Bo i Sverige, studere i dk og få SU

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lovebuine

Bo i Sverige, studere i dk og få SU

Indlæg af lovebuine » 28.09.2009 14:58:44

kan det lade sig gøre? min kone er filipinere og får opholdkort snart. og hun vil godt studere i kbh og det koster jo, så det ville være godt med SU??

fundiver199

Re: Bo i Sverige, studere i dk og få SU

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2009 15:16:05

Nej det kan desværre ikke lade sig gøre. Så længe I bor i Sverige, vil din kone mig bekendt slet ikke kunne studere i Danmark, så spørgsmålet om SU eller ikke SU er faktisk sekundært.

Men I kan jo flytte videre til Danmark og få et opholdskort til din kone i Danmark. Gør I det, så kan hun i hvert fald studere i Danmark, og hun vil også være berettiget til SU, hvis du selv er arbejdstager.

Det er dog p.t. usikkert, om du både skal have været arbejdstager i Sverige og senere i Danmark, eller om en af delene evt. er nok.

Hvis I absolut vil blive i Sverige, så må I nok indstille jer på, at din kone bliver nødt til at studere i Sverige. Og i så fald vil hun kunne få svensk SU, som er omkring det halve af den danske, men kun hvis du selv arbejder i Sverige.

lovebuine

Indlæg af lovebuine » 28.09.2009 15:37:43

tak for informationen. ja det kan være det er bedre at studere i Sverige så, hvis det lever op til hendes krav fordi det ville ik være dårligt at lære dansk også. men så vidt jeg har hørt har de gode skoler i Sverige også.

men SU bliver nok et problem så, de fleste af os danskere arbejder jo i dk, læste godt nok om en fyr der havde et firma i SE og det gjorde at hans kone kunne få SU.

der er selvfølige også den mulighed om at flytte til dk og søge opholdskort som du nævner efter EU reglerne, men drøner man så ikke ind i alle de regler som bank garanti osv osv, og dagpenge prob?, fordi jeg får stadig dagpenge, godt nok skal jeg arbejde meget snart.??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2009 16:10:08

Nej du skal netop ikke stille bankgaranti, hvis du søger efter EU-reglerne, og EU-reglerne er fuldstændig de samme i Sverige og Danmark. Så det gør ingen som helst forskel, om I bor i det ene eller andet land, hvad angår de krav, som I skal opfylde.

Hvis du har levet af dagpenge fra en dansk A-kasse, medens du boede i Sverige, så betragtes du både i Sverige og Danmark som "person med tilstrækkelige midler".

Det gør derfor ingen som helst forskel, om du har levet af dagpenge fra en dansk A-kasse eller af lønindkomst fra et job i Danmark, det er fuldstændig det samme.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.09.2009 16:41:31

Som fundiver antyder, er det vigtigt at holde EU-reglerne og den antionale regler for familiesammenføring skarpt adskilt, for de har ikke noget med hinanden at gøre.

Søger man efter de nationale danske regler, skal der stille bankgaranti, der er krav til alder, tilknytning, bolig, forsørgelse, indkomst og om kort tid også en indvandringsprøve, som man skal opfylde for at få familiesammenføring. Det er det danske folketing, der opsætter reglerne for nationale krav.

Søger man efter EU-reglerne, vil ting som indvandringsprøver, bankgaranti, tilknytningskrav og alderskrav blive betragtet som en hindring for den frie bevægelighed over EUs indre grænser. Derfor må landene ikke opsætte sådanne krav overfor borgere, som søger familiesammenføring efter EU-reglerne. Det er EF-Domstolen, der fastsætter de nærmere betingelser om familiesammenføring efter EU-reglerne.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2009 17:44:25

Nu ved jeg jo ikke, hvorfor lovebuine har valgt at bosætte sig i Sverige med sin filippinske kone. Men hvis hovedårsagen til dette valg er, at der er et eller flere af de danske krav til familiesammenføring, som parret ikke kan opfylde, så er det lige nu, at de skal tænke meget grundigt over, om deres fælles fremtid ligger i Sverige eller Danmark.

Der er nogle økonomiske fordele ved at bo i Sverige, men netop for et par, hvor den ene er statsborger i et ikke-EU land, er der også nogle ret solide ulemper, som skal med ind i overvejelserne.

