Skilsmisse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Svensker

Skilsmisse

Indlæg af Svensker » 23.09.2009 19:06:36

Hej
Jeg håber, at i kan hjælpe mig med nogle svar på følgende spørgsmål.

1. Vi skal skilles, min kone er i Sverige og har en 5 års opholdstilladelse, har nu været her i næsten 3.
Vi har et fælles barn, som er dansk statsborger.
Vil hun kunne blive i Sverige efter endt skilsmisse, hvis vi f. eks. vil stadig har fælles forældremyndighed.
2.Min kone har intet officielt arbejde, hvordan vil myndigheder se på eventuelt hustrubidrag? Min kone er 30, så det er ikke helbredet der er skyld i, at hun ikke har arbejde.
3. Hvilken hjælp kan hun få fra det offentlige, når vi kom hertil på EU reglerne?
4. Er der nogen som kender en god advokat de kan anbefale?
På forhånd tak for hjælpen

fundiver199

Re: Skilsmisse

Indlæg af fundiver199 » 23.09.2009 21:35:25

1) Hvis hun har ophold efter EU-reglerne, så vil hun kunne blive i Sverige, hvis I har været gift i mindst 3 år og har boet i Sverige de sidste 12 måneder eller mere. Opfylder I ikke disse betingelser, så kan der stadig være en mulighed for, at hun kan blive p.g.a. jeres fælles barn. Disse regler er forholdsvis komplicerede, så dem må du selv læse om i opholdsdirektivet, jeg kan det ikke udenad og orker ikke at sidde og læse det hele igen:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF

2) Reglerne for hustrubidrag er de samme, som de ville være for alle andre ægtepar i jeres situation. Jeres respektive nationalitet spiller således ingen rolle, men derimod kan det være afgørende, hvor I er blevet gift. Måske kan mh hoppe ind her, hun er forums helt store ekspert i skilsmisseregler.

3) Hun kan få den samme hjælp som alle andre, der bor i Sverige, og befinder sig i en lignende situation. Men for at få en permanent opholdstilladelse i Sverige skal hun opnå at blive selvforsørgende. Det fremgår også af opholdsdirektivet, som jeg allerede har givet dig et link til.

4) Nej det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Men det er helt sikkert en god idé at tale med en advokat, da en sag som denne kan blive ganske kompliceret.

Svensker

Re: Skilsmisse

Indlæg af Svensker » 23.09.2009 21:42:08

Jeg takker meget for svar og links.
Har fundet en advokat.

Besvar