Lejligheder ved FS i Sverige under EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jacobsmidt

Lejligheder ved FS i Sverige under EU-reglerne

Indlæg af jacobsmidt » 01.10.2009 22:46:56

Hej med jer

Vi planlægger som bekendt at søge FS under EU-reglerne i Sverige.

Jeg ejer en andelsbolig i DK, som jeg planlægger at fremleje indtil jeg får den solgt, eller vi får endeligt besluttet, om vi vil flytte tilbage til DK indenfor en overskuelig periode.

Men står i ”køreplanen”, at man ikke må råde over en bolig i DK – hvis der foreligger en fremleje kontrakt af f.eks. 6 måneders varighed, hvordan vil det så blive betragtet af de Svenske myndigheder?

Omvendt er jeg også interesseret i at høre, om man står bedre i forhold til FS’en i Sverige, hvis man køber en bostadsrät frem for i første omgang at fremleje en lejlighed f.eks. 6 måneder? Formålet med at fremleje i 6 måneder skulle være, at man da ville have mere tid til at finde en passende permanent bolig, ligesom man skulle slippe for at stå med håret i postkassen, skulle man få afslag på FS-ansøgningen.

Tak for svar :-)

Jacob

fundiver199

Re: Lejligheder ved FS i Sverige under EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 02.10.2009 13:11:11

Der er ingen problemer i, at du fremlejer din danske andelslejlighed, og heller ikke i, at du lejer en bolig i Sverige i stedet for at købe en. Hvilken ”køreplan” taler du om?

jacobsmidt

Indlæg af jacobsmidt » 06.10.2009 22:02:10

fundiver199 skrev:Der er ingen problemer i, at du fremlejer din danske andelslejlighed, og heller ikke i, at du lejer en bolig i Sverige i stedet for at købe en. Hvilken ”køreplan” taler du om?
Tak, det lettede. Nu har vi valgt at fremleje en lejlighed i Sverige i 12 måneder. Samtidig vil jeg forsøge at fremleje min andelslejlighed. Der kan dog gå nogen tid, før udlejningen er på plads, så jeg håber ikke, at Svenskerne vil se kritisk på det.

Den "køreplan" jeg taler om er sådan set ÆUG's folder med Sverigesløsningen. Her står det bl.a. at følgende er et krav for at blive folkebogført:
Hvis du, efter indflytning, råder over en bolig i udlandet, må du med hensyn til familie, arbejde og øvrige familiære forhold have stærkest tilhør til Sverige
Hvis jeg arbejder og har familie i Danmark, er det så ikke rimelig kritisk, om jeg har en fremleje-kontrakt på min danske lejlighed?

Jacob

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.10.2009 06:04:55

Under alle omstændigheder er det temmelig dyrt at sidde med dobbelt husleje, så den rigtige løsning er naturligvis at fremleje din danske lejlighed. Og det kan da umuligt være noget problem at finde en fremlejer, hvis du bare sætter huslejen rigtigt.

Besvar