Forlænget ventetid

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
S&M

Forlænget ventetid

Indlæg af S&M » 28.09.2009 12:08:03

Hej!

Jeg blev gift med min mand i Tyrkiet okt. 2008 og vi indgav ansøgningen i marts 2009 hvor jeg var 23½. Behandlingstiden blev sat til 7 mnd pga. min alder og fristen er 5.okt. 2009. Jeg er lige vendt tilbage fra Tyrkiet hvor jeg har været hos min mand i 2måneder op til fristen. Min kontaktperson i Danmark ringede til min sagsbehandler i torsdags hvor hun har telefontid for at høre om der var træffet en afgørelse inden jeg rejste hjem til Danmark. Hun fik at vide at der var travlt og jeg først kunne få svar i december. Jeg er dybt irriteret, skuffet og chokeret over dette. Idag sagde udlændinge service at der ikke står noget heromkring i min mappe og at der sendes en besked ud såfremt man ikke når fristen. Jeg har udsat min studiestart til 1.okt så jeg ikke skulle være fra min mand i for lang tid, men det ser nu ret sort ud. Jeg har snakket med familiesammenføringskontoret/int.ministeret som efter den 5.oktober åbner en klagesag hvis behandlingstiden ikke overholdes. Han sagde det var det eneste man kunne gøre.

Jeg gider slet ikke sidde og vente på en afgørelse til december men ved heller ikke helt hvad jeg ellers skal gøre.Jeg er nu også bange for at der kommer nye love i december som gør at jeg i en situation med afslag ikke kan benytte mig af at flytte til sverige og tilbage.
Jeg føler ikke at jeg kan koncentrere mig om at skrive speciale når jeg har alle disse bekymringer og er uden min mand :( men jeg har i forvejen også udskudt mit speciale i en måned. Jeg ved heller ikke om jeg har overskud pt. til at flytte til sverige, men dette er noget som jeg overvejer.

Jeg er farmaceutstuderende og skal til at skrive mit speciale hvorefter jeg er færdig Farmaceut. jeg er pt 24 (fyldt 15.juli) og er født i Dk og har været dansk statsborger i ca 13-14 år. Jeg mener jeg opfylder alle krav. Jeg er senere belevt gjort opmærksom på at man kan få afslag hvis personen ikke har været i Danmark før og dette er jeg også en af mine bekymringer.

Har i nogle gode råd? Kan jeg gøre noget for at sætte fut i sagen?

Hilsen S

Nashenas_Dk
Geografisk sted: Danmark

Re: Forlænget ventetid

Indlæg af Nashenas_Dk » 28.09.2009 12:17:16

Hej S&M

S&M skrev:Jeg er senere belevt gjort opmærksom på at man kan få afslag hvis personen ikke har været i Danmark før og dette er jeg også en af mine bekymringer.

I opfylder med sikkerhed ikke tilknytningskravet, hvis din ægtefælle aldrig har været i Danmark før.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2009 12:38:22

Man kan aldrig opfylde tilknytningskravet, hvis kun den ene part har tilknytning til Danmark. Så hvis din mand ikke har nogen som helst tilknytning til Danmark, så er det desværre spild af tid, at I har søgt om familiesammenføring.

Tilknytningskravet kan dog fraviges, hvis man arbejder inden for et fag, som er på positivlisten, og det er farmaceutfaget faktisk:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... ersigt.htm

Så om ikke andet vil der kunne dispenseres fra tilknytningskravet, hvis du færdiggør din uddannelse og får et job inden for dit fag. Jeg har også hørt rygter om, at det er nok at være i gang med en uddannelse indenfor et af de fag, som er på positivlisten. Men sådan synes jeg ikke det står beskrevet på Udlændingeservice hjemmeside, så jeg er ikke sikker på, om dette rygte er korrekt.

Umiddelbart er der derfor kun to ting, som du kan gøre for at ”speede tingene op”, som du skriver.

