Hejsa
Først lidt info.
Sidste år var min kæreste på besøg hos mig i Danmark, og her i sommers var jeg ovre ved hende og blive gift. (Har været en del gange over og besøge hende).
Jeg har fået arbejde i sverige og vil nu gerne have hende herover, så er det jeg læser vi skal søge et visum der heder "uden unødigt ophold".
Men hvad hedder det visum på engelsk/svensk??
Er det bare en normal "Visa for visiting Sweden"? (hvor hun så siger at jeg er hendes mand?) eller "Visa for visiting friends or relatives"?
http://www.swedenabroad.com/Page____20162.aspx
Og hvor meget info skal hun medbringe?
Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe lidt.
Vi har valgt at prøve at søge efter EU reglerne om familie sammenføring da de på migrationsverket siger mindst 5 måneders vente tid, og vi kan ikke undvære hinanden så længe.
Kan finde en masse info om at søge om familie sammenføring, bare ikke rigtig noget om hvad et visum "uden unødigt ophold" er.
//Nyforelsket
Visum til Sverige (EU reglerne?)
-
Anne Alver
- Geografisk sted: Danmark
Re: Visum til Sverige (EU reglerne?)
Hej nyforelskede
Det, der menes med "unødigt ophold" betyder bare, at myndighederne skal skynde sig at give det. Så vidt jeg husker er det indenfor 14 dage max, at hun skal få sådant et visum og endda uden at betale for det.
Du kan evt læse på det indlæg her omkring EU-reglerne:
viewtopic.php?f=15&t=3725

Det, der menes med "unødigt ophold" betyder bare, at myndighederne skal skynde sig at give det. Så vidt jeg husker er det indenfor 14 dage max, at hun skal få sådant et visum og endda uden at betale for det.
Du kan evt læse på det indlæg her omkring EU-reglerne:
viewtopic.php?f=15&t=3725
-
Nyforelsket
Hej Anne
Jep, det link havde jeg læst, syntes bare ikke lige helt det sagde hvad vi/hun skulle sige på ambasaden i Shanghai.
Jeg skal nemlig helst have udfyldt skemaet for hende, hun kan kun lidt engelsk, og intet svensk
Og helst have alt det papir med hun skal bruge da hun ikke bor i Shanghai.
Men tak for hjælpen med at hitte ud af hvad "uden unødigt ophold" betyder på alm. dansk
Jep, det link havde jeg læst, syntes bare ikke lige helt det sagde hvad vi/hun skulle sige på ambasaden i Shanghai.
Jeg skal nemlig helst have udfyldt skemaet for hende, hun kan kun lidt engelsk, og intet svensk
Og helst have alt det papir med hun skal bruge da hun ikke bor i Shanghai.
Men tak for hjælpen med at hitte ud af hvad "uden unødigt ophold" betyder på alm. dansk
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Svarfristen er ikke to, men fire uger. Det visum hun skal bede om, er et visum som ægtefælle til en EU-borger, og det er dét hun skal sige. Det svenske ord for EU er ES. Dette visum skal udstedes gratis.
Du kan læse mere om EU-reglerne i "ofte stillede spørgsmål" her:
viewtopic.php?f=7&t=3705
Du kan læse mere om EU-reglerne i "ofte stillede spørgsmål" her:
viewtopic.php?f=7&t=3705
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser