studerende

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Pigen
Geografisk sted: Denmark, Sønderjylland

studerende

Indlæg af Pigen » 15.09.2007 09:38:49

hejsa igen.

jeg læste lige det her på nyidanmark.dk
Skal en studerende opfylde forsørgelseskravet? Nej, studerende på en erhvervskompetencegivende uddannelse i form af en videregående uddannelse eller en erhvervsfaglig ungdomsuddannelse skal ikke kunne forsørge sin ægtefælle/samlever for at få ham eller hende familiesammenført til landet. Bemærk, at dette ikke gælder for studerende på HH, HG, HTX, HF og gymnasiet.
Vil det sige at man i´dette tilfælde ikke behøver at have de 57.000 kr til rådighed?
Og hvad med boligkrav? er det ok man bor til leje?
Og aldersgrænsen på de 24 år?

ZB

Indlæg af ZB » 15.09.2007 09:42:43

Det er kun forsørgelseskravet, der frafalder. I skal opfylde alt det andet....

ZB

Indlæg af ZB » 15.09.2007 09:43:40

Det er altid OK at bo til leje så længe man enten har min.3 år eller TIDSUBEGRÆNSET lejekontrakt...

Pigen

Indlæg af Pigen » 15.09.2007 09:46:54

Dvs. det er kun de 56.567 kr man ikke skal ha til rådighed

har man
min.3 år eller TIDSUBEGRÆNSET lejekontrakt...
hvis man bor til leje i hos en boligforening .. og i blok?

ZB

Indlæg af ZB » 15.09.2007 09:59:25

Bankgarantien og Forsørgelseskravet er to vidt forskellige krav.

1. Som studerende skal du stille 57000 kr i bankgaranti i 7 år

2. Som studerende kan du få dispensation fra forsørgelseskravet så længe du er studerende. Forsørgelseskravet er om du kan forsørge din ægtefælle/samlever og kan bestås ved at have en almindelig arbejdsindtægt, SU eller pension i 7 år. Man må overhovedet ikke modtage nogen ydelser fra kommunen som f.eks. kontanthjælp eller revalidering under "Loven om aktiv socialpolitik" i 7 år og 12 måneder INDEN familiesammenføringen.
Men som studerende er du altså helt fritaget for dette forsørgelseskrav bliver stillet. Når du er færdigt med dit studie stiller de forsørgelseskravet til dig igen.

3. det skal stå på din huslejekontrakt hvor lang tid du har boligen. "Fremleje" duer ikke da der kun findes fremlejekontrakter på max.2 år og det siger US er for lidt....
Senest rettet af ZB 15.09.2007 10:02:41, rettet i alt 1 gang.

Pigen

Indlæg af Pigen » 15.09.2007 10:00:59

hehe-- ja, så kan man jo droppe den tanke. Tak for hjælpen

ZB

Indlæg af ZB » 15.09.2007 10:07:11

Selv tak. Hvis du har nogen former for værdi, fuldtidsarbejde, nogen indtjening eller har en god bank du kan forhandle med behøver du altså ikke at stille pengene fysisk på en lukket konto. Du kan nøjes med at underskrive et papir, der gælder i 7 år at skulle kommunen inddrage dette beløb for din ægtefælle så er du villig til at betale de 57.000 kr. Vi har ikke stillet pengene. Man skal vist betale et beløb, tror det er 250 kr hvert kvartal for at have den garanti stående i 7 år. Beløbet for dette kan ikke trækkes fra nogen steder ligesom et banklån da en garanti er noget andet end et banklån åbenbart.

Den eneste måde du kan få dispensation fra alle kravene og de 57.000 kr er hvis du har et barn fra tidligere forhold som har regelmæssigt samkvem med den anden forælder.

Pigen

Indlæg af Pigen » 15.09.2007 10:12:43

ZB skrev:Selv tak. Hvis du har nogen former for værdi, fuldtidsarbejde, nogen indtjening eller har en god bank du kan forhandle med behøver du altså ikke at stille pengene fysisk på en lukket konto. Du kan nøjes med at underskrive et papir, der gælder i 7 år at skulle kommunen inddrage dette beløb for din ægtefælle så er du villig til at betale de 57.000 kr. Vi har ikke stillet pengene. Man skal vist betale et beløb, tror det er 250 kr hvert kvartal for at have den garanti stående i 7 år. Beløbet for dette kan ikke trækkes fra nogen steder ligesom et banklån da en garanti er noget andet end et banklån åbenbart.

Den eneste måde du kan få dispensation fra alle kravene og de 57.000 kr er hvis du har et barn fra tidligere forhold som har regelmæssigt samkvem med den anden forælder.
OK det vidste jeg heller ikke. Jeg har et fuldtidsjob.

Og jeg har en søn fra et ´tidligere ægteskab, men han har så ikke noget samkvem med faderen..

alderskravet skal være opfyldt uanset hvad?

ZB

Indlæg af ZB » 15.09.2007 10:19:32

Hvis du kunne bevise at barnet havde samkvemsret så kunne du få dispensation fra ALT.

Ja, I skal min. begge være fyldt 23,5 år når ansøgningen indgives.

Du opfylder forsørgelseskravet hvis du har fuldtidsarbejde.

