Har brug for lidt konkrete oplysninger

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

AminaTariq

Har brug for lidt konkrete oplysninger

Indlæg af AminaTariq » 08.10.2009 14:59:48

Jeg står i den situation at være gift med en mand fra jordan og er fornyligt hjemvendt efter at have boet hos ham i jordan i 7 mdr. Jeg har en søn med en mand som også bor i DK så har derfor en stærk tilknytning til DK i kraft af min søn.

Jeg kunne godt tænke mig at søge om besøgsvisum til min mand men kan ikke helt hitte rundt i alle reglerne. er der nogen som kan pintpointe de vigtigste ting som skal være på plads så vil dette være højt påskønnet :D

Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide hvad reglerne er for at flytte til Sverige sammen hvis min mand nu kom til DK på visum.

Nå ja, og et lille sidespørgsmål: gælder der de samme regler for visum som for FS at referencen (altså mig) ikke må have modtaget noget i henhold til aktiv loven i 1 år før ansøgningen?
Jeg har nemlig været så uheldig at da jeg ankom tilbage til DK så var min SU meget langsommelig og derfor fik jeg udbetalt det som kaldes overlevelses hjælp til min søn og jeg som jeg er begyndt at afdrage tilbage på. Men selvom jeg afdrager på det så fik jeg at vide at hvis vi skulle søge om FS så skulle jeg vente 1 åt til efter jeg havde modtaget hjælpe.

Håber på lidt hjælp herinde fra :)

Mvh Amina

fundiver199

Re: Har brug for lidt konkrete oplysninger

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 16:32:10

Du kan læse om de danske visumregler her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm

Der stilles ikke umiddelbart nogen krav til dig som reference, andet end at du skal bekræfte, at du forventer besøg af din mand (det giver jo lidt sig selv, når I er gift), og at du har fast bopæl i Danmark.

Hvis din mand er mindrebemidlet kan det desuden være fremmende for sagen, hvis du i dit invitationsbrev skriver, at du vil dække alle hans udgifter til rejse og ophold.

Så taler du om at flytte til Sverige. Og det må vel skyldes, at du ikke mener, at I kan opfylde de danske krav til familiesammenføring. Men det kan I måske godt, når du har et særbarn i Danmark, for så kan alle kravene frafaldes, bortset fra reglerne om proforma og tvang:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

Det er således ikke rigtigt, at I skal vente i 12 måneder med at søge om familiesammenføring. I kan for den sags skyld søge i morgen, og så skal du bare sætte kryds i rubrikken, at du ønsker dispensation p.g.a. særbarn.

Det er ret bøvlet at ligge og flytte frem og tilbage over en landegrænse, når man har et barn i skolealderen, der skal med frem og tilbage, så umiddelbart vil det nok være mest hensigtsmæssigt, at I starter med at søge efter de danske regler, og kun tyer til at anvende EU-reglerne, hvis I mod forventning får et afslag.

Spørgsmålet er også, om det er nødvendigt at starte med at søge om visum, eller om I ikke lige så godt bare kan søge om familiesammenføring med det samme, hvis I er sikre på, at I gerne vil bo sammen i Danmark.

Fordelen ved at søge om visum er, at det nogle gange går lidt hurtigere end at søge om familiesammenføring. Og desuden kan det p.g.a. tilknytningskravet være nødvendigt, at ægtefællen har været i Danmark, inden der søges familiesammenføring, hvis referencen ikke har været dansk statsborger eller har boet i Danmark i 28 år.

Men hvis du får dispensation p.g.a. særbarn, så frafaldes tilknytningskravet. Og så vil din mand hurtigst opnå sin opholdstilladelse ved at søge om familiesammenføring fra sit hjemland, da der jo så kun skal behandles èn ansøgning og ikke to.

