Sverige eller Tyskland?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Elma

Sverige eller Tyskland?

Indlæg af Elma » 03.09.2009 09:15:36

Hej allesammen.

Jeg er ret ny herinde og jeg har en masse spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med. Jeg springer bare ud i det.

Jeg er en pige på 20 år som studerer til lærer i Esbjerg hvor jeg også bor. Jeg er født i Bosnien men har boet i DK i over 16 år. De sidste 5 af dem har jeg haft dansk statsborgerskab.

Min kæreste er 26 år gammel, uddannet bilmekaniker og han har bosnisk statsborgerskab. Han kom til DK på et 3-måneders visum som nu desværre er udløbet så nu opholder han sig illegalt i DK.

Vi vil gerne giftes men vi ved ikke hvad vi har brug for af diverse papirer og hvad vi konkret skal gøre:

-Skal vi tage til Sverige eller Tyskland?
-Hvor skal vi giftes henne (DK, Tyskland el. Sverige)?
- Hvad har vi brug for af papirer?
- Skal jeg opgive mit studie for at få et fuldtidsarbejde?
-Skal jeg opgive min lejlighed i Esbjerg?
-Hvad gør vi nu han opholder sig illegalt i DK?
- Hvor lang tid skal vi opholde os i det pågældende land før vi kan vende tilbage til DK?
- Hvad har vi brug for af papirer for at kunne vende tilbage til DK?

På forhånd tusind tak for jeres hjælp. Det betyder meget for os.

Elma

skaanebo

Re: Sverige eller Tyskland?

Indlæg af skaanebo » 03.09.2009 14:47:45

Den første forhindring er jo i det hele taget at blive gift, når din kæreste opholder sig i landet illegalt. I burde have giftet jer, mens hans visum var gyldigt. Jeg kender desværre ingen smuthuller til at løse det problem, måske andre der kan hjælpe med hvor man kan blive gift, når man er illegal indvandrer...

Dernæst er du kun 20 år, så eneste mulighed er EU-reglerne, dvs. bosætte dig i fx Tyskland, hvis du gerne vil bevare muligheden for at studere i Esbjerg. Så må du pendle frem og tilbage over grænsen i mindst 10 uger. Du kan sagtens blive ved med at studere, du skal blot kunne forsørge dig selv og din ægtefælle...

Elma

Indlæg af Elma » 03.09.2009 18:21:21

skaanebo skrev:Den første forhindring er jo i det hele taget at blive gift, når din kæreste opholder sig i landet illegalt. I burde have giftet jer, mens hans visum var gyldigt. Jeg kender desværre ingen smuthuller til at løse det problem, måske andre der kan hjælpe med hvor man kan blive gift, når man er illegal indvandrer...

Dernæst er du kun 20 år, så eneste mulighed er EU-reglerne, dvs. bosætte dig i fx Tyskland, hvis du gerne vil bevare muligheden for at studere i Esbjerg. Så må du pendle frem og tilbage over grænsen i mindst 10 uger. Du kan sagtens blive ved med at studere, du skal blot kunne forsørge dig selv og din ægtefælle...

- Jeg ved godt vi skal flytte til enten Sverige eller Tyskland, men problemet er at vi ikke ved hvordan og hvor vi skal giftes. I bagklogskab kan jeg godt se at det ville have været bedre at vi havde gjort det da hans visum stadig var gyldig men jeg tror bare at vi begge ikke var parate dengang. Så vil jeg gerne hvis nogen af jer kunne svare mig på nogle af de ovenstående spørgsmål. Jeg tilføjer lige et til:

- Kan jeg få SU mens jeg bor i Tyskland?

Tak, Elma

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.09.2009 19:18:56

Det havde været endnu klogere, hvis din kæreste var taget hjem, inden hans visum udløb. Så kunne han jo være kommet tilbage igen på et nyt visum 3 måneder senere, og så kunne I tage det hele stille og roligt og gifte jer hvor og hvornår, det nu passede jer.

Nu bliver I nok nødt til at gifte jer i Bosnien, da det i hvert fald ikke er muligt for en illegal indvandrer at gifte sig i hverken Danmark eller Tyskland. Måske kan det lade sig gøre i Sverige, men det kræver i så fald som minimum, at du flytter dertil først.

Og jo længere tid, din kæreste opholder sig illegalt i Schengen, jo større bliver også den bøde, han får, når han melder sig til myndighederne. Så se du nu allerførst at få ham sparket hjem til Bosnien, og så må du jo tage derned og besøge ham, når du har tid og råd til det.

Det er da også en temmelig skidt start på et forhold at lægge sig ud med myndighederne i det land, hvor man gerne vil bo sammen, ved at overtræde visumreglerne.

Så måske skal du også lige overveje, om det overhovedet er ham, du gerne vil dele dit liv med. Hvis han ikke engang kan finde ud af overholde betingelserne i et visum, så er der sikkert mange andre og vigtigere ting, han heller ikke kan finde ud af. Ja undskyld at jeg siger det så direkte, men det er altså min ærlige mening.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.09.2009 19:48:06

Du kan sagtens få SU til en dansk uddannelse, selv om du er bosat i Tyskland. SU følger normalt statsborgerskab og ikke bopæl. Så hvis du er dansker, vil du kunne få SU til en videregående uddannelse, uanset hvor i verden du bor, og uanset hvor i verden uddannelsen er, når blot det er en godkendt uddannelse. SU i sig selv vil dog næppe være tilstrækkeligt til at opfylde kravene i EU's opholdsdirektiv. Så du må supplere med formue i banken eller et studiejob ved siden af.

