Kan vi tage til DK efter at ha boet i SE i 4 måneder ?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
feedrate

Kan vi tage til DK efter at ha boet i SE i 4 måneder ?

Indlæg af feedrate » 13.10.2009 17:08:02

Hej alle,

Mig og min kone er kommet i et stort problem - Jeg er blevet varslet en fyring. Inden for 1 måned !
Og har ingen anden mulighed en at forlade Sverige og tage til Danmark - panik...

-Lidt info om os og hvad vi har gjort indtil nu:

Jeg er Dansk og min kone er fra Brasilien - Vi er begge over 24. (blev gift i DK Maj 2009)

Vi har boet i Stockholm siden d. 1 Juni 2009 - Altså ca. 4 måneder nu.
Jeg har arbejdet, og min kone har studeret (gør det stadig) Svensk med det tilbud regeringen har for gratis undervisning.

Vi har begge person nummer her i Sverige - Og min kone har sendt en ansøgning kort efter vores ankomst : 145011 Application for a residence Card (Uppehållskort) som der stadig er under behandling.
Det som hun har fået er en Mottagningskvitto som vi har fået af vide er hendes "rettighed til at blive i Sverige" imens Upphøllskort'et er under behandling.

Så mit spørgsmål er således: Er det muligt for os at tage til DK og opholde os der lovligt for min kone ??
Jeg har ikke kunne finde et svar på dette selv, og reglerne virker rodet. Vores store problem er nu hvis vi skal ansøge for noget speciel i forbindelse med at tage til DK, da vi kun har en måned til at gøre dette.

På forhånd tak...
Kenneth
/den fortvivlede dansker i Sverige

fundiver199

Re: Kan vi tage til DK efter at ha boet i SE i 4 måneder ?

Indlæg af fundiver199 » 13.10.2009 18:51:11

Hej Kenneth

Ja det er noget skidt at blive fyret, men det hele ser måske ikke så sort ud, som du tror. Jeg går ud fra, at du ikke er forsikret i A-kasse, for ellers ville der vel ikke være så meget panik på drengen? Selv uden A-kasse medlemskab er du imidlertid ikke tvunget til at tage tilbage til Danmark her og nu.

Som dansker har du nemlig samme ret til at modtage sociale ydelser i Sverige som en svensker, og den ret er helt ubegrænset p.g.a. den nordiske folkebogføringskonvention fra Hensinki.

Da din kone skal have ophold efter EU-reglerne, så skal du imidlertid også forholde dig til dem. Og her er situationen den, at fordi du har arbejdet mere end 3 måneder i Sverige men mindre end 12, så bevarer du din status som arbejdstager i en periode på mindst 6 måneder, forudsat at du tilmelder dig den svenske arbejdsformindling og i øvrigt gør, hvad de skal for at stå til rådighed for det svenske arbejdsmarked. D.v.s. tidligst efter 6 måneder kan det få konsekvenser for din kones opholdstilladelse, hvis I stadig lever af svensk socialhjælp.

I kan dog også vælge at flytte til Danmark, og her vil der, fordi du har været arbejdstager i Sverige i 4 måneder, ikke blive stillet noget forsørgelseskrav for, at du kan tage din kone med dig. Dette skyldes EF-domstolens kendelse i Eind-sagen i 2007, som i korthed gik ud på, at man ikke skal risikere at "strande" i et andet EU-land end sit hjemland, hvis man havner i en situation, som den I nu er havnet i.

feedrate

Indlæg af feedrate » 13.10.2009 19:20:17

-Fundiver199
Tak for dit svar, det sætter jeg pris på !

Nej jeg er ikke i A-kasse :) har ikke boet i DK i snart 6 år så jer faktisk glad for at jeg ikke har betalt til dette - ja før nu hehe.

Desværre bliver det nok DK da jeg samtidigt lejer min lejligheden af mit firma (snart ex firma) Og jeg har mulighed for familie og venne hjælp i DK hvilket kan betyde en lille periode uden arbejde hvor vi ikke vil lide :)

Er der så noget speciel vi skal søge - eller dokumentere for de Danske myndigheder inden/efter vi tager dertil ?
Min kone skal vel "registreres" og om det betyder opholdstilladelse eller hvad har jeg svært ved at finde ud af...

Tager jeg til DK er jeg i voldsom tvivl om hvordan jeg skal forholde mig, og hvad jeg skal gøre med hensyn til min kone.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.10.2009 06:55:46

Det er lidt noget møg, at din kone ikke har fået sit svenske opholdskort endnu. For det betyder faktisk, at hun skal bruge et visum for at rejse med dig til Danmark. Så prøv at ryk Migrationsværket og hør, om ikke hun snart kan få sit opholdskort, de skal alligevel ifølge reglerne udstede det på højest 6 måneder, og de er jo faktisk snart gået. Det er ret usædvanligt, at svenskerne er så længe op at udstede et opholdskort, men det varierer måske, hvor travlt man har, fra region til region.