Hvis din mand afleverer sin ansøgning i Danmark, efter han er kommet hertil på visum, så vil han havne på såkaldt "processuelt ophold", hvor han ikke må foretage sig ret meget, og hvis denne periode trækker ud, så kan det godt blive ret belastende for et forhold, og i hvert fald er det belastende for økonomien, da han jo så ikke har nogen indkomst.

Så afhængig af, hvad hans situation er i hjemlandet, så er det måske bedre at søge om familiesammenføring med det samme i stedet for først at søge om visum og så om familiesammenføring 3-4-5 måneder senere, når visum er udstedt og han er ankommet til Danmark.

Hvis en visumansøgning skal behandles af Udlændingeservice, tager det nemlig typisk omkring 4 måneder, hvilket skal sammenlignes med, at en ansøgning om familiesammenføring behandles på 3 måneder, hvis den er "ukompliceret" og på cirka 7 måneder, hvis den er "kompliceret".

Hvis din mand tidligere har været i Danmark èn eller flere gange, og hans ophold er forløbet problemfrit, så vil visum dog normalt blive udstedt af ambassaden, og så tager det kun nogle få uger.

Så hvis det er tilfældet, og I savner hinanden meget, og han alligevel ikke har noget fornuftigt at tage sig til i sit hjemland, så er det nok mest hensigtsmæssigt, at han starter med at søge om et visum, så han kan komme herop så hurtigt som muligt.

AminaTariq

Indlæg af AminaTariq » 08.10.2009 20:24:40

fundiver199 skrev:Du kan læse om de danske visumregler her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm

Der stilles ikke umiddelbart nogen krav til dig som reference, andet end at du skal bekræfte, at du forventer besøg af din mand (det giver jo lidt sig selv, når I er gift), og at du har fast bopæl i Danmark.

Hvis din mand er mindrebemidlet kan det desuden være fremmende for sagen, hvis du i dit invitationsbrev skriver, at du vil dække alle hans udgifter til rejse og ophold.

Så taler du om at flytte til Sverige. Og det må vel skyldes, at du ikke mener, at I kan opfylde de danske krav til familiesammenføring. Men det kan I måske godt, når du har et særbarn i Danmark, for så kan alle kravene frafaldes, bortset fra reglerne om proforma og tvang:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

Det er således ikke rigtigt, at I skal vente i 12 måneder med at søge om familiesammenføring. I kan for den sags skyld søge i morgen, og så skal du bare sætte kryds i rubrikken, at du ønsker dispensation p.g.a. særbarn.

Det er ret bøvlet at ligge og flytte frem og tilbage over en landegrænse, når man har et barn i skolealderen, der skal med frem og tilbage, så umiddelbart vil det nok være mest hensigtsmæssigt, at I starter med at søge efter de danske regler, og kun tyer til at anvende EU-reglerne, hvis I mod forventning får et afslag.

Spørgsmålet er også, om det er nødvendigt at starte med at søge om visum, eller om I ikke lige så godt bare kan søge om familiesammenføring med det samme, hvis I er sikre på, at I gerne vil bo sammen i Danmark.

Fordelen ved at søge om visum er, at det nogle gange går lidt hurtigere end at søge om familiesammenføring. Og desuden kan det p.g.a. tilknytningskravet være nødvendigt, at ægtefællen har været i Danmark, inden der søges familiesammenføring, hvis referencen ikke har været dansk statsborger eller har boet i Danmark i 28 år.

Men hvis du får dispensation p.g.a. særbarn, så frafaldes tilknytningskravet. Og så vil din mand hurtigst opnå sin opholdstilladelse ved at søge om familiesammenføring fra sit hjemland, da der jo så kun skal behandles èn ansøgning og ikke to.

Hvis din mand afleverer sin ansøgning i Danmark, efter han er kommet hertil på visum, så vil han havne på såkaldt "processuelt ophold", hvor han ikke må foretage sig ret meget, og hvis denne periode trækker ud, så kan det godt blive ret belastende for et forhold, og i hvert fald er det belastende for økonomien, da han jo så ikke har nogen indkomst.

