FS i DK arbejde i SE

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mota

FS i DK arbejde i SE

Indlæg af mota » 13.10.2009 15:35:35

Min kone er fs fra mellemamerika for snart 3 år siden. Vi skal desværre skilles, men hun ønsker ikke at rejse hjem igen, bl.a. fordi vi har et barn sammen. Hun har fået tilbudt at flytte til en ven i Sverige og arbejde.

Mine spørgsmål er:

1) Er det muligt for hende at arbejde og bo i Sverige når hun har midlertidigt ophold i DK?

2) Kan hun "fortsætte" sit ophold i SE hvis vi bliver skilt?

Jeg har som sådan ikke noget imod at fortsætte med at være gift med hende hvis det kunne hjælpe hende med at blive, men ser selvfølgelig helst at det afsluttes ordentligt uden løse ender.

fundiver199

Re: FS i DK arbejde i SE

Indlæg af fundiver199 » 13.10.2009 18:35:42

Jeg ved ikke, om Sverige tillader personer fra 3. lande med bopæl i Danmark at arbejde i Sverige. Det kan du evt. spørge Migrationsværket om, det er det svenske modstykke til Udlændingeservice.

Til gengæld ved jeg, at din kones opholdstilladelse er betinget af, at I både er gift og har fælles bopæl i Danmark. Så det er helt udelukket, at hun kan flytte sin adresse til Sverige, som du omtaler, medmindre du også flytter med.

Kravet for, at din kone kan få en selvstændig opholdstilladelse i Danmark, er, at I både skal fortsætte med at være gift og fortsætte med at have fælles bopæl, indtil hun har fået permanent opholdstilladelse efter 7 eller i særlige tilfælde 5 år.

Du kan læse nærmere om betingelserne for permanent opholdstilladelse på www.nyidanmark.dk

Det er selvfølgelig muligt, at I flytter hver for sig og lader være med at blive skilt, og at din kone bevarer sin adresse på jeres nuværende fælles bopæl, selvom hun i virkeligheden bor et andet sted. Men det er både ulovligt og strafbart, så I skal tænke grundigt over, hvad I gør.

Alternativet kunne være, at din kone forsøger at skaffe sig en opholdstilladelse i Danmark eller Sverige uafhængigt af dig, så I begge kan fortsætte med at have samkvem med jeres barn uden at bryde loven.

Måske står hendes uddannelse på positivlisten, eller måske møder hun på et tidspunkt en anden fyr i Danmark eller Sverige, som hun har lyst til at gifte sig med.

Hvis din kone havde ophold efter EU-reglerne, så kunne hun få en opholdstilladelse uafhængigt af dig, hvis I bare har nået at være gift i 3 år inden skilsmissen. Men det er desværre ikke tilfældet efter de danske regler, og man tager desværre heller ikke hensyn til jeres barns tarv.

mota

Indlæg af mota » 14.10.2009 08:15:01

Hej Fundiver!

Tak for dit svar, men jeg synes ikke det svarer helt overens med svaret i følgende indlæg:

viewtopic.php?f=9&t=2734

Tager jeg fejl?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.10.2009 15:32:43

Hej Mota

Jeg tror ikke, at det er forkert, hvad der står i den pågældende tråd, det er snarere mig, som åbenbart ikke er helt opdateret på dette punkt. Vi bliver alle sammen klogere hele tiden, og denne gang var det så åbenbart min tur til at blive klogere :D

På nyidanmark.dk står der således under "ophør" følgende:

"Ansøgerens personlige forhold tages i betragtning
Hvis der er personlige forhold hos udlændingen, som gør, at en inddragelse eller afslag på forlængelse vil være særligt belastende for den pågældende, vil opholdstilladelsen alligevel ikke blive inddraget eller nægtet forlænget.

Udlændingeservice ser bl.a. på:

Udlændingens tilknytning til det danske samfund herunder hvor lang tid, udlændingen har været i Danmark.
Alder, helbredsforhold og andre personlige forhold.
Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.
Konsekvenser for herboende nære familiemedlemmer.

Manglende eller lille tilknytning til hjemlandet.
Om udlændingen vil lide overlast i hjemlandet."

Det ser derfor ud til, at der rent faktisk er håb om, at din kone vil kunne beholde sin opholdstilladelse i Danmark, selvom I bliver skilt, og specielt hvis I får fælles forældremyndighed over jeres barn.

Og chancerne stiger givetvis yderligere, hvis din kone allerede har opnået tilknytning til det danske arbejdsmarked og dermed vil være i stand til at forsørge sig selv efter en skilsmisse.

Flytning til Sverige kan så til gengæld ikke umiddelbart lade sig gøre, da en opholdstilladelse i Danmark ikke automatisk kan byttes ud med èn i Sverige.

Besvar