Hvis I ikke var parate til at gifte jer for nogle måneder siden, så forhaster I jer nok og er heller ikke helt klar til at gifte jer nu. Det er bedre at give det tid end at haste igennem med et bryllup, hvor man så bagefter finder ud af, at det gik lidt for hurtigt alligevel. Så tag da hellere til Bosnien og bliv gift der, når alt er på plads, og du har fundet bolig i fx Tyskland.

Elma

Indlæg af Elma » 04.09.2009 13:30:59

fundiver199 skrev:Det havde været endnu klogere, hvis din kæreste var taget hjem, inden hans visum udløb. Så kunne han jo være kommet tilbage igen på et nyt visum 3 måneder senere, og så kunne I tage det hele stille og roligt og gifte jer hvor og hvornår, det nu passede jer.

Nu bliver I nok nødt til at gifte jer i Bosnien, da det i hvert fald ikke er muligt for en illegal indvandrer at gifte sig i hverken Danmark eller Tyskland. Måske kan det lade sig gøre i Sverige, men det kræver i så fald som minimum, at du flytter dertil først.

Og jo længere tid, din kæreste opholder sig illegalt i Schengen, jo større bliver også den bøde, han får, når han melder sig til myndighederne. Så se du nu allerførst at få ham sparket hjem til Bosnien, og så må du jo tage derned og besøge ham, når du har tid og råd til det.

Det er da også en temmelig skidt start på et forhold at lægge sig ud med myndighederne i det land, hvor man gerne vil bo sammen, ved at overtræde visumreglerne.

Så måske skal du også lige overveje, om det overhovedet er ham, du gerne vil dele dit liv med. Hvis han ikke engang kan finde ud af overholde betingelserne i et visum, så er der sikkert mange andre og vigtigere ting, han heller ikke kan finde ud af. Ja undskyld at jeg siger det så direkte, men det er altså min ærlige mening.
Det er helt iorden at have en mening. Men jeg må helt ærlig sige at det sidste jeg har brug for er at blive dømt herinde. Min kæreste er en helt igennem fantastisk mand og han har sine grunde til hvorfor han ikke vendte hjem da hans visum udløb. Vi har også vores private grunde hvorfor vi ikke valgte at blive gift dengang. Men det behøver jeg ikke at skrive om her. Jeg har brug for hjælp med de spørgsmål jeg har stillet. Vi ved hvad vi vil og vil gerne gøre det rigtigt og selvfølgelig vil vi også gøre det på den lovlige måde. Jeg behøver ikke gode råd om hvordan mit liv skal leves, det tror jeg godt jeg selv kan klare.

Tusind tak for svaret med hensyn til SU. Hvad angår det økonomiske så er det ikke noget problem. Jeg ville gerne hvis nogle af jer kunne svare mig på nogle af de andre spørgsmål jeg har. Jeg håber på noget mere positivt respons. På forhånd tak.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 04.09.2009 16:32:20

Få nu bragt opholdsgrundlaget i orden, før myndighederne fanger jer.

Rejs til Bosnien og gift jer lovligt. Derefter flytter du til Sverige og finder et job med passende indtægt i forhold til vejledningen. Og så får du manden ind i Sverige på lovlig vis, og vender efter passende tid tilbage til Danmark.

Det gør ondt at leve langt væk fra hinanden, men det er det offer i må give for at kunne leve sammen resten af livet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.09.2009 23:40:25

Beklager Elma, men du får ingen positiv respons på, at I har gjort noget, som besværliggør tilværelsen for alle andre danskere, der har udenlandske kærester eller ægtefæller.

Når et land udsteder et visum til en gæst, så er det en tillidserklæring til gæsten. Og når gæsten så misbruger den tillid ved ikke at overholde reglerne, så går det direkte ud over alle dem, der følger efter.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.09.2009 08:55:07

Må desværre stille mig på samme side som fundiver i denne sag. At folk ikke overholder betingelserne for visum, udnytter visse politikere groft til at stramme skruen endnu mere, og det er absolut ikke dét vi har brug for.

Du skriver, at din kæreste har sine grunde til at overtræde visumreglerne. Uden dog at fortælle hvilke. Så længe du ikke gør det, må du forvente en ublid medfart herinde.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

keff

Indlæg af keff » 05.09.2009 10:02:35

Elma skrev:
fundiver199 skrev:Det havde været endnu klogere, hvis din kæreste var taget hjem, inden hans visum udløb. Så kunne han jo være kommet tilbage igen på et nyt visum 3 måneder senere, og så kunne I tage det hele stille og roligt og gifte jer hvor og hvornår, det nu passede jer.

Det er helt iorden at have en mening. Men jeg må helt ærlig sige at det sidste jeg har brug for er at blive dømt herinde. Min kæreste er en helt igennem fantastisk mand og han har sine grunde til hvorfor han ikke vendte hjem da hans visum udløb. Vi har også vores private grunde hvorfor vi ikke valgte at blive gift dengang. Men det behøver jeg ikke at skrive om her. Jeg har brug for hjælp med de spørgsmål jeg har stillet. Vi ved hvad vi vil og vil gerne gøre det rigtigt og selvfølgelig vil vi også gøre det på den lovlige måde. Jeg behøver ikke gode råd om hvordan mit liv skal leves, det tror jeg godt jeg selv kan klare.

.
Elma, c`mon

Du kan da ikke forvente at vi skal rådgive dig i hvordan du kan bryde loven..

Besvar