Så afhængig af, hvad hans situation er i hjemlandet, så er det måske bedre at søge om familiesammenføring med det samme i stedet for først at søge om visum og så om familiesammenføring 3-4-5 måneder senere, når visum er udstedt og han er ankommet til Danmark.

Hvis en visumansøgning skal behandles af Udlændingeservice, tager det nemlig typisk omkring 4 måneder, hvilket skal sammenlignes med, at en ansøgning om familiesammenføring behandles på 3 måneder, hvis den er "ukompliceret" og på cirka 7 måneder, hvis den er "kompliceret".

Hvis din mand tidligere har været i Danmark èn eller flere gange, og hans ophold er forløbet problemfrit, så vil visum dog normalt blive udstedt af ambassaden, og så tager det kun nogle få uger.

Så hvis det er tilfældet, og I savner hinanden meget, og han alligevel ikke har noget fornuftigt at tage sig til i sit hjemland, så er det nok mest hensigtsmæssigt, at han starter med at søge om et visum, så han kan komme herop så hurtigt som muligt.
Først vil jeg starte med at takke for at du har taget dig tid til at svare mine spørgsmål så udførligt :D Virkelig pænt af dig.

Dernæst vil jeg lige tilføje til min egen sag at jeg er indfødt dansker, har et barn med en som bor i DK og er studerende tillige med jeg er 30 år gammel.
Grunden til jeg dog allerede nu har opgivet familiesammenføring er simpelthen fordi jeg snakkede med US idag og de fortalte mig at jeg ikke lever op til boligkravene og desuden har jeg fået hjæp efter aktiv loven og vil derfor skulle vente i 1 år før vi kan søge. Så lang tid kan vi simpelthen ikke vente.

Min bolig er kun på 55 kvadratmeter og man skal jo have 20 kvadratmeter pr person og eftersom vi jo ville blive 3 personer så giver det 60 kvadratmeter :(

Ja jeg har så fået den overlevelses hjælp men kan forstå på dig at du ikke mener jeg skal vente 12 mdr med at søge. Hvad er din begrundelse for dette?

Min mand er bygningsingeniør og arbejder pt i Sudan men er færdig med hans kontrakt her om 4 mdr og derfor ville det være helt perfekt hvis han så kunne komme direkte til DK så han ikke skulle rejse arbejdsløs tilbage til Jordan.
Han er desuden på positiv listen med han profession og har en fed opsparing men den får vi jo brug for når han skal komme hertil i begyndelsen.

Ja ved egentlig ikke hvad vi nu skal foretage os for havde troet vi ville søge om FS men pga boligkravet og på grund af jeg har modtaget hjælp efter aktiv loven så kan vi ikke søge før om 1 år.
Desuden mente jeg også at vide at garanti beløbet ville frafalde da jeg jo har et særbarn men inde ved US sagde at det MÅSKE frafalder...altså har ik mulighed for at stille dne garanti og min mand kan godt stille den selv men så efterlader det ik meget til os i starten så ville helst undgå det.

Derfor ville vi så søge om visum så vi havde 3 mdr i DK til at søge arbejde til min mand og hvis det gik helt i sort så simpelthen pakke sammen og flytte til Sverige og starte forfra....men sammen i det mindste.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 20:57:24

Du har fået en meget dårlig vejledning, da du talte med Udlændingeservice. Som jeg allerede har skrevet, så kan kravet om ikke at have modtaget sociale ydelser i 12 måneder fraviges, hvis man har særbørn i Danmark. Dette burde medarbejderen have fortalt dig.

Og boligkravet har medarbejderen også fået galt i halsen, eller også har I misforstået hinanden. Man skal enten råde over 20 m2 pr. person, der bor i lejligheden, eller der skal være mindst 1 beboelsesrum pr. 2 beboere.

