Bøvl med varighed af Filippinsk pas

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jacobsmidt

Bøvl med varighed af Filippinsk pas

Indlæg af jacobsmidt » 01.10.2009 22:36:19

Hermed mit første konkrete spørgsmål:

Jeg har lige opdaget, at min Filippinske kærestes pas udløber september 2010. Tror I, at det vil give problemer i forhold til de Svenske myndigheders vilje til at udstede opholdstilladelsen baseret på EU-reglerne?

Problemet er nemlig, at hun – så vidt jeg er orienteret – skal møde personligt op på en Filippinsk ambassade (som ligger i Oslo eller Stockholm, ikke København) for at få det fornyet, og at det vil vare 4-6 uger før hun modtager sit nye pas. Jeg gætter her på, at hendes aktuelle pas vil være inddraget under denne proces? Og så kommer vi faretruende tæt på udløbet af hendes visum. Eller kender I til andre, bedre metoder for fornyelse af passet?

På forhånd tak,
Hilsen Jacob

fundiver199

Re: Bøvl med varighed af Filippinsk pas

Indlæg af fundiver199 » 02.10.2009 13:13:28

Det er rigtigt, at din kæreste skal forny sit pas på den filippinske ambassade i Oslo, så længe hun er bosat i Danmark. Så det bør hun sørge for at få gjort, inden I gifter jer og flytter til Sverige.

jacobsmidt

Indlæg af jacobsmidt » 02.10.2009 13:34:01

fundiver199 skrev:Det er rigtigt, at din kæreste skal forny sit pas på den filippinske ambassade i Oslo, så længe hun er bosat i Danmark. Så det bør hun sørge for at få gjort, inden I gifter jer og flytter til Sverige.
Ok, så det er rigtigt forstået, at Svenskerne sandsynligvis ikke vil give opholdstilladelse, når passet udløber sept 2010? Jeg forestillede mig en chance for, at man ville give en opholdstilladelse frem til sept 2010, hvor man så kunne bruge den mellemliggende periode på at få fornyet passet og søge om forlængelse af opholdstilladelsen.

Er der andre har erfaring med at fornye Filippinske pas fra DK? Skal man aflevere det gamle pas, når man ansøger? I givet fald, hvordan kommer man så tilbage til DK fra Norge, når man er uden pas - man kan jo risikere at skulle vise pas, især hvis man vælger flyve?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.10.2009 13:40:42

Din kone vil sandsynligvis godt kunne få et opholdskort i Sverige, men kun frem til det tidspunkt, hvor hendes pas skal fornyes. Så derfor giver det mindre papirarbejde at forny passet, før hun søger opholdskort, end bagefter, og der er jo omtrent lige så langt fra Malmø til Stockholm som fra Danmark til Oslo, så hvad angår transportudgifter m.m., så kan det næsten komme ud på et.

Hvad angår fornyelse af pas på den filippinske ambassade i Oslo, så prøv at spørg på www.filippinerne.dk, eller søg i de gamle indlæg i deres forum.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.10.2009 17:27:32

Da der er tid på passet endnu, vil passet ikke blive inddraget. Hun vil få det tilbage, så I kan komme tilbage til DK uden problemer.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

jacobsmidt

Indlæg af jacobsmidt » 06.10.2009 21:44:08

Endnu en gang tak for svar.

Jeg fulgte rådet om det andet forum på filippinerne.dk og fik nogle gode svar. Alt i alt forstår jeg, at det kan tage op til 7 ugers tid fra man afleverer ansøgningen, idet det tager 4-6 uger at få lavet det nye pas, hvorefter det gamle pas skal sendes frem, og det nye skal sendes tilbage, altså ca 1 uge ekstra.

Vi har lidt svært ved at vente så længe, idet vi skal giftes meget snart, og straks derefter søge opholdskort i Sverige. Hendes Au Pair kontrakt og dermed visum udløber medio december. Trods de gode råd overvejer vi derfor stadig at søge ophold på det gamle pas, og så forny både pas og opholdskort så snart det første er i hus. Meget bøvlet, men som jeg forstår det, muligt.

Jacob

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.10.2009 06:16:51

Ja hvis tiden er knap, så forny dog hendes pas, medens I bor i Sverige. Hvis I kun har tænkt jer at blive i Sverige i f.eks. 3 måneder, så kan det jo være ligegyldigt, om hendes svenske opholdskort gælder i 5 år eller i 9 måneder.

jacobsmidt

Indlæg af jacobsmidt » 12.10.2009 14:20:53

Jeg har nu talt med Migrationsverket om netop denne sag, og så længe passet er gyldigt på det tidspunkt, de behandler sagen, skulle det ikke have nogen betydning. Så det går vi efter, og fornyr hendes pas efter hun har fået opholdskort.

Vi har stadig ikke besluttet endeligt, hvordan fremtiden skal se ud mht. at blive i Sverige eller flytte tilbage til DK , men ligenu hælder jeg mest til at blive i Sverige for en længere periode.

Jacob

Mette-pii

Indlæg af Mette-pii » 12.10.2009 14:59:53

Min mands pas udløb denne måned, og vi fik 5års opholdekort i Februar. Så det er muligt at få kortet selvom passet udløber.. Det tror jeg ik i skal tænke så meget over...

Mvh

Besvar