For lovebuines kone er der f.eks. det problem, at hvis de bor i Sverige, så er det ikke èt men to nye sprog, som hun skal forholde sig til, nemlig dansk og svensk. Medmindre naturligvis lovebuine selv har tænkt sig at blive så meget "svensker", at han fremover vil tale svensk med sin kone, og det er samtidig er ok, at konen ikke kan tale dansk med svigerfamilie, venner fra Danmark, og så videre.

Når lovebuines kone så har taget en uddannelse i Sverige - på svensk - så kan hun i første omgang kun arbejde i Sverige, hvor lønnen er lavere end i Danmark og udbuddet af jobs lavere.

I hvert fald gælder dette, hvis parret bor i Sydsverige, hvad de jo er nødt til at gøre, hvis lovebuine fortsat skal arbejde i Danmark.

Hvis lovebuine fortsat vil slå sine folder på det danske arbejdsmarked, så begrænser han desuden sin geografiske mobilitet temmelig meget ved at bo i Sverige.

Det superspændende og vellønnede job i Hillerød eller Roskilde bliver det f.eks. svært at sige ja tak til, da lovebuine i så fald får urimeligt lang transporttid til sit arbejde. Og at flytte tættere på det spændende job vil ikke være muligt, idet konen jo er i gang med at tage en uddannelse i Sverige, hvilket hun ikke kan fortsætte med, hvis parret flytter til Danmark.

Så hvis man ikke har tænkt sig at blive boende i Sverige i 5 år eller mere, således at ægtefællen kan blive svensk statsborger, så gælder det ærlig talt bare om at komme tilbage til Danmark igen så hurtigt som overhovedet muligt.

Medmindre naturligvis man har nogle helt specielle grunde til gerne at ville bo i Sverige, som f.eks. at man har familie derovre, at man har fået tilbudt et fantastisk spændende job i Stockholm, og så videre.

lovebuine

Indlæg af lovebuine » 28.09.2009 18:08:39

jeg har boet i Sverige i 3½år nu og har hus her, er udemærket tilfreds med Sverige, da der jo er økonomiske fordele også. har godt nok også en lejl i kbh også.

så hvis det er det der skal til for at hun kan få en god uddannelse i dk, ja så flytter jeg bare til dk og søger efter EU reglerne. fordi hun er ikke interesseret i at lære svensk, men vi skal lige huske på der er internationale skoler i SE også som i dk, som foregår på engelsk.

så når jeg alligevel bor her i SE, så er det bedre at søge om opholdskort først her i SE og bagefter om ophold i dk efter EU reglerne. har ik lige 60k ved hånden. så det er løsningen, så hun kan arb i dk også og som du selv siger, lønnen er meget bedre i dk end SE.

i øvrigt når man søger om opholdkort efter EU reglerne i DK, hvor lang tid går der så??? jeg kender reglen der hedder hun skal være i SE i 10uger efter hun har fået opholdkort i SE.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2009 18:22:36

Hvis du boede i Sverige i forvejen, så er situationen selvfølgelig en lidt anden.

Med hensyn til at tage en "international" uddannelse på engelsk, så er jeg ikke sikker på, om dette er nogen fantastisk god idé. Det er bortset fra nogle få udvalgte brancher, hvor der i forvejen arbejder mange udlændinge på green card eller EU-opholdstilladelser, nok et ret ufravigeligt krav for at få et job i Danmark, at man taler dansk, og ditto i Sverige, bortset fra at kravet her vil være, at man taler svensk.

Hvis I gerne vil flytte til Danmark, kan I for så vidt gøre dette i morgen.
Din kone behøver ikke at have haft noget opholdskort i Sverige, det krav fjernede EF-domstolen sidste sommer med sin kendelse i Metock-sagen.