Så hvis din 55 m2 lejlighed er en 2-værelses lejlighed, så opfylder den kravene for indtil 4 personer (2 værelser med 2 personer i hver). Hvis det er en 1-værelses, så er det derimod rigtigt, at den er 5 m2 for lille. Men der findes ikke ret mange 1-værelses lejligheder på 55 m2, så mon ikke det er en 2-værelses, du har?

Måske bliver jeg lidt grov nu. Men sidste sommer kørte der en kæmpe sag i medierne om, at medarbejderne i Udlændingeservice vildledte folk på det groveste, når de ringede ind for at spørge om EU-reglerne.

Det blev der så rettet op på, bl.a. efter at ombudsmanden var inde over sagen. Men alligevel dukker der altså stadig historier som denne her op, som for mig at se indikerer, at i hvert fald nogle af medarbejderne i Udlændingeservice stadig ikke kender reglerne godt nok. Eller også har de misforstået deres opgave og tror, at det er deres job at hjælpe regeringen med at begrænse antallet af familiesammenføringer ved at give folk vildledende oplysninger, så de lader være med at søge, selvom de godt kunne opnå familiesammenføring.

Vi har jo lige set en grotesk sag fra forsvarskommandoen, hvor nogle embedsmænd åbenbart troede, at de var politikere, og at det var deres opgave at påvirke den offentlige mening ved at sprede falske oplysninger til medierne (Jægerbog sagen).

Og måske sidder der i det hele taget lidt for mange embedsmænd rundt omkring i de statslige forvaltninger, som tror, at det er deres opgave at være politikere og at hjælpe den siddende regering med at føre sin politik ud i livet.

Men det har de pågældende embedsmænd fuldstændig misforstået. I Danmark har vi upolitiske embedsmænd, og de har ikke nogen som helst anden opgave end at administrere efter den gældende lovgivning (uanset hvor åndssvag den nogle gange er), og herunder også opfylde forvaltningslovens krav om vejledningspligt overfor borgerne.

Indtil sidste sommer kiksede det fælt for Udlændingeservice med at opfylde forvaltningslovens krav om vejledningspligt, når det drejer sig om EU-reglerne. Og hvis Aminas beretning er bare nogenlunde korrekt, så har det også kikset fælt i denne konkrete sag.

Og det er altså en alvorlig ting. For hvis ikke Amina tilfældigvis havde fundet frem til ÆUG´s forum og fået den korrekte vejledning her, så kunne det have medført, at parret helt uden grund havde udsat deres ansøgning om familiesammenføring med op til 12 måneder, og ligeledes helt uden grund havde set sig presset til at finde en anden bolig i huj og hast.

Det er altså bare ikke godt nok :evil:

AminaTariq

Indlæg af AminaTariq » 08.10.2009 21:24:40

fundiver199 skrev:Du har fået en meget dårlig vejledning, da du talte med Udlændingeservice. Som jeg allerede har skrevet, så kan kravet om ikke at have modtaget sociale ydelser i 12 måneder fraviges, hvis man har særbørn i Danmark. Dette burde sagsbehandleren have fortalt dig.

Og boligkravet har sagsbehandleren også fået galt i halsen, eller også har I misforstået hinanden. Man skal enten råde over 20 m2 pr. person, der bor i lejligheden, eller der skal være mindst 1 beboelsesrum pr. 2 beboere.

Så hvis din 55 m2 lejlighed er en 2-værelses lejlighed, så opfylder den kravene for indtil 4 personer (2 værelser med 2 personer i hver). Hvis det er en 1-værelses, så er det derimod rigtigt, at den er 5 m2 for lille. Men der findes ikke ret mange 1-værelses lejligheder på 55 m2, så mon ikke det er en 2-værelses, du har?

Måske bliver jeg lidt grov nu. Men sidste sommer kørte der en kæmpe sag i medierne om, at sagsbehandlerne i Udlændingeservice vildledte folk på det groveste, når de ringede ind for at spørge om EU-reglerne.

