familiesammenføring til sverige..!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
known

familiesammenføring til sverige..!

Indlæg af known » 09.10.2009 00:18:50

hej..!
- jeg blev gift for ca. 3 mdr. siden i pakistan og vil gerne have min kone op til danmark hos mig, men da man åbenbart skal straffes for at være "dansk statsborger" i danmark er det lidt svært for mig at opfylde de mange krav der er til familiesammenføring i DK.

vi har derfor tænkt os at flytte til sverige og gør brug af deres regler der.

- jeg arbejder i danmark.
- jeg lejer et værelse hos en bekendt og bor der.
- Min kone søger derefter visum via ambassaden i pakistan.
- Hvis min kone får godkendt sin ansøgning om visumet, kommer hun til sverige via flyet til københavn
- når min kone får sit statsborgerskab i sverige flytter vi tilbage til dk, medmindre vi er glade for sverige :D :D :D

nu er mit spørgsmål så..! Kan min kone få lov til at komme til sverige via danmark altså, hvis hun lander i dk, behøver hun vel ikke et visum til danmark også for ikke at udvist.. det er jo et schengen-visum hun får, så må jun da gerne komme forbi danmark også ikk???

fundiver199

Re: familiesammenføring til sverige..!

Indlæg af fundiver199 » 09.10.2009 07:02:08

Ja din kone kan sagtens rejse til Sverige via Kastrup Lufthavn, det vil jo være en meget naturlig rute at vælge, hvis I bor i Sydsverige.

Det, som du skitserer, er det man tidligere i ÆUG kaldte for "den lange Sverigesløsning", hvor man bliver i Sverige, indtil ægtefællen har opnået svensk statsborgerskab.

Og det kan man selvfølgelig godt gøre, men der findes også "den hurtige løsning", hvor man tager sin ægtefælle med tilbage til Danmark efter EU-reglerne. Det kan man gøre, lige så snart man har boet 10 uger eller mere i Sverige, og ægtefællen har sluttet sig til en.

Det kan være fint nok at bo i Sverige, men du skal være opmærksom på, at din kone kun må studere eller arbejde i det land, hvor I er bosat, og du selv får længere transport til arbejdet og bliver begrænset i din mobilitet på arbejdsmarkedet, hvis du bliver ved med at arbejde i Danmark. Så selvom der er økonomiske fordele ved at bo i Sverige, så er der bestemt også nogle ulemper.

Så skriver du:

vi har derfor tænkt os at flytte til sverige og gør brug af deres regler der.

Og det kan I selvfølgelig godt gøre, men den hurtigste løsning er at gøre brug af EU-reglerne og ikke af Sveriges nationale regler.

Hvis I søger familiesammenføring i Sverige efter deres egne regler, så kan din kone ikke komme til Sverige på et visum, men skal I stedet søge fra sit hjemland og vente der, indtil sagen er færdigbehandlet. Hvilket p.t. tager 3-6 måneder.

Hvis I derimod søger efter EU-reglerne, så skal svenskerne lette hendes indrejse i Sverige ved at udstede et gratis visum til hende i løbet af højest 4 uger, og herefter kan hun gå i gang med at læse eller arbejde dagen efter sin ankomst, medens myndighederne behandler jeres ansøgning om et opholdskort til hende.

Gå over i forum "EU Sveriges- og Schlesvigløsningen" og læs de indlæg, der står øverst i forum under "bekendtgørelser", primært vejledningen fra Dansk Racediskriminationscenter samt "ofte stillede spørgsmål".

Så får du en meget bedre idè om, hvad disse EU-regler handler om, og hvad jeres muligheder er.

known

Indlæg af known » 09.10.2009 22:48:55

tak for det hurtige og uddybbende svar :)

- Men hvis man gør brug af EU reglerne, skal man så ikke have boet i det land som man bosætter sig i, heraf mener jeg om jeg så også skal arbejde i sverige, da jeg jo vælger at flytter sverige..!
- jeg mener at jeg har læst inde på nyidanmark.dk, at man skal kunne dokumentere mindst 18 måneders samliv, og det ved jeg ikk lige helt hvordan jeg skal have mulighed for at dokumentere..!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.10.2009 12:39:41

De 18 måneders samliv gælder kun for de par, som ikke er gift. Svaret på dit andet spørgsmål står aller øverst i indlægget "ofte stillede spørgsmål", som jeg bad dig om at læse.

Besvar