• Din mand kan trække sin ansøgning om familiesammenføring tilbage og i stedet søge om et 3-måneders Schengenvisum, så I kan øge jeres chance for at opfylde tilknytningskravet.

• Du kan flytte til et andet EU-land, f.eks. Sverige, hvorefter myndighederne i dette land er forpligtede til at udstede et visum til din mand i løbet af højest 4 uger. Herefter kan din mand så søge om et opholdskort i det pågældende land, og senere kan I flytte til Danmark ved anvendelse af EU-reglerne.

Læs f.eks. den vejledning fra DRC, som der er linket til under bekendtgørelser i forum ”EU- Sveriges- og Schlesvigløsningen” samt indlægget ”ofte stillede spørgsmål….”

Der er ikke udsigt til, at der kommer nye EU-regler, så det er ikke noget, du behøver at være bekymret for.

Inden du foretager dig noget af ovenstående, var det dog måske en idè at spørge Udlændingeservice direkte, om tilknytningkravet kan fraviges, når du er i gang med en uddannelse, som er på positivlisten.

Er det tilfældet, så har I jo ikke umiddelbart noget at bekymre jer over. Andet end at I altså nok bliver nødt til at vente nogle måneder endnu, før din mand kan komme til Danmark.

Men det tager også tid at søge om visum eller at finde et sted at bo i Sverige, så.....

S&M

Indlæg af S&M » 28.09.2009 19:51:49

Mange tak for svarende :)
da jeg ansøgte viste jeg ikke at det var et krav at han skulle have været her, det synes jeg heler ikke jeg direkte har læst nohget sted. Jeg troede min tilknytning var nok. Men jeg har nemlig også fået at vide at de kan afviges og dette er hørt fra integrationsministeret for en medicinstuderende(på 3-4år). Jeg gik ud fra at dette også måtte gælde nogenlunde for mig som er færdig til marts, men jeg vil som der skrives også lige spørge udlændingeservice. Det er vel sagsbehandler man bør spørge, ik?

Det er bare alt for lang tid at være fra hinanden:( de aner sku ik hvor hårdt det er! man kan da ikke bare udsætte det 2 mnd, når det i forvejen har varet 7 mnd. :x Jeg har bare lyst til at flytte ned til ham og udsætte mit speciale endnu mere...

jacobsmidt

Indlæg af jacobsmidt » 29.09.2009 01:19:38

fundiver199 skrev: Så om ikke andet vil der kunne dispenseres fra tilknytningskravet, hvis du færdiggør din uddannelse og får et job inden for dit fag. Jeg har også hørt rygter om, at det er nok at være i gang med en uddannelse indenfor et af de fag, som er på positivlisten. Men sådan synes jeg ikke det står beskrevet på Udlændingeservice hjemmeside, så jeg er ikke sikker på, om dette rygte er korrekt.
...
Inden du foretager dig noget af ovenstående, var det dog måske en idè at spørge Udlændingeservice direkte, om tilknytningkravet kan fraviges, når du er i gang med en uddannelse, som er på positivlisten.

Hej igen

De rygter lyder rigtig spændende, men jeg ringede personligt til US og spurgte om næsten det samme for 2 uger siden. Mit profession står på listen, men man skal have gennemført 3 års uddannelse. Jeg satte min uddannelse på standby efter 2 år, da jeg fik mit drømmejob, som jeg nu har haft i mange år. Pointen er, at jeg stadig er tilmeldt universitetet, men det mente personen fra US absolut ikke var nok, heller ikke selvom jeg ville skrue op for studieaktiviteten og færdiggøre uddannelsen. De 3 år SKULLE være gennemført.

Man kan dog håbe for S&M, at hendes situation adskiller sig tilstrækkeligt fra min beskrevne, idet hun er studieaktiv, og tæt på at færdiggøre studiet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2009 06:53:51

Mange tak for afklaringen. Det er vel en meget fornuftig og pragmatisk ordning, da folk jo i modsat fald kunne melde sig til en uddannelse et par måneder før, de søger om familiesammenføring, og så herefter melde sig fra igen, når familiesammenføringen er bevilget.