Men hvis I ikke kan hive et opholdskort ud af svenskerne (du behøver naturligvis ikke at fortælle dem om din opsigelse eller jeres forestående flytteplaner til Danmark), så skal I altså en tur forbi den danske ambassade i Stockholm og have dem til at udstede et visum til din kone, så hun kan rejse med dig til Danmark.

Og herefter skal I så søge om et nyt opholdskort til hende i Danmark. Dette sker ved at udfylde ansøgningspakken FA1 og aflevere den til Udlændingeservice eller den nærmeste politistation.

Når I søger opholdskort i Danmark, så skal du dokumentere dit ophold og dit arbejdsforhold i Sverige, d.v.s. vedlæg lejekontrakt, ansættelseskontrakt, lønsedler, huslejekvitteringer og opsigelse, altsammen i kopi.

feedrate

Indlæg af feedrate » 14.10.2009 07:18:49

-Fundiver199

Aha - det tænkte jeg nok.

Ok vi må tage til Migrationsverket og se om vi kan skubbe lidt på det, der er jo ikke så meget tid tilbage.

Tusind tak for dine svar ! Utroligt hjælpsomt.

Jeg vil tilføje indlæg ved fremskridt i sagen.

ZB

Indlæg af ZB » 14.10.2009 08:22:55

Hej

Der burde ikke blive noget problem såfremt din kone er brasiliansk statsborger (?) og kan rejse visumfrit til Danmark ifølge nye regler:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... igtige.htm

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.10.2009 10:12:12

ZB skrev:Der burde ikke blive noget problem såfremt din kone er brasiliansk statsborger (?) og kan rejse visumfrit til Danmark ifølge nye regler:
Problemet er, at også statsborgere fra visumfri lande højest må opholde sig i Schengen i 90 dage pr. halvår. Og dem har konen allerede brugt, hvis hun har været 4 måneder i Sverige. Så det er for så vidt ligegyldigt, om hun havde et 90 dages Schengenvisum, der nu er udløbet, eller om hun er visumfri og har "brugt" sine 90 dage op.

Jeg vil derfor stadig råde feedrate til at tage en snak med den danske ambassade i Stockholm og/eller Udlændingeservice i København, inden han og konen rejser til Danmark, hvis hun ikke har fået sit opholdskort til den tid, og der er gået mere end 90 dage siden hendes indrejse i Schengen.

Hvis reglerne skal følges, så skal konen i den situation have et gratis visum efter de særlige EU-regler, og det vil så give hende ret til at opholde sig i Danmark, medens ansøgningen om et dansk opholdskort behandles, men ikke i andre Schengenlande.

I nogle EU-lande accepterer man, at kvittering for ansøgt opholdskort er nok til, at 3. lands borgeren må rejse rundt mellem de enkelte lande, men jeg har hørt fra en dansker, som bor i Storbritannien, at netop Danmark ikke udviser denne form for flexibilitet.

feedrate

Indlæg af feedrate » 15.10.2009 10:18:18

Åh nej - har lige snakket med den Danske Ambassade i Sverige og de siger at min kone ikke kan få et visum til DK uden opholdskort - Det eneste jeg vi kan søge er familiesammenføring (ikke en mulighed da vi skal være ude af SE om 3 uger maks.)

Min kone er på migrationsverket nu, og der er 130 foran hende så det bliver en hyggelig dag hun får der.
Jeg ringer til udlændingestyrelsen....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2009 11:37:21

I bør gøre den danske ambassade i Stockholm opmærksom på artikel 5 i EU´s opholdsdirektiv (direktiv 2004/38 EF), hvori der står følgende:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF

Artikel 5
Ret til indrejse
1. Uden at dette berører de bestemmelser for rejsedokumenter, der gælder ved national grænsekontrol, giver medlemsstaterne unionsborgere, der er i besiddelse af et gyldigt identitetskort eller
pas, ret til at indrejse på deres område, og giver familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, ret til at indrejse på deres område, hvis de er i besiddelse af et gyldigt pas.

Unionsborgere kan ikke pålægges visumpligt eller en lignende forpligtelse ved indrejse.

2. Familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, kan kun pålægges pligt til at være i besiddelse af et indrejsevisum i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 539/2001 eller i
givet fald den nationale lovgivning.
Med henblik på dette direktiv medfører besiddelse af et gyldigt opholdskort jf. artikel 10, at sådanne familiemedlemmer er fritaget for kravet om visum.

Medlemsstaterne bistår disse personer med henblik på udstedelsen af de nødvendige visa. Disse visa udstedes så hurtigt så muligt efter en hasteprocedure og er gratis.

Som det fremgår, skal Danmark "bistå din kone med udstedelsen af de nødvendige visa", og det fremgår intet steds, at hun kun kan få et visa i sit hjemland.

I kan evt. kontakte den svenske afdeling af Solvit og bede dem om at hjælpe jer med at forklare den danske ambassade i Stockholm, hvordan reglerne er.

