Arbejde, før opholdskort er trådt i kraft?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Arbejde, før opholdskort er trådt i kraft?

Indlæg af Dalajne » 30.08.2009 12:16:49

Hej allesammen.

Jeg har læst inde på ofte stillede spørgsmål omkring EU-reglerne.
At ligeså snart man har søgt op opholdskort må ens ægtefælle begynde at arbejde. Er det rigtigt, eller har jeg misforstået noget i indlæget?

For vi ville ikke kunne fremvise mine 3 lønsedler, før jeg har arbejdet 3 måneder i københavn. Så vi skal vente i 3 måneder på at få opholdskort.
Men må min ægtefælle gerne arbejde imens, imens opholdskortet er i behandling?

Eller misforstår jeg noget. For jeg havde nemlig ikke regnet med at han måtte begynde at arbejde, før opholdskortet var trådt i kraft.

håber der er nogen der kan hjælpe mig med dette..

Mvh Line

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Arbejde, før opholdskort er trådt i kraft?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.08.2009 14:37:29

Det er fuldstændigt korrekt, at han må starte med at arbejde sekundet efter, at ansøgning om opholdskort er afleveret. Men han må kun arbejde i det land, hvor du har folkeregisteradresse. Bor I i Sverige, må han f.eks. ikke arbejde i Danmark.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.08.2009 15:50:06

En fransk ingeniør, som rejser til Danmark, fordi hun er blevet ansat på Novo Nordisk, kan jo heller ikke fremvise 3 lønsedler fra sit nye job, før hun har været i landet i mindst 3 måneder.

Og det er ikke meningen, at hendes mand, som er fra USA eller Tunesien, af den grund skal tvinges til at gå arbejdsløs i Danmark i 3 måneder. Så det forholder sig præcis, som Kim skriver.

Det ville jo også være helt tosset, hvis vi allesammen skulle tvinges til at gå arbejdsløse i 3 måneder, fordi vi flytter med vores ægtefælle fra København til Århus, hvor ægtefællen har fået en ny stilling.

Og hele meningen med EU´s indre marked er jo netop, at landegrænserne ikke må udgøre en bariere for hverken virksomheder eller lønmodtagere, ligesom en dansk kommunegrænse heller ikke udgør nogen barriere.

Men specielt hvis man bruger EU-reglerne i sit hjemland (Danmark), så skal man jo være rimelig sikker på, at man opfylder betingelserne, før man sender sin ægtefælle ud på det danske arbejdsmarked.

For hvis det viser sig, at man ikke opfylder betingelserne, så vil ens ægtefælle jo få afslag på ansøgningen om et opholdskort. Og så vil ægtefællen dermed også have overtrådt loven ved at arbejde i Danmark.

Hvilke sanktioner dette evt. kan give anledning til, det er jeg dog ikke klar over.

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 30.08.2009 16:10:29

Okay. Det var heller ikke fordi at jeg ikke troede hvad Kim skrev.
Jeg havde bare forstået noget andet.

Men tak for jeres hurtige svar. Så er det hele jo meget nemmere:)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.08.2009 16:14:55

Det kan måske være fordi du egentligt tænkte på de danske nationale regler. For dér er det nemlig rigtigt, at udlændingen ikke må begynde med at arbejde, før tilladelsen er givet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.08.2009 21:35:14

Der er jo også tale om en lidt kompliceret situation, når vi som danskere ønsker at håndhæve rettigheder, vi har fra EU, i vores eget land.

Det er således nemt nok for myndighederne at forholde sig til en tysker, der flytter til Danmark med sin ægtefælle fra et 3. land, for de er utvivlsomt EU-borgere.

Men når det drejer sig om danskere, der vender hjem efter at boet i et andet EU-land, så er myndighederne jo nødt til først at kontrollere, om de nu også har været bosat i et andet EU-land, eller om det bare er noget, de siger.

Tyskeren kan derfor nøjes med at vise sit pas og sin vielsesattest, hvorimod det jo er en del mere kompliceret for danskeren at bevise, at hun faktisk har krav på de rettigheder, der er tildelt vandrende EU-borgere.

Så derfor må man ikke tro, at det nødvendigvis er specielt nemt at få anerkendt disse rettigheder hos alle de myndigheder m.m., man kommer i kontakt med i Danmark.

Men en nødvendig forudsætning er jo i hvert fald, at man selv kender sine rettigheder. Så det er derfor, at jeg har gjort en del ud af at beskrive dem i "ofte stillede spørgsmål".

Elias

Indlæg af Elias » 08.09.2009 20:12:19

Hejsa
Det kan jeg ikke forstår for vi har sögt og fik afvide at han ikke måtte arbejde mens de behandlede vores sag. og sagde til hende om hun ville tjekke det for havde nemlig hört at man godt måtte. Vi er flyttet til malmö og jeg arbejder i Köbenhavn. Men de mangler mine lönsedler för de kan begynde og behandle på dem men er lige startet men skulle aflevere 2 lönsedler för. Hvor har i läst henne at man godt må begynde og arbejde ?
hilsen Karina

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.09.2009 22:40:05

Hvis det handler om Sverige, saa er Migrationsverket faktisk dygtige til at informere om reglerne paa deres hjemmeside, www.migrationsverket.se

Det staar faktisk tydeligt for enhver, at man maa arbejde i Sverige, naar man er 'anhoerig' til en EU-borger, og der er indgivet ansoegning om opholdskort.