De 10 uger er den tid, du som tommelfingerregel skal have boet i Sverige, det har ingenting med din kone at gøre. Din kone skal bare have sluttet sig til dig, medens du boede i Sverige, og det har hun jo allerede gjort, så vidt jeg kan forstå.

lovebuine

Indlæg af lovebuine » 28.09.2009 18:34:45

men vi er da enige om at man skal da have søgt om opholdkort i SE, før man kan flytte til dk og søge dér ikke?

man kan vel ikke bare gifte sig i dk og så søge om ophold i dk efter EU reglerne??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2009 21:39:02

Nej det er vi ikke enige om. Din kone behøver hverken at have søgt om opholdskort, kørekort eller tilladelse til at flytte rundt på forurenet jord i Sverige. Hun skal bare have opholdt sig sammen med dig i Sverige i så lang tid, at I kan siges at have haft "et reelt samliv".

Hvor længe det er, det kan Udlændingeservice ikke sige noget om, men på en direkte forespørgsel kunne de ikke benægte, at èn enkelt dag i princippet kan være nok.

Jeg ved snart ikke, om jeg kan skære det mere ud i pap, end jeg allerede har gjort. Men som EU-borgere har vi ret til at flytte rundt mellem de enkelte lande, fuldstændig som vi har lyst til det. Ligesom vi som danskere har lov til at flytte rundt mellem de enkelte kommuner i Danmark.

Og hvilke krav og formaliteter er det nu lige, der skal være opfyldt for, at du må tage din kone med dig, når du flytter fra Odense til Aalborg? Nej vel? Der er ikke nogen.

Og sådan er det også, når du flytter fra det ene EU-land til det andet. Den eneste forskel er, at når du krydser en landegrænse i EU, så skal du enten kunne dokumentere, at du har fundet et job i det land, du flytter til, eller at du på anden vis er i stand til at forsørge dig selv og din familie (råder over tilstrækkelige midler).

Og det er så det. Andre krav og betingelser må der ganske enkelt ikke stilles, med mindre du er gift med Abu Sayafs lillesøster, hvis primære formål med at flytte til Danmark er, at hun gerne vil sprænge en bombe på Nørreport Station.

lovebuine

Indlæg af lovebuine » 13.10.2009 12:34:52

jeg læste i jeres ofte stillet spørgsmål at der skal søges om opholdskort i Sverige eller i DK efter EU reglerne før hendes visum udløber, selvom vi er gift. passer det?

fordi hvis hendes turist visum udløber i de 10uger man skal opholder sig i sverige, så er man nød til at søge om opholdskort først i SE og så rykker til dk efterfølgende. er det forstået korrekt?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.10.2009 12:46:12

Bemærk at der ikke er krav til opholdslængden til din ægtefælle i gæstelandet. Så eftersom du har været i Sverige i den tid du har, så kan I reelt set flytte til Danmark dagen efter hun er ankommet.

Det er korrekt, at der skal søges om opholdskort inden visum udløber. Ellers vil hun få en bøde, men forseelsen er ikke stor nok til en udvisning, har EF-Domstolen slået fast.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.10.2009 12:55:00

Ja hvis I ikke når at flytte videre til Danmark, før din kones visum udløber, så skal hun søge om et opholdskort i Sverige. For ellers opholder hun sig jo ulovligt i Sverige.

Men som Kim skriver, er der ingen krav om, at din kone skal have boet 10 uger i Sverige, det er dig, der skal have boet mindst 10 uger i Sverige.

Der er derfor ingen grund til at sidde og vente på, at din kone har været 10 uger i Sverige. Men hvis det af praktiske grunde ikke kan lade sig gøre at flytte videre til Danmark, før hendes visum udløber, så er der jo ingen problemer i at søge om et opholdskort. Det kræver blot lidt ulejlighed og ikke andet.

I skal dog være opmærksomme på, at hvis din kones visum er udløbet og hun ikke har fået opholdskort endnu, så skal hun søge om et nyt visum for at rejse til andre EU-lande herunder Danmark.

Så det nemmeste er enten at flytte, medens hendes visum stadig er gyldigt, eller at søge om opholdskort straks efter, hun er ankommet til Sverige, og så blive i Sverige indtil hun har fået dette opholdskort.

Selvom I kan vente med at søge om opholdskort til dagen før, hendes visum udløber, så er der jo ikke noget, der forhindrer jer i at søge med det samme.

lovebuine

Indlæg af lovebuine » 13.10.2009 12:57:56

okay på den måde, så er jeg helt med.
i har totalt styr på tingene må man sige, tak skal i have.

Besvar