Pigen

Indlæg af Pigen » 15.09.2007 10:29:52

vil det sige at hvis min søn begyndte at se sin far, kunne jeg slippe for både at stille bankgaranti og forsørgelseskrav. og hvad med boligforhold?

ZB

Indlæg af ZB » 15.09.2007 10:46:49

JA, det vil det sige. Du kan slippe for ALLE KRAV. Det er fordi US kigger på barnets tarv for at se sin anden forælder så du ikke skal udrejse med din nye ægtefælle....men I skal kunne bevise det overfor Udlændingeservice at barnet ser sin far.

Dispensationsmuligheder

Særbarn

Har den herboende ægtefælle et barn med en anden, som bor i Danmark end sin nuværende ægtefælle og har vedkommende regelmæssig samkvem med barnet, kan der dispenseres for samtlige krav i udlændingeloven, undtagen proforma/tvangs-reglen. Regelmæssigt samkvem er defineret som samkvem svarende til hver anden weekend samt en hverdag om ugen. Er der tale om et lille barn, kan samværet dog være af kortere varighed. Barnet skal være under 18 år.

Dispensationsmuligheden er indført for at imødese barnets krav på at have regelmæssigt samkvem med begge forældre.

Til orientering er det almindeligt, at udlændingestyrelsen kontakter den anden forælder for at få bekræftet, at der er tale om regelmæssigt samkvem.

Tjek lige denne diskussion på forum fra igår, hvor Aida vil få lavet et stykke papir, der siger at barnet ser sin far jævnligt selvom hun har forældremyndigheden.
viewtopic.php?t=592

evt. prøv at skrive til Aida om proceduren når hun er kommet længere med papirerne...
Senest rettet af ZB 15.09.2007 10:52:48, rettet i alt 1 gang.

Pigen

Indlæg af Pigen » 15.09.2007 10:51:56

OK, et samkvem har i mit tilfælde ikke kommet op at stå. Men det sker da at man hører fra faderen engang imellem. Men han bor så heller ikke i Danmark men et godt stykke nede i Tyskland..

ZB

Indlæg af ZB » 15.09.2007 10:53:56

Okay så er jeg altså ikke sikker på du kan få den dispensation om særbarn når han bor så langt væk.... det er jo ret tydeligt så at der ikke er tale om regelmæssigt samkvem. Er det dog et lille barn står der at samkvem ikke skal være så t i t som med et større barn. I kan jo i hverfald prøve og se om det kan lade sig gøre, det er jo værd hvis du kan spare dig for alt besværet...
Senest rettet af ZB 15.09.2007 11:05:45, rettet i alt 1 gang.

ZB

Indlæg af ZB » 15.09.2007 11:01:19

Jeg har yderligere spg. måske fordi jeg ikke helt forstår hvad I stadig mangler for at få FS?

- Hvilken boligform bor du under ?I skal have andel -, ejer eller leje på enten min .60 m2 eller max 2 personer pr rum? Hvis det er en leje skal den være min. 3 års kontrakt ?
Bor du i boligforening, du mener "alment socialt boligbyggeri" når du siger boligforening ? Så er din kontrakt jo normal TIDSUBEGRÆNSET og så opfylder du boligkravet hvis du har en min. en 2 vær. lejelejlighed -
Er det fordi du ikke kan opfylde boligkravet?

Bankgarantien: - Har du talt med din bank/banker? Vi ringede bare rundt til 10 forskellige banker, men det endte med at det var billigst at få forhandlet bankgarantien i vores egen bank.

Har du nogle aktiver? Du har jo fuldtidsarbejde, måske kan I bare nøjedes med at stille en garanti på papir overfor banken og ikke stille pengene i kontant? Det kommer an på hvor flink din bank er?
Eller få dem til at give dig en kassekredit eller lille lån du hurtigt betaler efter I får FS?
- Eller som har I mulighed for at låne pengene af dine venner og familie og forsikrer dem om at I betaler dem tilbage til dem med det samme så snart din ægtefælle er landet og kan begynde at arbejde?

Jeg håber det lykkedes for jer.
Hvis du har flere spørgsmål skriv endelig tilbage.

Pigen

Indlæg af Pigen » 15.09.2007 12:16:52

jeg bor ikke særlig praktisk i forhold til denne her sag nu. Jeg bor sammen med min søn i en to-værelses lejlighed på 56 Km2. og ja i et "alment socialt boligbyggeri" som du kaldte det.

Men man kan jo altid flytte ud i noget større. Det er ikke svært i det område jeg bor i. Her er masser af lejligheder tomme hehe

jeg kunne jo egentlig godt tale med min bank om denne bankgaranti.
mit fuldtidsjob har jeg først lige fået, (og det er vidst også minimal løn) da jeg har været studerende indtil i sommers

Men egentlig kunne min søn jo godt have et samvær med sin far.. det er bare at faderen ikke tager sig sammen og forholdet ikke er så godt. For jeg kender den samme situation hvor faderen ser sin søn hver måned og har ham på besøg engang imellem i ferierne. Men jeg ved også at faderen ikke har nogen retr til at bestemme hvor man vil bo..
Senest rettet af Pigen 15.09.2007 12:32:20, rettet i alt 1 gang.

Besvar