Det blev der så rettet op på, bl.a. efter at ombudsmanden var inde over sagen. Men alligevel dukker der altså stadig historier som denne her op, som for mig at se indikerer, at i hvert fald nogle af sagsbehandlerne i Udlændingeservice stadig ikke kender reglerne godt nok. Eller også har de misforstået deres opgave og tror, at det er deres job at hjælpe regeringen med at begrænse antallet af familiesammenføringer ved at give folk vildledende oplysninger, så de lader være med at søge, selvom de godt kunne opnå familiesammenføring.

Vi har jo lige set en grotesk sag fra forsvarskommandoen, hvor nogle embedsmænd åbenbart troede, at de var politikere, og at det var deres opgave at påvirke den offentlige mening ved at sprede falske oplysninger til medierne (Jægerbog sagen).

Og måske sidder der i det hele taget lidt for mange embedsmænd rundt omkring i de statslige forvaltninger, som tror, at det er deres opgave at være politikere og at hjælpe den siddende regering med at føre sin politik ud i livet.

Men det har de pågældende embedsmænd fuldstændig misforstået. I Danmark har vi upolitiske embedsmænd, og de har ikke nogen som helst anden opgave end at administrere efter den gældende lovgivning (uanset hvor åndssvag den nogle gange er), og herunder også opfylde forvaltningslovens krav om vejledningspligt overfor borgerne.

Indtil sidste sommer kiksede det fælt for Udlændingeservice med at opfylde forvaltningslovens krav om vejledningspligt, når det drejer sig om EU-reglerne. Og hvis Aminas beretning er bare nogenlunde korrekt, så har det også kikset fælt i denne konkrete sag.

Og det er altså en alvorlig ting. For hvis ikke Amina tilfældigvis havde fundet frem til ÆUG´s forum og fået den korrekte vejledning her, så kunne det have medført, at parret helt uden grund havde udsat deres ansøgning om familiesammenføring med op til 12 måneder, og ligeledes helt uden grund havde set sig presset til at finde en anden bolig i huj og hast.

Det er altså bare ikke godt nok :evil:
Er virkelig så frustreret lige nu men har da fået en smule håb igen, så tak for det :D

Har du et link eller noget jeg kan støtte mig op af når jeg imorgen skal ringe til US og diskutere sagen om de 12 mdr pga jeg har modtaget hjælp i helhold til aktiv loven? Idag var de hverken til at hugge eller stikke i men du siger jo at pga jeg har min søn så burde jeg ikke skulle vente i 12 mdr? Har bare brug for et link så jeg kan referere til dette.

Dernæst så fandt jeg lige det om min boligsituation og ja den er 2 værelses..så er det problem jo løst :)

Men hvad så med hensyn til garanti beløbet? Er det korretkt at jeg måske skal stille det? Altså har engang fået at vide at når jeg har et barn så skal jeg ikke stille det men idag fik jeg at vide fra US at muligvis skulle jeg stille det :?

Ja hvad ellers...hmm har det nogen betydning fór sagen at min mand er højtuddannet og at hans profession er på positiv listen?

Igen jeg takker mange gange fra mit hjerte af...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 21:47:48

Jamen du skal slet ikke "diskutere" noget som helst med Udlændingeservice medarbejdere i telefonen. Du skal bare insistere på, at de behandler den ansøgning, som I afleverer, og hvis de mener, at I ikke er berettigede, så må de jo give jer afslag og vel at mærke begrunde dette afslag samt give jer en klagevejledning!

Hvis din mand er i sit hjemland, så skal han aflevere sin del på den danske repræsentation i landet, og herefter skal du så aflevere din del til Udlændingeservice eller til den nærmeste politistation, hvis du bor langt fra København.

Reglerne om familiesammenføring er udmærket beskrevet på Udlændingeservice egen hjemmeside, og der står også de ting, som jeg har skrevet til dig her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... enfoering/

Så hvis du endelig skal "diskutere" noget med Udlændingeservice medarbejdere, så skal du sådan set bare bede dem om at læse, hvad der står på deres egen hjemmeside, mere kompliceret er det sådan set ikke!

