familiesammenførelse fillipinerne

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mila

familiesammenførelse fillipinerne

Indlæg af Mila » 29.08.2009 13:08:30

Hej..

Jeg har nu snakket med en fyr fra fillipinerne og mødt ham en enkel gang i 2 år.

Jeg er 20 år gammel men vi vil nu gøre noget ud af det.

Vi har snakket om at jeg kan tage derover i 21 dage og så gifte os hvorefter søge om familiesammenførelse.

Vi kender ikke reglerne på fillipinerne men ville hører om der er andre der gør? om man skal være 24 der eller det er 18? og måske en har et link hvor jeg kan læse om det.

Jeg har noget gæld her i Danmark, kan jeg afdrage det hvis jeg flytter derover?

Jeg har tiende udviget i skole, men meget gode karaktere så ved ikke om det er et problem i fillipinerne,

Håber virkelig nogen kender reglerne for familiesammeførelse på fillipinerne eller hvordan jeg kan gøre.

Mvh Mila

fundiver199

Re: familiesammenførelse fillipinerne

Indlæg af fundiver199 » 29.08.2009 16:13:50

Kære Mila, velkommen til ÆUG´s forum.

Jobmuligheder og lønninger er så ringe på Filippinerne, at det er det land i hele Verden, hvor den største del af befolkningen rejser til udlandet for at arbejde. Cirka 10% af den samlede befolkning arbejder i udlandet. Og hvis vi kun taler om middelklassen, så er tallet langt højere, idet de rige (dem, som har arvet penge fra deres forældre) ikke har behov for at rejse nogle steder hen, og de fattige har ikke mulighed for at gøre det.

At finde job som udlænding på Filippinerne er derfor meget svært, og hvis man kun har 10. klasse som uddannelse, så er det stort set helt umuligt. Den form for jobs, du måske ville kunne få, det ville f.eks. være som tankpasser, og her er lønnen cirka 10-15 kroner om dagen. Det rækker lige til at købe lidt ris, men så heller ikke ret meget mere.

Fordi du er dansker og taler dansk er der dog et par andre muligheder, som du kan overveje eller forsøge. I hvert fald hvis vi snakker om, at du gerne vil prøve at bo på Filippinerne i en periode.

Den ene mulighed er at søge ansættelse på et dansk call-center. Dem ved jeg, at der ligger mindst èt af i Manila. Denne form for arbejde går ud på at ringe til folk i Danmark for at sælge dem èt eller andet eller for at stille dem spørgsmål. Og her er lønnen en del højere, da du jo ikke skal konkurrere med alle de lokale (som ikke taler dansk), og da disse firmaer derfor er nødt til at gøre en lille smule for at lokke danskere derned.

Der vil typisk være tale om en tidsbegrænset ansættelse på måske 6 eller 12 måneder, og lønnen vil sikkert ligge et sted mellem 100 og 200 kroner om dagen. Og det kan du sagtens leve for på Filippinerne, i hvert fald så længe du ikke har børn at forsørge.

Den anden mulighed er at søge ind i turistindustrien, hvor der også er en vis efterspørgsel efter folk, som taler turisternes sprog. Det kan f.eks. være dykkerinstruktører, rejseledere eller manegers for udenlandsk ejede beach resorts, som der er en del af.

Den gode nyhed er, at du ikke behøver at gifte dig med din kæreste og søge familiesammenføring for at få lov til at opholde dig på Filippinerne. Du kan være der i helt op til 2 år ad gangen på et ganske almindeligt turistvisum, hvis du bare sørger for at få det fornyet på et lokalt immigrationskontor hver anden måned.

Og efter 2 år skal du bare rejse ud af landet på f.eks. et weekendophold til et af nabolandene, hvorefter hele møllen så kan starte forfra igen.

Det koster så 330 kroner at forlænge sit visum for de første 38 dage (efter de 21, som er gratis), herefter koster det 500 kroner for de næste 2 måneder, cirka 300 for de næste to, og så videre.

Hvis du vil arbejde, skal du dog have en arbejdstilladelse, men det må du jo tale med din kommende arbejdsgiver om, hvis det bliver aktuelt.

En anden mulighed er at arbejde røven ud af bukserne hjemme i Danmark, lægge penge til side, og så tage til Filippinerne i hele vinterhalvåret. Fordelen ved denne løsning er, at timelønnen er en del højere i Danmark, end den er i den filippinske turistindustri eller på et dansk callcenter i Manila.

Men omvendt kan det selvfølgelig godt blive lidt kedeligt at holde helt fri i 6 måneder, og specielt måske hvis din kæreste går i skole eller arbejder, så du er "bundet" til et bestemt sted i landet.

Men tag dog derned til vinter, hvis du har tid og råd til det, og så må du jo se, hvordan det går. Så kan du også lære din kæreste bedre at kende, og så kan I om nogle år tage stilling til, om I vil gifte jer, og hvor I i givet fald gerne vil bo.

Der findes i øvrigt en hjemmeside specielt om Filippinerne, som også har et forum a`la det her:

www.filippinerne.dk

Besvar