gratis læge ved positionelt ophold??
gratis læge ved positionelt ophold??
Jeg har hørt at man kan få gratis jordermoder og læge konsultationer når man venter på FS afgørelse.
Man skal bare vise stemplet i passet.
Er det rigtigt,jeg troede at man skulle bruge cpr-nr.
tak
Man skal bare vise stemplet i passet.
Er det rigtigt,jeg troede at man skulle bruge cpr-nr.
tak
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: gratis læge ved positionelt ophold??
Ja, det er korrekt. På den forudsætning, at det er EU-opholdskortet man venter på. Er det de danske regler man søger efter, så er det vedkommendes rejsesygeforsikring, der skal dække udgifterne.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Okay tak Kim.
Så forstår jeg bedre.
Vh
Så forstår jeg bedre.
Vh
Hej Kim.Kim P. Nyberg skrev:Ja, det er korrekt. På den forudsætning, at det er EU-opholdskortet man venter på. Er det de danske regler man søger efter, så er det vedkommendes rejsesygeforsikring, der skal dække udgifterne.
Rejseforsikring gælder kun sygdom. Men det kan vist alligevel godt lade sig gøre at få jordmoder og hospitals behandling hvis man er på positionelt ophold..
Er der ikke også nogen hospitaler hvor man kan føde gratis?
Erfaringer søges.. Tak..
Er der slet ingen som har haft brug for jordmoder eller læge i positionelt opholds perioden ???
Tak
Tak
-
ABJ78
Hej Keff.
Jeg går ud fra du mener processuelt ophold...
Jeg har ikke selv erfaringer men har ved søgning her på forum fundet dette:
viewtopic.php?f=6&t=3637&p=19982&hilit= ... sel#p19982
og dette:
viewtopic.php?f=15&t=3644&hilit=f%C3%B8dsel
Evt. prøv at kontakte jordemodercenteret i din by eller nærmeste sygehus for oplysninger...
Held og lykke!
og dette:
Evt. prøv at kontakte jordemodercenteret i din by eller nærmeste sygehus for oplysninger...
Held og lykke!
TakABJ78 skrev:Hej Keff.
og dette:
Held og lykke!
Re: gratis læge ved processuelt ophold??
Hvis det skulle interessere nogen med dette emne, så har jeg fundet ud af at man kan få gratis behandling HVIS man kan få US til at sige/skrive at man højst sandsynligt vil kunne få FS,altså en forhåndsgodkendelse af ansøgningen.
Det kunne evt være det brev man skal modtage efter 3 uger,går jeg ud fra. I det brev vil man vel kunne få af vide om det er en "selvbetjeningens sag" eller det vil vel fremgå om sagen er nem eller besværlig.
Det vil tiden vise..
Jeg kan forstå at der tidligere har været taget lidt løst på reglerne fra jordemodernes side,de har så fået indskærpet nu at de SKAL se cpr nr eller ligende inden de hjælper folk.
Stadig trist at jeg som 100% dansk(kommende far) skal igennem dette cirkus for at jeg kan få den hjælp som alle danske kvinder tager som en selvfølge..
Tak.
Det kunne evt være det brev man skal modtage efter 3 uger,går jeg ud fra. I det brev vil man vel kunne få af vide om det er en "selvbetjeningens sag" eller det vil vel fremgå om sagen er nem eller besværlig.
Det vil tiden vise..
Jeg kan forstå at der tidligere har været taget lidt løst på reglerne fra jordemodernes side,de har så fået indskærpet nu at de SKAL se cpr nr eller ligende inden de hjælper folk.
Stadig trist at jeg som 100% dansk(kommende far) skal igennem dette cirkus for at jeg kan få den hjælp som alle danske kvinder tager som en selvfølge..
Tak.
-
fundiver199
Nu er det jo så heller ikke dig med derimod din kone, der skal føde og dermed har brug for hjælpkeff skrev:Stadig trist at jeg som 100% dansk(kommende far) skal igennem dette cirkus for at jeg kan få den hjælp som alle danske kvinder tager som en selvfølge..![]()
Situationen er da bestemt træls, men jeg ved ikke, om man kan sige, at der er tale om manglende ligestilling. Netop når det drejer sig om børnefødsler, så er ligestilling jo ikke rigtig muligt, da det kun er kvinder, som kan føde.
Og i princippet kan man jo ikke vide, hvem der er far til barnet, så at sige, at din kone skulle have ret til en gratis fødsel i Danmark, fordi du er far til barnet, den holder jo ikke rigtig ved nærmere eftertanke.
Derimod kan man sige, at hun måske burde have den rettighed, fordi I er gift, fordi I allerede bor sammen i Danmark, og fordi I betaler lige så meget i skat som alle andre. Så jeg synes ikke, der er tale om kønsdiskrimination, men derimod er der tale om diskrimination imod jer, fordi din kone er udlænding.
Men den form for diskrimination er der jo masser af i den danske lovgivning. Det er f.eks. også diskrimination, at I i modsætning til alle andre skal råde over en bolig, som du ejer eller kan leje for en periode på mindst 3 år.
Og det er også diskrimination, at du skal stille bankgaranti, og at I på trods af dette ikke har de samme muligheder for at benytte det sociale system i Danmark, som alle andre har, og som I betaler lige så meget til via skatten som alle andre. Og endelig er det også diskrimination, at din kone er tvunget til at deltage i integrationsprogrammet, uanset om hun ønsker det eller ej, hvis hun vil bevare sin opholdstilladelse.
Det er ikke tilladt for Danmark på den måde at diskriminere mod de cirka 16.000 personer, der hvert år flytter til Danmark fra andre EU-lande. Men når det drejer sig om danskere, som har giftet sig med en udlænding og gerne vil bo i deres eget fædreland, så diskrimineres der på livet løs.
Medmindre altså den pågældende dansker forinden har boet med sin ægtefælle i et andet EU-land, for så skal vi pludselig behandles lige så godt som alle de svenskere og polakker, der flytter til Danmark.
Det er mildt sagt en mærkværdig situation, de danske politikere har skabt med deres såkaldte "faste og fair" udlændingepolitik. Og hvis det ikke var så sørgerligt, at vores gode gamle fædreland er kommet så langt ud på et skråplan, så var det da næsten lige til at dø ad grin over
Måske,men for første gang i mit liv ville jeg da ønske at det var mig der skulle føde.fundiver199 skrev:Nu er det jo så heller ikke dig med derimod din kone, der skal føde og dermed har brug for hjælpkeff skrev:Stadig trist at jeg som 100% dansk(kommende far) skal igennem dette cirkus for at jeg kan få den hjælp som alle danske kvinder tager som en selvfølge..![]()
![]()