborger, som har haft fremlejet et værelse eller har været tilflyttet en c/o adresse hos slægtninge eller bekendte for en kortvarig periode, som udgangspunkt ikke kravet om at have etableret et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land.

vil det så sige hvis vi har boet i en 2 värelses lejlighed sammen med en på kontrakten står der vi lejer 1,5 rum som er 35 m2 + kökken og gang og toilet legerum til vores sön.

bliver helt nervös for vi ikke opfylder kravene i dk.

Er der ikke nået om at når man bruger eu reglerne så er der ikke nogen krav til bolig störrelse eller er det mig der er forkert på den ?

hilsen karina

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2009 06:48:30

Hej Karina

Der er ingen krav til jeres bolig, når I søger efter EU-reglerne, andet end at der skal være tale om en lovlig bopæl, hvor I kan blive folkeregistreret. Den tekst, som du citerer, er noget af det mest kryptiske, der overhovedet står på www.nyidanmark.dk, og efter min mening er den meget tæt på at være så vildledende, at den overtræder forvaltningsloven.

Bemærk at der står "som udgangspunkt" og nedenunder står der, at der skal foretages en individuel vurdering i hver enkelt sag. Reelt betyder det noget i retning af, at "nu skriver vi sådan her for at skræmme folk fra at benytte sig af EU-reglerne, men hvis de gør det alligevel, så får de naturligvis den opholdstilladelse, de har krav på".

Den pænere udlægning er, at man jo faktisk skal etablere sin tilværelse i et andet EU-land, det er ikke nok at flytte sin adresse proforma. Og her mener de danske myndigheder så åbenbart, at hvis man bor c/o hos et nært familiemedlem eller på en lejet værelse, så er der sikkert tale om en proforma adresse. Du ved nok, alle os med udenlandske ægtefæller er jo fulde af fup og snyd, eller sådan ser det i hvert fald ud i visse politikeres verdensbillede.

Men det betyder ikke andet end, at man skal sandsynliggøre, at der ikke er tale om en proforma adresse, netop ved at aflevere de forskellige former for dokumentation, som også er omtalt i teksten.

Om det er bedst at søge på forhånd eller flytte først og søge bagefter er svært at sige. Hvis din mand har fået et opholdskort i Sverige, så opfylder I jo betingelserne. Og så er der ingen risiko for, at I får afslag i Danmark, med mindre svenskerne har begået en fejl og f.eks. overset, at jeres adresse i Sverige er en proforma adresse.

Jeg ville personligt klart foretrække at finde en bolig først, og så søge om opholdskort bagefter, da det sidste er en ren formalitet. Og jeg har endnu ikke hørt om en eneste, der har fået afslag på en ansøgning om opholdskort i Danmark, hvis de opfyldte de grundlæggende betingelser, som er blevet beskrevet mange gange her i forum.

www.nyidanmark.dk er der offentliggjort en hel stribe af afgørelser efter EU-reglerne, og heller ikke der kan man finde et eneste eksempel på nogen, der har fået afslag, selvom de opfyldte den grundlæggende betingelse om at have boet mindst 10 uger i et andet EU-land.

Der er f.eks. ikke en eneste, der har fået afslag, fordi deres bolig er "for lille". Og årsagen er naturligvis den simple, at hvis man gav sådan et afslag, så ville den pågældende med 100% sikkerhed vinde en efterfølgende sag ved domstolene. For det ville ikke være i overensstemmelse med EU´s regler, som Danmark jo i lighed med bl.a. Sverige skal overholde.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2009 07:03:18

Som en tilføjelse kan du sammenligne det med sidste sommer store afsløring af vildledning i US om EU-reglerne. Dengang var det sådan, at hvis folk ringede og spurgte, så fik de at vide, at de måske skulle bo og arbejde op til flere år i et andet EU-land, "det kunne man slet ikke sige noget om".

Men hvis folk ignorerede, hvad de fik at vide, eller helt lod være med at spørge og bare afleverede en ansøgning, så fik de faktisk opholdskort til deres ægtefælle i Danmark, selvom de havde arbejdet helt ned til 2 uger i et andet EU-land. US kunne samtidig oplyse, at de aldrig havde givet så meget som et eneste afslag med den begrundelse, at varigheden af danskerens arbejde i et andet EU-land havde været for kort :!:

Så med andre ord var der bare tale om, at man forsøgte at skræmme folk fra i det hele taget at søge efter EU-reglerne. Og det er sådan set bare den skræmmekampagne, man fortsætter den dag i dag med vejledningen på www.nyidanmark.dk, omend den efter Berlingske Tidendes afsløringer samt Ombudsmandens undersøgelse kun er en skygge af sig selv.

Integrationsministeriet og Udlændingeservice har således nødtvungent været nødt til at acceptere, at de bliver nødt til at begrænse deres misinformation så meget, at de ikke længere overtræder Forvaltningsloven.

Men at skrive så kryptisk, at det næsten kun er folk med en juridisk embedseksamen, der kan forstå teksten, det er ikke åbenlyst ulovligt, så det kan de stadig slippe afsted med.

Elias

Indlæg af Elias » 16.10.2009 21:04:41

Hej fundiver

mange tak for dit svar ja det er godt nok ikke til og finde ud af de her regler.
Men det vil sige at der ikke vil ske nået hvis jeg flyttede hjem efer 3 måneder og fandt en lejlighed ?