Skal alle betingelser være opfyldt?

Man skal normalt regne med, at alle betingelser skal være opfyldt. Der kan dog være særlige tilfælde, hvor en udenlandsk ægtefælle/partner kan få familiesammenføring, selv om en eller flere af betingelserne ikke er opfyldt.

En afgørelse af, om den udenlandske ægtefælle/partner kan få fritagelse for en eller flere af betingelserne, kan først træffes, når Udlændingeservice har modtaget og behandlet en ansøgning om opholdstilladelse.

(Min bemærkning: Så derfor skal medarbejderen ikke sidde og "afgøre" i telefonen, om du er berettiget til FS eller ej. Han skal bare sige, at hvis du mener, at du er berettiget til FS, eller gerne vil have det afprøvet, så skal I udfylde og aflevere en ansøgning. Det er ikke medarbejderens opgave at tage stilling til sagen i telefonen, før han overhovedet har modtaget en ansøgning!)

Nedenfor kan du læse mere om, i hvilke situationer en fritagelse for betingelserne typisk kan komme på tale.

I overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelse til at beskytte retten til et familieliv kan navnlig følgende betingelser fraviges for særlige grupper af ansøgere:

•24-årskravet
•tilknytningskravet
•boligkravet
•kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse
kravet om ikke at have modtaget bestemte typer af offentlig hjælp i 1 år forud for ansøgningen

Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis ægtefællen/partneren i Danmark (referencen) er flygtning eller har beskyttelsesstatus og fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland.

Endvidere kan det være tilfældet, hvis ægtefællen/partneren i Danmark har et særbarn i Danmark, som han eller hun har forældremyndighed over eller samværsret med, og samværet som udgangspunkt finder sted i normalt omfang. (Et særbarn er et barn, som man har med en anden person end éns nuværende ægtefælle/partner, fx et barn fra et tidligere forhold.)

Endelig kan det være tilfældet, hvis alvorlig sygdom, alvorligt handicap eller høj alder hos ægtefællen/partneren i Danmark indebærer, at det vil være humanitært uforsvarligt at henvise ham/hende til at tage ophold i ægtefællens/partnerens hjemland, hvor den han/hun ikke kan tilbydes pasnings- og behandlingsmuligheder.

I øvrigt kan kravet til ugifte samlevende om, at de normalt skal have boet sammen i 1½-2 år, fraviges i særlige tilfælde efter en konkret vurdering, se Integrationsministeriets notat af 9. maj 2007 om ugifte samlevendes adgang til familiesammenføring.

Desuden kan Danmarks forpligtelse til at beskytte kvinders rettigheder føre til, at kravet om ikke at have modtaget bestemte typer af offentlig hjælp i 1 år forud for ansøgningen fraviges. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis behovet for hjælp er opstået som følge af, at ægtefællen/partneren i Danmark er gået på barselsorlov fra et job og efter endt barsel skal vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Endelig gælder der en særlig praksis i tilfælde, hvor hensynet til det danske samfunds interesse i at fastholde kvalificeret arbejdskraft taler for det. 24-årskravet og tilknytningskravet kan fraviges, hvis ægtefællen/partneren i Danmark arbejder inden for et erhverv, som er på Positivlisten.

Det samme gælder, hvis ægtefællen/partneren i Danmark arbejder i statens tjeneste og varetager en stilling med særlig udenrigs- eller sikkerhedspolitisk betydning for Danmark. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis han/hun er ansat i forsvaret med pligt til udstationering i udlandet i forbindelse med fredsbevarende eller fredsskabende operationer. Denne praksis er nærmere beskrevet i Integrationsministeriets notat af 26. maj 2003.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 22:07:01

At din mands uddannelse er på positivlisten betyder desværre ikke noget for jeres mulighed for familiesammenføring. Men det betyder, at hvis han kan finde et job i Danmark inden for sit fag, så kan han få en opholds- og arbejdstilladelse helt uafhængigt af dig.

