Giftes på rådhuset med Au Pair

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Adagio

Giftes på rådhuset med Au Pair

Indlæg af Adagio » 12.10.2009 20:48:16

Jeg er blevet forlovet med en Au Pair og vi vil godt giftes på rådhuset
Jeg har lige hørt fra rådhuset at der ikke er mulighed for at blive gift før midten af November, da de er booket indtil da

Spørgsmålet er om hvad sker der hvis man "booker" en vielse et godt stykke tid i forvejen? Jeg går ud fra at kommunen vel kontakter udlængingeservice og finder ud af at hun er Au Pair. Vil der ske noget ved det?
Jeg ved at hendes Au Pair kontrakt udløber den dag vi bliver gift (da en Au Pair ikke må være gift under Au Pair ophold), men kunne de finde på at gøre noget ved hendes ophold, så hendes opholds tilladelse stopper før vi kan blive gift

fundiver199

Re: Giftes på rådhuset med Au Pair

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2009 21:01:42

Så meget interesserer udlændingemyndighederne sig altså heller ikke for at få en au-pair vippet ud af landet, de har andre og vigtigere ting at tage sig til.

En anden skribent har for nylig fået at vide, at en au-pair får 30 dage til at forlade Danmark efter indgåelse af ægteskab, så det vil nok også være gældende i jeres tilfælde. Og så må I jo bare nå at søge om familiesammenføring i løbet af de 30 dage, så din kone kan få processuelt ophold, hvis I ikke ønsker, at hun skal en tur forbi hjemlandet og søge om familiesammenføring derfra.

Adagio

Indlæg af Adagio » 13.10.2009 15:49:44

30 dage lyder jo rigeligt, så må vi håbe det er korrekt

Jeg har overvejet at sende en mail til udlændingestyrelse og spørge dem af, men jeg kunne ikke finde deres email adresse og ud fra hvad jeg har hørt, så kan man ikke stole på noget som helst de siger

Ved du (eller nogen her) egentligt hvad en Au Pair's visum giver tilladelse til? Her tænker jeg på besøg i andre lande.
Jeg har lidt svært ved at finde frem til det (og hendes visum siger mig ikke rigtigt noget heller). Når jeg ser på de forskellige visum typer der findes for Schengen kan jeg kun se at et Schengen visum kun giver tilladelse til at være her i 90 dage (men Au Pair er her jo tydeligvis længere tid)

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.10.2009 09:43:46

Det dokument, der giver en au pair ret til at være her i længere tid end 90 dage, er typisk ikke et visum, men en opholdstilladelse. Går ud fra, at det er det du mener, ikke?

Visum giver hende ret til at være her i landet i den tid, der fremgår af stickeren i passet. Er det et Schengen-visum, kan hun rejse med dig til alle andre Schengen-lande.

Processuel ophold er, når man er her på visum, og indgiver ansøgning om familiesammenføring. Det giver personen ret til at opholde sig her i landet indtil der kommer svar på familiesammenføringen. Udover retten til at være her i landet, giver det ikke personen ret til andet.

Opholdstilladelsen gives, hvis man får ja til familiesammenføring, og i så fald er arbejdstilladelse indbygget i opholdstilladelsen
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.10.2009 10:28:29

En au-pair får faktisk en visumsticker i sit pas, det er bare en anden type end den, der gives til en person med visum til f.eks. turist- eller forretningsbesøg.

Jeg ved ikke, om man kan kalde et aupair visum for en opholdstilladelse, for den har jo en tidsbegrænset varighed, der bare er længere end et "normalt" visum, og giver i øvrigt kun begrænsede rettigheder. F.eks. må indehaveren ikke arbejde i Danmark andet end 30 timer om ugen for sin aupairfamilie, og der må kun være tale om husligt arbejde.

Det er forklaret her, hvordan oplysningerne på stickeren skal forstås:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ticker.htm

Adagio

Indlæg af Adagio » 02.11.2009 20:07:26

Så kom jeg langt om længe online igen...

Tak for info

Vi har nu afleveret vielses papirerne på rådhuset. De sagde de lige vil undersøge om hun stadig er au pair og så skulle de have et papir fra mig fra rådhus i Flensborg (da jeg bor der)
Bryllup er sat til næste måned, da hele november er optaget ved rådhuset her

Besvar