Tänkte på kan de give afslag på baggrund af vi har sögt flere gange i dk, og vi har väret i medierne med det ville de så kunne sige at det ikke er et realt ophold vi bare er flyttet for og blive familisammenfört?
Og hvis jeg var på revaledering för jeg rejste kunne de så sige at jeg skal have arbejdet i et år inden at vi kan få ophold?

Vil bare meget gerne hurtig hjem for min far ligger for döden og vil jo gerne väre hos min mor og söster.
og er ikke glad for og bo hvor jeg gör i sverige og savner det derhjemme.

Men er også så bange for de vil give os et nej så ved virkelig ikke hvad jeg skal göre

hilsen karina

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 16.10.2009 22:42:18

Elias,

Det må ikke have negativ konsekvens for nogen, at de udnytter EU-retten til FS. Og den må således heller ikke bruges som begrundelse for afslag for jeres vedkommende. At jeres sag har været genstand for mediernes bevågenhed, må heller ikke tælle med.

Den med de 12 måneder, gælder kun for dem, der søger FS efter nationale regler. Ikke for dem der bruger EU-retten til FS i Danmark. Hvis du har haft job i Sverige, tæller din tidligere indtægt i DK ikke mere i regnskabet. Du skal blot kunne fremvise de sidste 3 lønsedler fra Sverige.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.10.2009 08:50:27

Du skal bare flytte til Danmark så hurtigt som muligt, hvis I allerede har boet i Sverige i 10 uger eller mere. Og da specielt, når din far ligger for døden, så skal du ikke sidde i Sverige og gøre dig helt unødvendige og ubegrundede bekymringer om, at din mand måske kunne få afslag på sin ansøgning om et opholdskort i Danmark.

Formålet med jeres flytning til Sverige er sagen uvedkommende, det eneste der betyder noget, det er, at I faktisk har boet i Sverige, at jeres ægteskab ikke er proforma, og at din mand ikke er til fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed i Danmark.

Kan I sætte kryds i disse tre rubrikker, så har din mand ret til et opholdskort i Danmark, fuldstændig som han havde ret til at få et i Sverige. Den eneste forskel er, at for at få et opholdskort i Danmark, så skal I forinden have boet sammen i et andet EU-land.

Hvis du var svensk statsborger, så ville det være lige omvendt. Så ville du uden videre kunne få et opholdskort til din mand i Danmark, men hvis du ville have et i Sverige, så skulle du dokumentere, at I havde boet sammen i Danmark eller et andet EU-land inden jeres flytning til Sverige.

Elias

Indlæg af Elias » 17.10.2009 18:50:18

Hej kim

mange tak for svareret.

står det nogen steder på skrift for hvis vil du ikke sende det til mig. vil nemlig gerne väre på den sikre side med det hele. kan ikke holde til og skulle alt det vi har väret igennem i dk en gang til.

Du skriver hvis jeg har haft job i sverige jeg arbejde i danmark og ville sagtens kunne fremvise 3 lönsedler.

Når man söger skal man så have en lejlighed eller er det nok og vise kontrakt her fra for det hvis man altså söger om og komme hjem herfra, hvad så hvis en job lige nu er på 3 måneder og muligvis vil kunne forlänge (det har fået det forlänget en gang) vil det väre okay?

hilsen karina

Elias

Indlæg af Elias » 17.10.2009 19:02:44

Hej fundiver 199

Ja jeg ville jo også kunne begrunde hvorfor vi flytter hjem igen hvis det er.

Hvor har du fundet 3 ting henne, vil bare gerne kunne have alt i orden så de ikke kan komme og sige nået til os.

Jeg ville kunne sätte kryds i alle tre hvis det var, for flytter vel ikke mine rödder for og väre sammen med en som man bare er proforma gift med.

vi har boet her sammen siden 1 august så det er vel ved og väre 10 uger, men har läst at de ikke kan sige hvor langtid man skulle bo her i sverige for og söge om ophold, og er bare så bange for de siger det ikke er nok.

Når vi söger igen skal vi så udfylde det hele som vi gjorde dengang vi sögte i dk

og hvad skal man sende med kunne godt tänke mig og väre forberedt på det hele.

Men skal lige over alt det her först og så vil jeg gå igang

hilsen karina

Anne Alver
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Anne Alver » 17.10.2009 21:39:39

Hej Karina

I skal udfylde FA1. Du kan hente det her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... soeger.htm

Din mand skal underskrive i pkt. 12 i skema 1 og du skal udfylde pkt. 1 i skema 2.

I kan godt søge mens I stadig er i Sverige.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.10.2009 22:39:47

Faktisk er der frit valg mellem, om man vil søge fra Sverige (eller et andet EU/EØS-land man måtte bo i), eller om man vil rykke til DK med det samme og derpå søge. Det er alene et temperamentsspørgsmål.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Elias

Indlæg af Elias » 18.10.2009 10:29:09

hej anne
mange tak har lige siddet og kigget på den skal man skrive på hele ansögningskemaet eller skal jeg kun udfylde omkring Eu ?

og de skriver at Har du i dette EU/EØS-land opholdt dig som:

hvad skal jeg skrive for jeg har boet i sverige og arbejdet i dk

hilsen karina

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2009 11:46:30

Du skal sætte kryds i rubrikken "person med tilstrækkelige midler (selvforsørgende)"

Elias

Indlæg af Elias » 18.10.2009 20:29:24

okay mange tak for svaret

Besvar