AminaTariq

Indlæg af AminaTariq » 09.10.2009 07:26:55

Okay så det du mener i bund og grund er bare at få ansøgt og så håbe på det bedste? :D

Har lige snakket med min mand om det og det har vi tænkt os at gøre men hvordan skal jeg så forholde mig til det faktum at jeg rent faktisk har modtaget noget efter aktiv loven 1 år inden ansøgningen? Skal jeg så skriftligt bede om dispensat :D on for dette eller er det noget de automatisk går ind og kigger på når de behandler vores ansøgning?
Jeg skal vel ringe til kommunen og få sådan en udskrift hvorpå der står om jeg har modtaget noget eller ej...

Det med lempelse af kravene er det noget de automatisk går ind og kigger på eller er det noget man selv skal gøre opmærksomt på i ansøgningen?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.10.2009 10:16:34

Du skal selv gøre opmærksom på, at du ønsker dispensation. Jeg mener, at der er en særlig rubrik til formålet på ansøgningsskemaet. Ansøgningspakken hedder "FA1" og du kan finde den på www.nyidanmark.dk

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.10.2009 10:26:26

Det vil være en temmelig god idé, at du selv gør dem opmærksom på, at du har særbarn og derfor søger efter de dispensationsregler, som fundiver angiver ovenfor. Du kan godt nævne, at du har modtaget sociale ydelser indenfor de sidste 12 måneder, men når du søger efter dispesationsreglerne, burde det ikke få indflydelse på sagen.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

AminaTariq

Indlæg af AminaTariq » 09.10.2009 20:09:13

Så er ansøgningsskemaet printet ud og sidder med dem nu :D

Jeg blev dog en smule usikker nu hvor jeg er nået til rubrik hvor man skal skrive under på at man kan forsørge sig selv og ens eventuelle børn.

Altså det lyder som følgende: ERKLÆRING FOR STUDERENDE
Ved min underskrift herunder erklærer jeg på tro og love at jeg råder over tilstrækkelige indtægter eller midler til underhold for mig og ine familiemedlemmer (herunder min ægtefælle og mine børn) og at vi ikke kan antages at falde det offentlige til byrde.

Jeg er jo studerende men da jeg jo er gift så modtager jeg kun den normale SU som før skat er på 5177 kr og efter skat er på 4550 kr. Jeg får så lån oveni men det tæller vel ikke med?

Er min SU indtægt nok i US øjne til at de vil tage mig alvorligt hvis jeg underskriver denne blanket? Altså ved godt jeg jo skal underskrive den hvis vi skal have en fremtid sammen her i DK men vil de godtage den?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.10.2009 20:32:57

Jo, den løn du modtager ved siden af din SU, skal du også oplyse til US.

AminaTariq

Indlæg af AminaTariq » 09.10.2009 20:38:03

Kim P. Nyberg skrev:Jo, den løn du modtager ved siden af din SU, skal du også oplyse til US.
:lol: mente ikke løn men lån..som su-lån :mrgreen:

Altså jeg mener er min indtægt som studerende gangbart til i US's øjne til at kunne forsørge min søn, mand og mig selv?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.10.2009 21:13:56

Bliver dig svar skyldig. Som udgangspunkt er det sådan, at man er dømt ude, hvis man modtager eller har modtaget en social ydelse i de sidste 12 måneder. Om de vurdere resten, ved jeg desværre ikke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.10.2009 12:59:59

AminaTariq skrev:Altså jeg mener er min indtægt som studerende gangbart til i US's øjne til at kunne forsørge min søn, mand og mig selv?
Spørgsmålet er vel ikke kun, om din indtægt er tilstrækkelig i Udlændingeservice øjne, men også om den er tilstrækkelig i praksis.

Besvar