SU

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
YesMan
Geografisk sted: København
Kontakt:

SU

Indlæg af YesMan » 10.08.2009 07:47:22

Hej,

jeg kunne tænke mig at høre eksperterne herinde omkring til min kone.

Fakta er:

- Jeg er tysk statsborger, har tidsubegrænset ophold i Danmark og boet her i 9 år og er for tiden arbejdssøgende.
- Min kone er ukrainsk statsborger, har opholdskort gyldig til juli 2014, har boet her i 2,5 år (det meste af tiden som Au-pair) og er ikke omfattet integrationsloven.

Jeg har et andet sted her på forum læst, at det afhænger af, om jeg har arbejde eller ej.

Vil hun kunne få SU?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: SU

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.08.2009 08:35:18

Hvis du får arbejde, kan hun få SU. Hvis du selv begynder at studere, lukkes kassen for hende.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

YesMan
Kontakt:

Indlæg af YesMan » 10.08.2009 09:27:29

Selvom jeg ikke er dansk statsborger heller og hun ikke er omfattet integrationsloven?
Og at jeg HAR modtaget SU på et tidspunkt spiller ikke en rolle?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.08.2009 09:45:17

Hvad du har modtaget tidligere, er sagen uvedkommende. Det er korrekt. Det er din aktuelle situation, når hun skal igang med eller er igang med at studere, der tæller.

YesMan
Kontakt:

Indlæg af YesMan » 10.08.2009 09:50:55

Ok, tak - fantastisk, hvad du sådan går og ved :-)

Men som sagt er jeg arbejdssøgende nu - vil det sige, at vi skal vente med at søge om SU indtil jeg har fundet arbejde? Eller kan hun slet ikke få SU, da jeg ikke har arbejde lige nu?

Nanna M

Indlæg af Nanna M » 28.08.2009 19:48:29

Min mand har lige skulle søge om SU, og han skulle være inbefattet af integrationsloven for at få det. (Han venter stadig på svar om han får, men han er inbefattet af integrationsloven)

held og lykke, for det er lidt rare med lidt SU penge end ingenting

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.08.2009 20:49:51

Nanna,

Nu er forskellen jo blot, at YesMan ikke er omfattet af integrationsloven. Han er omfattet af EU-reglerne, da han er statsborger i et andet EU-land, og derfor er reglerne nogle andre for ham og hans partner.

YesMan,

Ja, jeg har en del viden om disse ting efterhånden, men lige det spørgsmål dér, der kniber det desværre noget. Så der må andre med mere viden heller tage over.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.08.2009 00:39:29

@Yesman

Forudsat, at du har arbejdet mindst 12 måneder i Danmark, hvad du jo nok har, så har du stadig status som arbejdstager, så længe du står til rådighed for det danske arbejdsmarked efter de samme regler, som også gælder for ledige danskere.

Og så længe du har status som arbejdstager, så har din kone også ret til SU under uddannelse i Danmark.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.08.2009 07:52:26

Hvis du har tilhørt det danske mindretal i Sydslesvig, findes der også særlige regler om SU.

runeskougaard

Indlæg af runeskougaard » 09.09.2009 15:57:03

Hej Allesammen.
Jeg er ny til denne side, men kan jo se at der er mange gode tips og tricks at hente.

Jeg har en kæreste i Brazilien. Vi vil meget gerne gifte os og flytte sammen, så der er jo mange praktiske ting man gerne vil have afklaret før man overhovede ansøger om fammilliesammenføring.

Jeg har lige til min store glæde fået bekræftiget fra borger.dk at min fremtidige ægtefælle kan tage en dansk uddannelse på statens regning fra dag 1 :D

det var et problem løst, da min kæreste har en bachelor i økonomi og meget gerne ville læse videre.

men men men, når det så kommer til SU kan jeg ikke hitte ud af det.. Der er flere af jeg der påstår at når man er familliesammenført kan man få SU fr dag 1 ved at søge om ligestilling.

når jeg går ind på SU´s hjemmeside står der følgende om ligestilling

"You are married to a Danish citizen

You can be given equal status if you have lived continuously in Denmark for at least two years immediately prior to the time of application and have at the same time been married to or lived with a Danish citizen as your registered partner for at least two years. It is a condition that you are still married or living in a registered partnership at the time of application."

http://www.su.dk/English/Sider/equalsta ... rules.aspx

altså ifølge SU skal man have været gift i min 2 år eller have boet her i min 2 år.

så jeg kan ikke se nogle smuthuller...

er der nogle der ved bedre plz jeres indput vil være guld værd.

mvh Rune

YesMan
Kontakt:

Indlæg af YesMan » 11.09.2009 12:57:08

skaanebo skrev:Hvis du har tilhørt det danske mindretal i Sydslesvig, findes der også særlige regler om SU.
Kender du noget til de regler? Hvis min kone søger om SU, vil det sige at det er afgørende om jeg er fra det danske mindretal eller ej (som tysker)?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.09.2009 10:20:20

@Rune

Du citerer jo kun èn af de 4 mulige måder, en udlænding kan blive SU-berettiget efter nationale danske regler. En af de andre 4 måder er følgende:

"The Danish Integration Act
You can be given equal status if you are covered by the Danish Act on the Integration of Foreigners in Denmark (the Danish Integration Act)."

Familiesammenførte hører under Integrationsloven og er derfor altid berettigede til SU, uanset om de er gift med en dansker eller ej.

Den paragraf, du citerer, er derfor kun relevant for dem, der er gift med en dansker, og som har et andet opholdsgrundlag i Danmark end familiesammenføring, f.eks. green card ordningen.

YesMan
Kontakt:

Indlæg af YesMan » 03.11.2009 12:49:44

fundiver199 skrev:@Yesman

Forudsat, at du har arbejdet mindst 12 måneder i Danmark, hvad du jo nok har, så har du stadig status som arbejdstager, så længe du står til rådighed for det danske arbejdsmarked efter de samme regler, som også gælder for ledige danskere.

Og så længe du har status som arbejdstager, så har din kone også ret til SU under uddannelse i Danmark.

Nu har hun fået et nej fra SU i sidste uge. Hvor finder jeg så ud af, om jeg stadig har status som arbejdstager? Jeg har fundet alverdens papire frem for at kunne dokumentere at jeg faktisk har været i arbejde mere end 12 måneder. Nu skal jeg bare få bekræftet min status som arbejdstager og anke beslutningen.

Besvar