At forlange, at folk skal være helt færdige med uddannelsen, ville omvendt være meget firkantet og ville ikke betyde andet, end at nogle familiesammenføringer blev udsat med et år eller to til skade for alle.

S&M

Indlæg af S&M » 03.10.2009 17:21:05

Jeg har nu snakket med min sagsbehandler og familiesammenføringskontoret(int.min). Jeg opfylder desværre ikke tilknytningskravet og denne kan ikke afviges på baggrund af min uddannelse, da jeg ikke er i arbejde.

Ham fra FSkontoret sagde at der tidligere har været sådan en ordning men at denne er bortskaffet i 2006. Så desværre.. :? :(

mbp

Indlæg af mbp » 03.10.2009 18:16:16

fundiver
du skriver tidligere, at man aldrig kan opfylde tilknytningskravet, hvis kun den ene har tilknytning til Danmark. Hvad så med reglen omkring de 28 års ophold/statsborgerskab, betyder det ikke, at kravet om tilknytning bortfalder?

S&M

Indlæg af S&M » 03.10.2009 18:50:26

Det kan jo være ligegyldigt om der er tilknytning eller ej, når tilknytningskravet bortfalder :) det det betyder er jo at man slet ikke på tilknytning når 28 års reglen benyttes.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.10.2009 09:09:09

@S&M

Det lyder unægtelig, som om du og Jacob har fået nogle vidt forskellige ting at vide m.h.t. mulighederne for at fravige tilknytningskravet ud fra positivlisten.

Man kan desværre ikke altid regne med korrektheden af information, der er givet mundtligt af en sagsbehandler. Men når Udlændingeservice træffer en egentlig afgørelse, så er der nogle procedurer for kvalitetssikring, der træder i kraft, foruden at man får en mulighed for at klage over et evt. afslag. Så mon ikke det var en meget god idè at afvente udfaldet af den ansøgning, som I allerede har afleveret for 7 måneder siden, før du foretager dig noget yderligere?

Hvis I får afslag, så kan I enten klage over det, eller I kan vælge at søge om et visum til din mand i stedet, så han kan komme hertil i 3 måneder og dermed øge sin tilknytning til Danmark.

Og hvis det stadig ikke er nok, så kan tilknytningskravet med sikkerhed fraviges, når du har fået job som farmaceut, hvilket jo ikke ligger så forfærdelig langt ud i fremtiden, og så kan I jo søge igen til den tid.

Og ellers er der jo også EU-reglerne, hvis du kan passe dit studie fra en bopæl i Sverige eller Tyskland.....

S&M

Indlæg af S&M » 04.10.2009 13:09:22

Ja man kan virkelig ikke stole på alle oplysninger der gives mundtlig!
Men det var familiesammenføringskontoret hos integrationsministeriet som sagde at den ordning ikke længere gælder og det gjorde han efter at have undersøgt nærmere..så jeg går ud fra at den er til at stole på? Vil I ikke også mene det samme?
Kan man klage over forkerte mundtlige oplysninger?

Vi føler ikke længere at vi har tålmodighed til at vente på endnu et svar.. og derefter klage/søge om visum..så kan vi jo først forenes om mindst 4-5 måneder :-S

Jeg er nu begyndt at undersøge muligheden for at flytte til sverige..Men jeg er bare ikke så glad for at opsige min lejlighed i DK:( Er det lovligt/muligt at beholde den hvis man flytter til sverige?

S&M

Indlæg af S&M » 04.10.2009 21:28:08

Er det ikke korrekt at jeg kan benytte positivlisten til at afvige tilknytningskravet hvis jeg kan skaffe mig en arbejdsplads fra nu af ? (med opstart i marts hvor j er færdig uddannet)

Vil det egentlig også kunne godkendes hvis jeg finder mig et deltidsarbejde som på apoteket? eller skal jeg være færdiguddannet og have fuldtidsarbejde?
Nogen der ved noget om det?

Besvar