OT i Sverige, tog blot 1 dag :D

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mehrdad

OT i Sverige, tog blot 1 dag :D

Indlæg af mehrdad » 21.08.2009 09:19:10

Vil lige fortælle lidt om hvad der skete i vores sag om OT i Sverige.

Vi var først nede på migrationsverket for at søge for ca. 4-5 ugers tid siden, dog manglede vi et dokument, nemlig et "PERSONBEVIS" hvorpå der skulle stå at vores ægteskab var registreret, så vi kunne ikke indgive ansøgningen.

Så vi tog en tur forbi skatteverket samme dag og indgav ansøgningen til at få registreret vores ægteskab i Sverige. De skulle bruge original vielsesattest samt den oversatte til engelsk. Damen sagde da der var meget sommerferie kunne det tage 3-4 uger.

Vi fik så endeligt vores ægteskab registreret og indgav ansøgningen til OT i Sverige fredag d.14 august. Manden der tog imod den sagde han desværre ikke havde tid til at afgive en beslutning med det samme, men ville kigge på det så hurtigt så muligt. Lørdag og søndag holder migrationsverket lukket. Vi modtog et brev mandag om at OT var blevet godkendt og at OT kortet ville blive sendt i løbet af 14 dage.

Så for at gøre det kort, det tog altså kun 1 dag at få OT i Sverige ved brug af EU-reglerne, det var meget smertefrit - det tog langt længere tid at få registreret sit ægteskab i Sverige :) - Dog er det altså pga. deres sommerferie.

Så nu skal vi snart tilbage til DK

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: OT i Sverige, tog blot 1 dag :D

Indlæg af Kim P. Nyberg » 21.08.2009 10:24:11

Ja, det lyder jo egentlig lidt bims, at samtidig med at svenskerne kan klare det på en enkelt arbejdsdag, bruger de danske myndigheder flere måneder på at tjekke nøjagtigt de samme oplysninger.

Hurra for svenskerne :D
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

D_F

Indlæg af D_F » 22.08.2009 15:50:21

Hej alle,
Først tillykke Merhdad med det svenske opholdskort. Jeg vil også lige informere om, at min mand og jeg var ved migrationsverket for to uger siden og vi afleverede de nødvendige dokumenter. Det eneste damen spurgte os om, var hvor mange rum der var i vores lejlighed og antal personer og så skulle hun se mit studiebevis, hvorefter, hun højst 10 min efter gav os et stykke papir, hvor der stod, at hun har besluttet at give 5 års opholdstilladelse til min mand :-)
Det hele tog os 15 min og idag 14 dage efter har de sendt det med posten...

jacobsmidt

Indlæg af jacobsmidt » 28.09.2009 12:02:18

Hej alle og tillykke med jeres opholdstilladelser :-)

Må jeg spørge, om I har søgt under EU-reglerne eller de Svenske nationale regler?

Jeg står nemlig i den situation, at jeg skal søge om opholdstilladelse til min kæreste (kommende hustru).

Hilsen Jacob

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2009 12:18:32

Det er efter EU-reglerne. En ansøgning efter Sveriges nationale regler tager p.t. 3-6 måneder at behandle, og ægtefællen skal blive i sit hjemland, til der er truffet en afgørelse i sagen.

jacobsmidt

Indlæg af jacobsmidt » 28.09.2009 12:34:50

fundiver199 skrev:Det er efter EU-reglerne. En ansøgning efter Sveriges nationale regler tager p.t. 3-6 måneder at behandle, og ægtefællen skal blive i sit hjemland, til der er truffet en afgørelse i sagen.
Mange tak for det hurtige svar.

Jeg har også læst om dette i "køreplanen", men har siden hørt at det skulle være muligt at ansøge efter de Svenske regler i Sverige, hvis man allerede har lovligt ophold, f.eks. i form af et Schengen visum, som min kæreste har, idet hun er Au Pair i Danmark. Som jeg forstår dig, kan det absolut ikke anbefales at prøve denne fremgangsmåde? Eller er det en gråzone?

Igen, tak for svar - der dukker rigtig mange spørgsmål op i denne tid :-)

Hilsen Jacob

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2009 12:46:08

Som jeg har forstået det, er de svenske myndigheder meget firkantede med, at familiesammenføring efter de nationale svenske regler skal søges fra hjemlandet, uanset om ansøger i forvejen har en anden form for lovligt ophold i Schengen.

Det er muligt, at denne praksis er blevet ændret for nylig, men det er ikke noget, som jeg har hørt om fra andre end dig. Men hvis du gerne vil have det afklaret med sikkerhed, så synes jeg da, at du skal rette en forespørgsel til Migrationsværket, og så poste deres svar her i forum.

Søger man derimod efter EU-reglerne, så skal man bare aflevere sin ansøgning om opholdskort senest 3 måneder efter indrejse i Sverige. Eller inden ens visum udløber, hvis dette sker mindre end 3 måneder efter indrejse i Sverige.

jacobsmidt

Indlæg af jacobsmidt » 28.09.2009 17:31:42

fundiver199 skrev: Det er muligt, at denne praksis er blevet ændret for nylig, men det er ikke noget, som jeg har hørt om fra andre end dig. Men hvis du gerne vil have det afklaret med sikkerhed, så synes jeg da, at du skal rette en forespørgsel til Migrationsværket, og så poste deres svar her i forum.
Ok. Hvis jeg når frem til et endeligt svar, skal jeg nok poste det her.

Jacob

Silas

Indlæg af Silas » 06.10.2009 14:23:05

Jeg har præcis som eksemplet i det oprindelige indlæg haft en rigtig god oplevelse hos de svenske myndigheder i forbindelse med Familiesammenføring efter EU's regler.
Jeg flyttede til Sverige ca. en måned før min kone & steddatter skulle ankomme og fik mit eget personnummer osv. på plads inden. Da de så ankom til Sverige tog vi direkte hen på Skatteverket og fik konen & steddatterens personnumre, og et par dage efter til Migrationsverket hvor de uden nogen tøven gav min kone & datter 5 års opholdstilladelse.

Jeg havde naturligvis frygtet at det ville trække i langdrag, eller at der ville mangle et eller andet lille ubetydeligt dokument som de ville blæse op og kræve skulle være på plads inden, men der var bare intet der manglede.

Det eneste vi ikke lige fik at vide af myndighederne (hvilket jeg nok også selv kunne have undersøgt grundigere) var at man selv skal ned hos politiet for at bestille personkortet (som det danske sygesikringskort). Men jeg har overlevet uden det i godt 4 måneder nu, så det går nok. :-)

Så 5 storsmilende smileys til de svenske myndigheder herfra. :D :D :D :D :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.10.2009 15:32:54

Mig bekendt har de svenske myndigheder ikke ændret praksis, og det er ikke særlig sjovt at blive sendt hjem som deporteret, bare fordi man ikke kendte reglerne

Besvar