Det er ikke mig selv som har brug for hjælp, men et familiemedlem. Og jeg har lidt svært ved at gennemskue situationen...
Hun er kærester med en tyrker, de har et barn sammen og de vil gerne flytte til sverige. Men hun har ikke noget arbejde, så Eu-reglerne er vel at udelukke da hun ikke kan forsørge ham. Planen er at hun skal finde sig et job, men med et barn i vuggestue alderen er det jo ikke let. Er det overhovedet muligt at finde plads til et barn udefra i Malmö? Og hvad koster det?
Jeg kan ikke helt finde en løsning, det er jo svært at finde en lejlighed uden penge.. men kan heller ik klare at se hende i den her situation, da jeg selv har været samme sted med det kæmpe sagn.
Nogen som kan hjælpe os med at rede trådende ud??
Mvh
Hjælp med flytning til Sverige
-
fundiver199
Re: Hjælp med flytning til Sverige
Du skriver, at dit familiemedlem ikke har noget arbejde, men hvad lever hun så af? Og hvorfor taler du om Sverige? Er der da nogle af de danske krav til familiesammenføring, som parret ikke kan opfylde?
Skriv evt. til ÆUG`s rådgivning. Så kommer du helt automatisk til at fylde en kontaktformular ud, hvor du giver alle de nødvendige og relevante oplysninger for sagen.
Skriv evt. til ÆUG`s rådgivning. Så kommer du helt automatisk til at fylde en kontaktformular ud, hvor du giver alle de nødvendige og relevante oplysninger for sagen.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Kan hendes kæreste så ikke sende hende nogle penge, så han kan forsørge hende? Det er vel også i hans interesse, at hun og barnet har det godt?
Hun bor hos noget familie. Hun fik kontanthjælp, men var meget i tyrkiet da hun jo gerne vil være sammen med hendes kæreste og far til deres barn.
Hun er under 24, han er over. Derfor sverige. Og han arbejder i tyrkiet.. det vil sige at han jo får en minimal løn.. det var derfor hun tog hjem, da de jo ikke kan leve af det allesammen. Men ja pengene er jo nok det største problem.
Nogen af Jer som kan fortælle mig kravene til sveriges nationale regler?? Det er dem jeg har foreslået hende da de ikke er gift og han har endnu ikke været heroppe, så det vil de gerne prøve først. Men er der nogle krav?
Mvh
Hun er under 24, han er over. Derfor sverige. Og han arbejder i tyrkiet.. det vil sige at han jo får en minimal løn.. det var derfor hun tog hjem, da de jo ikke kan leve af det allesammen. Men ja pengene er jo nok det største problem.
Nogen af Jer som kan fortælle mig kravene til sveriges nationale regler?? Det er dem jeg har foreslået hende da de ikke er gift og han har endnu ikke været heroppe, så det vil de gerne prøve først. Men er der nogle krav?
Mvh
-
fundiver199
Nej hvis de søger efter Sveriges nationale regler, så er der ikke umiddelbart andre krav end, at de kan sandsynliggøre, at de er et fast par, og at dit familiemedlem finder et sted i Sverige, hvor de kan bo. Herudover må hendes kæreste så ikke indrejse i Sverige, før sagen er færdigbehandlet.
EU-reglerne, hvor tingene går hurtigere, og hvor man kan flytte videre til Danmark efter 10 uger i Sverige, er derimod udelukkede, så længe hun er afhængig af socialhjælp fra kommunen.
Og parret skal også skynde sig en del, hvis de vil søge familiesammenføring efter Sveriges nationale regler i en situation, hvor dit familiemedlem lever af hjælp fra kommunen.
De svenske regler bliver nemlig strammet i begyndelsen af 2010, så Sverige i lighed med de fleste andre lande indfører et forsørgelseskrav til dem, der ønsker familiesammenføring efter de nationale regler.
Men det er jo også under alle omstændigheder en uholdbar situation at leve af bistandshjælp. Så spørgsmålet er, om ikke dit familiemedlem skulle prøve at få løst det problem først, uanset hvad reglerne siger eller ikke siger.
Hun kan jo f.eks. vælge at starte på en SU-berettiget uddannelse, hvis mangel på uddannelse er en del af årsagen til, at hun har svært ved at finde et job.
EU-reglerne, hvor tingene går hurtigere, og hvor man kan flytte videre til Danmark efter 10 uger i Sverige, er derimod udelukkede, så længe hun er afhængig af socialhjælp fra kommunen.
Og parret skal også skynde sig en del, hvis de vil søge familiesammenføring efter Sveriges nationale regler i en situation, hvor dit familiemedlem lever af hjælp fra kommunen.
De svenske regler bliver nemlig strammet i begyndelsen af 2010, så Sverige i lighed med de fleste andre lande indfører et forsørgelseskrav til dem, der ønsker familiesammenføring efter de nationale regler.
Men det er jo også under alle omstændigheder en uholdbar situation at leve af bistandshjælp. Så spørgsmålet er, om ikke dit familiemedlem skulle prøve at få løst det problem først, uanset hvad reglerne siger eller ikke siger.
Hun kan jo f.eks. vælge at starte på en SU-berettiget uddannelse, hvis mangel på uddannelse er en del af årsagen til, at hun har svært ved at finde et job.