Ny kraftig Stramning ved forlængelse af OT?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar

Har vi en fair udlændingelov i Danmark

JA JA, den er super god
0
Ingen stemmer
ja, den er fair
1
6%
ved ikke
0
Ingen stemmer
Nej den er ikke fair
11
69%
NEJ NEJ den er bare YT
4
25%

Afgivne stemmer: 16

Millie

Ny kraftig Stramning ved forlængelse af OT?

Indlæg af Millie » 08.10.2009 16:34:53

Hej,

har lige modtaget forlængelse af OT

som er gyldig i fra modtagelse til jeg skal søge igen i ca 9md. :shock:

første gang vi søgte fik vi 1år. pga som der blev sagt min kones pas var ikke gyldig længe nok.
det er nu fornyet til en 5års gyldigheds periode.

Og ellers når jeg forhører mig hos andre i samme situation er der ikke nogen som har fået mindre end 2år hvis ellers alle deres papirer har været iorden.

Er der nogen som ved om dette er NY praksis hos US?

Mvh

Millie.

fundiver199

Re: Ny kraftig Stramning ved forlængelse af OT?

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 16:58:49

Jeg ved det ikke, men i praksis kommer det ikke til at betyde andet end, at I som alle andre skal forlænge din kone opholdstilladelse efter 2, 4 og 7 år, hvor den så kan gøres permanent.

Hvis I havde fået 2 års forlængelse i denne omgang, så var I i stedet kommet til at forlænge efter 3, 5 og 7 år, så det kan vel i grunden komme ud på et. Med mindre naturligvis, at I har tænkt jer at forlade Danmark igen inden for de nærmeste år.

Millie

Indlæg af Millie » 08.10.2009 17:54:03

Tak for svaret.

Det har været alm praksis at man fik 2+2+3 år før man derefter kunne søge permanent.

det som vi oplever nu kan betyde at man nu risikere at skulle søge hvert år og / eller måske flere gange pr år. :?:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2009 18:46:37

Ja men kun hvis man ikke sørger for, at den udenlandske ægtefælles pas ved hver ansøgning er gyldigt frem til det næste "ordinære" fornyelsestidspunkt, d.v.s. 2, 4 og 7 år.

Udlændingeservice eller måske bare den pågældende sagsbehandler mener åbenbart, at den forlængelse, der er foretaget nu, skal betragtes som en form for ekstra sagsbehandling, der udelukkende har at gøre med, at ansøger ikke ved den første ansøgning havde et pas, som var gyldigt i 2 år.

Jeg ved ikke, om det er en ny eller gammel praksis, eller om det bare er den pågældende sagsbehandler, der synes, at det skulle være sådan. Skal der være en smule mening i galskaben, så skulle I så have fået denne forlængelse uden kontrol af noget som helst andet end, om din kone har fået skaffet sig et nyt pas, der er gyldigt mindst 12 måneder endnu.

Har I derimod skulle dokumentere både bolig, at du ikke har modtaget sociale ydelser, og hele den øvrige mølle, så er jeg enig med dig i, at det virker lidt urimeligt.

Men spørgsmålet er, om det kan svare sig at bruge tid og energi på at klage over det, da I jo derved blot skaber endnu mere arbejde for både jer selv og US.
Som skrevet kommer I jo under alle omstændigheder til at forlænge din kones opholdstilladelse to gange mere, før hun kan søge om en permanent, den eneste forskel er, om forlængelserne skal ske efter 2 og 4 år eller efter 3 og 5 år.

Det ville jeg personligt ikke gide at bruge tid på at klage over. Så hellere bare acceptere den afgørelse, der er truffet, men sørge for, at din kones pas er gyldigt mindst 2-3 år ud i fremtiden ved hver af de næste forlængelser, så I kan undgå at skulle ud i flere overflødige forlængelsesansøgninger.

3 x forlængelse, før den permanente gives, må vel siges at være mere end rigeligt allerede, i Sverige eller ved ansøgning efter EU-regler gives den permanente som hovedregel allerede, når den oprindelige udløber, d.v.s. man kan nøjes med at skulle gennem hele papirmøllen 2 gange, hvor I får lov til at opleve det 5 gange.

Men så går der jo tid med det, og i disse arbejdsløshedstider er det sikkert en god ting, at der skabes lidt meningsfyldt beskæftigelse for alle juristerne i Udlændingeservice :lol:

Besvar