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 09.09.2009 06:34:20

Elias. Skulle du aflevere 2 ansøgninger før du kunne indgive en ansøgning om opholdskort?
For vores plan er nemlig også at flytte til sverige, og så skal jeg have fundet et arbejde i københavn, da jeg er fra århus. og lige nu har jeg kun vikar job og går i skole. Så ville ikke kunne vise 2 lønsedler før.
Da jeg så ville flytte til sverige muligvis i december, og begynde at arbejde i januar. Kan man godt indgive ansøgning, og så løbende aflevere de 3 lønsedler? Altså en af gangen?
Mvh Line

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.09.2009 06:54:54

Ja selvfølgelig kan du det. Som jeg allerede har skrevet i et tidligere indlæg i denne tråd, så er der jo ingen, der kan aflevere 3 lønsedler fra deres nye job, når de lige er flyttet til et nyt land for at starte på et nyt job.

Og den fri bevægelighed i EU gælder naturligvis ikke kun for dem, der flytter hen over en landegrænse for at blive grænsependlere, så de kan beholde det job, de har i forvejen.

Den fri bevægelighed gælder også for dem, der flytter til et andet land for at arbejde i dette land. Faktisk er det jo det, der er hovedformålet med den fri bevægelighed.

En polak, som flytter til Sverige for at arbejde der, kan heller ikke fremvise 3 lønsedler fra sit nye svenske job, før han har været i Sverige i 3 måneder. Og naturligvis betyder det ikke, at hans kone og børn så skal sidde og glo hjemme i Polen i 3 måneder, før de må rejse med ham til Sverige. Hvad det betyder er alene, at de må vente mindst 3 måneder på at deres opholdskort, så de svenske myndigheder kan nå at sikre sig, at polakken faktisk er i stand til at forsørge sin familie i Sverige.

Om polakken kan fremvise lønsedler fra sit tidligere job i Polen, eller om han evt. var arbejdsløs eller studerende i Polen, er igen sagen fuldstændig uvedkommende, da han jo netop har sagt sit job op i.f.m. flytningen til Sverige. Så lønsedler fra det job, man havde eller ikke havde tidligere, i dit tilfælde i Aarhus, har ingen som helst betydning for sagen, da de jo ikke fortæller noget som helst om ens fremtidige forsørgelsesevne.

Din situation er derfor kort sagt den samme som den situation, mindst 90% af alle dem, der flytter over en landegrænse i EU, befinder sig i, og derfor er der ikke noget som helst specielt ved din sag eller noget som helst at være bekymret for.

Andet måske end at det ikke nødvendigvis er så specielt let at finde et nyt job p.t. p.g.a. finanskrisen. Dit problem er således ikke lønsedler eller manglende lønsedler, men i det hele taget at finde et job. Så det er det, du skal koncentrere dig om. Og du skal nok ikke forvente, at det er noget, som du lige uden videre klarer i løbet af et par uger eller 3, med mindre du har en uddannelse, som er ekstremt efterspurgt.

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 09.09.2009 14:26:36

Nå ja, det var det du skrev. Blev bare forvirrert, da Elias så skrev han de skulle vise 3 lønsedler. Eller misforstod jeg hans indlæg.
Nej det er jeg nemlig godt klar over, at det er svært at finde et job. Derfor søger jeg netop også allerede nu med lys og løgte! Da det er meget vigtigt for mig at få jobbet på plads.

Elias

Indlæg af Elias » 11.09.2009 19:50:22

Hejsa nej Jeg får ikke svar på det för jeg har afleveret mine 2 ansögninger, emn har sögt om opholdskort det begynder bare ikke og lave den för de har set 2 lönsedler.

Kan altså ikke forstå det for var derhenne igen i torsdags, og der sagde de til mig at min mand ikke måtte åtage sig et arbejde för han havde fået ophold. hvor har i läst det henne for så har de da informeret mig forkert :-(

hilsen Karina

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.09.2009 20:32:07

Ja de har informeret dig forkert. Den slags sker meget ofte, f.eks. fordi den pågældende medarbejder ikke har sat sig ordentligt ind i reglerne og måske forveksler nationale regler med EU-reglerne.

Men som Skaanebo skriver, så står det ret klart beskrevet på Migrationsværkets hjemmeside. Så hvis der bliver mere diskussion med nogen parter i Sverige, så kan du jo bare give dem et link og bede dem om at læse, hvad der står.

Skaanebo har givet dig linket til Migrationsværkets hjemmeside allerede.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.09.2009 13:05:58

Et andet sted, hvor det står særdeles tydeligt, er i EU-opholdsdirektivet 2004/38. Det fremgår af artikel 24 og 25 at der ikke kan kræves opholdskort for at opnå samme rettigheder, som gæstelandets andre borgere allerede har. Passet med isat stempel for at der er indleveret ansøgning om opholdskort, er således dokumentation nok for sine rettigheder.

Elias

Indlæg af Elias » 12.09.2009 19:26:04

Hejsa Skaanebo

Vil du ikke väre söd og give mig den direkte links til dette
hilsen karina

Besvar