I kan også bede ambassaden om at læse teksten på Udlændingeservice hjemmeside, hvor der står følgende:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... glerne.htm

Familiemedlemmer til en EU/EØS-statsborger eller til en statsborger fra Schweiz, som benytter retten til fri bevægelighed i Danmark, har ret til at få en visumansøgning behandlet efter EU-reglerne.

Visumansøgningen behandles uden opkrævning af gebyr og efter en hasteprocedure. Desuden stilles der ikke krav om dokumentation for rejsesygeforsikring på repræsentationen i forbindelse med indgivelse af en sådan visumansøgning, ligesom udstedelsen af visum ikke vil blive betinget af, at visumansøgeren er i besiddelse af de nødvendige midler til opholdet her i landet.

Der gives som udgangspunkt visum til ansøgeren, medmindre den pågældende udgør en trussel for den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.

Endvidere har familiemedlemmer til en dansk statsborger, der udnytter eller som har udnyttet retten til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, og som i den forbindelse har etableret et reelt og faktisk ophold i landet, ret til at få visumansøgningen behandlet efter EU-reglerne.

Det betyder, at visumansøgningen behandles uden opkrævning af gebyr og efter en hasteprocedure, jf. beskrivelsen ovenfor.

feedrate

Indlæg af feedrate » 15.10.2009 12:24:58

Wow hvordan kan de være så gennemhullet i alle de ansvarlige afdelinger og ambassader der rent faktisk burde kende til dette bedre en nogen andre... SUK !!!

Har følg op på dit sidste indlæg (tak for det i øvrigt) Og ringede til udlændingestyrelsen igen for at se hvad de siger til det - Det korte af det lange blev til at hvis jeg tog til Ambassaden og beskrev i på et papir min situation så ville de prøve at se om de kunne gøre en untagelse...
Øhhh tænker jeg, de begrunder det for ikke at være helt så, ved at min kone har opbrugt de 90 dage i følge Schengen - De er tydelig ikke vant til at folk behøver at ansøge visum inden for EU...

Jeg ringede så til Ambassaden og kan ham oplysningerne til personerne i udlændingestyrelsen - og han følger nu selv op på dette... ja suk igen...

Vil ringe til Solvit snarest og se hvad de kan gøre...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2009 12:53:22

Som du selv er inde på, så er det en uvant situation for medarbejderne på ambassaden, da I jo er havnet i et juridisk ”hul”, som det heldigvis kun er få personer, der havner i. Hvis I var flyttet til Danmark et par måneder tidligere eller senere, så ville der ikke være noget problem, idet din kone så enten ville have visumfrit ophold i Schengen eller sit svenske opholdskort.

feedrate

Indlæg af feedrate » 15.10.2009 15:01:20

Ja - det der desværre er vores problem er at vi ikke har tid til at vente på at nogen uddanner de ansvarlige, som faktisk burde kunne rådgive mig/os og ikke omvendt....

Vi har ingen steder at gå om 2 uger...

Jeg har også snakket med Solvit, og der er de da fornuftige... Ingen grund til at forklare det åbenlyse her - så jeg har lige sendt en klage afsted til Solvit i Sverige som vil tage den op så hurtigt som muligt på mine vejne... Tror desværre bare ikke at det kommer til at ske hurtigt nok...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2009 15:43:15

Solvit kan nu være ret effektive nogle gange, og især hvis tiden som her er knap. Så jeg håber da, at I finder en løsning.

Prøv at tage det fra den humoristiske side. Om ikke andet kan du jo køre jeres indbo til Danmark og få det opmagasineret, hvorefter I begge to kan flytte på vandrehjem i Malmø, indtil der er fundet en løsning med enten visum eller opholdskort til din kone. Så overtræder I i hvert fald ikke nogen regler :lol:

Hvis din kone skulle finde på at snige sig over den ubevogtede grænse til Danmark uden hverken visum eller opholdskort, vil straffen for denne forseelse i øvrigt være en bøde. Men det er ikke noget, der på nogen måde spiller ind på hendes ret til at få et opholdskort i Danmark.

Men loven skal selvfølgelig overholdes, og bødepengene ligger bedre i jeres lomme end i den danske stats. Så fortsæt endelig med at sætte bureaukraterne på ambassaden og i Udlændingeservice på overarbejde, indtil de forhåbentlig finder en brugbar løsning på jeres problem :wink:

I gør også andre en tjeneste ved at holde på og insistere. Både de næste, som måske havner i en lignende situation, samt os der fungerer som frivillige rådgivere i ÆUG.

Vi ville da heller ikke være kede af, hvis folk fremover kunne få den nødvendige vejledning og rådgivning hos de relevante myndigheder i stedet for, at vi skal sidde og yde den ganske gratis. Og de involverede bureaukrater får jo en nyttig efteruddannelse af en sag som denne, og især når det kvalificerede personale i Solvit er blevet blandet ind i sagen

Besvar