tidsspörgsmål ved returnering

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
krikris
Geografisk sted: denmark

tidsspörgsmål ved returnering

Indlæg af krikris » 29.08.2009 10:13:13

Hej igen
Jeg arbejder som tidligere oplyst i Sverige fultid som jo er 40 timer i öjeblikket.
Min mand lander i Arlanda 1 september på sit 3 mdrs. visum
Jeg har väret folkbokfört siden 21 juli i Sverige. Min mand söger opholdskort ca 10 dage efter ankomst da migrationsverkets åbningstider i Örebro ikke passer med mine arbejdstider og vi er jo nödt til at komme begge to. Alle bilag er klar og ägteskabet er reg i på skatteverket. Min arbejdsgiver har udstyret mig med en 1 års kontrakt med mulighed for forlängelse. De håber stadig jeg bliver längere en 15 uger :)

Når vi vender tilbage til DK ultimo 2009 efter mine ca 15 ugers fuldtids arbejde, er det så i orden at han/vi indgiver vores EU opholdskorts anmodning med mig som arbejdstager i andet EU land, ca 14 dage senere end vi er tilbage i DK, da vi simpelthen ikke kan nå at möde op hos US för i dagene mellem jul og nytår og lige skal have alle papirer vedlagt?

skaanebo

Re: tidsspörgsmål ved returnering

Indlæg af skaanebo » 29.08.2009 10:26:41

Ja, det skal bare ske inden for 90 dage efter ankomsten til Danmark, forudsat at din ægtefælle opholder sig legalt i landet (gyldigt svensk visum eller opholdsbevis). Ansøgning kan også indgives, selv om din ægtefælle opholder sig illegalt i Danmark, men så risikerer man at få en bøde for ulovligt ophold.

krikris

Indlæg af krikris » 29.08.2009 14:06:56

Fint og ja jeg forudsätter at min mand for opholdskort til min. et år meget hurtigt

Hvordan kan man få en böde når der er EU dom på at man godt kan blive familiesammenfört med ikke EU borger som opholder sig ulovligt (Carpenter)

Så:

Det her er nogle teoretiske overvejelser jeg nu kommer med som EU borger dr udnytte min ret til fri bevägelighed og som måske kunne interessere andre lige meget hvor i EU man befinder sig som dansker med en ikke EU borger ägtefälle:

Hvis man forestiller sig at en Eu-borgers ägtefälles opholdskort ansögning träkker ud
og EU borgeren bliver fyret inden ägtefällen får det, og EU borgeren får job i sin hjemland og derfor vil rejse hjem?

Hvad sker der med ägtefällen som ikke er EU borger hvis denne har har opbrugt sit visum på 90 dage og endnu ikke har modtaget sit opholdskort?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.08.2009 16:33:23

krikris skrev:
Hvordan kan man få en böde når der er EU dom på at man godt kan blive familiesammenfört med ikke EU borger som opholder sig ulovligt (Carpenter)
Ansøgning om opholdsbevis på baggrund af ægteskab med en EU-borger er fremadrettet,og rettighederne træder jo i kraft, så snart ansøgningen er indleveret. Det er korrekt, at illegalt ophold i sig selv ikke kan være årsag til afslag på en ansøgning. Men bagudrettet har man jo begået noget illegalt, hvis man er kommet til landet uden at have noget lovligt grundlag som fx et visum eller et opholdsbevis fra et andet EU-land. Derfor kan man idømmes bødestraf for den forseelse, man har begået i fortiden, altså inden man har indgivet ansøgning om opholdsbevis. Det særlige ved Carpenter-dommen er i øvrigt, at sagen handlede om afviste asylansøgere, som altså opholdt sig i Irland med myndighedernes viden, men blot ikke var blevet afvist fra landet endnu, så det kan ikke helt sammenlignes med en "rigtig" illegal indvandrer.

krikris skrev:
Hvis man forestiller sig at en Eu-borgers ägtefälles opholdskort ansögning träkker ud
og EU borgeren bliver fyret inden ägtefällen får det, og EU borgeren får job i sin hjemland og derfor vil rejse hjem?

Hvad sker der med ägtefällen som ikke er EU borger hvis denne har har opbrugt sit visum på 90 dage og endnu ikke har modtaget sit opholdskort?
Din ægtefælle skal i det tilfælde søge om et visum til Danmark på Danmarks ambassade i Stockholm, og dette visum skal udstedes uden unødigt ophold i henhold til EU-retten. Derefter er det så bare at rejse til Danmark og indgive ansøgning om opholdsbevis ved ankomsten til Danmark. Der er ikke krav om, at din ægtefælle skal have modtaget sit svenske opholdsbevis, inden man kan søge om et opholdsbevis i Danmark.

krikris

Indlæg af krikris » 29.08.2009 17:12:33

Tak så blev jeg så klog på Carpenter dommen

Hvis jeg forstået dig ret, har min mand altså ret til at få "EU visum nr 2" i direkte anslutning til et udløbet visum 1, hvor man venter på opholdskort i et nuværende EU land(Sverige) selvom de 90 dage svenske visum altså er opbrugt, fordi EU borger ægtefælle hellere igen vil arbejde i sit hjemland eller et hvilket som helst andet EU land?

Med andre ord lyder det til at jeg ikke behøver (worst case) at smide spejl og sonde pakke bil hunde og mand og haste tilbage til DK dagen selvom min mands visum til Sverige er ved at udløbe og han endnu ikke har fået sit opholdskort "til tiden?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.08.2009 17:25:37

skaanebo skrev:Det særlige ved Carpenter-dommen er i øvrigt, at sagen handlede om afviste asylansøgere, som altså opholdt sig i Irland med myndighedernes viden, men blot ikke var blevet afvist fra landet endnu, så det kan ikke helt sammenlignes med en "rigtig" illegal indvandrer.
Det er nu Metock-sagen, der handlede om 4 afviste asylsøgere, og ikke Carpenter. 2 af de 4 asylsøgere havde desuden undladt at rette sig efter et udrejsepåbud og var i stedet gået under jorden. Så dem kan man vel godt betegne som "illegale indvandrere".

Carpentersagen handlede om en filippinsk kvinde, som var blevet i Storbritannien, efter at hendes visum var udløbet, og herefter havde giftet sig med en britisk mand. Hun var altså også illegal indvandrer forstået på den måde, at hun opholdt sig ulovligt i Storbritannien og havde gjort det i længere tid (cirka 1 år), da de søgte om FS.

Så det er decideret forkert, når en del danske politikere stadig den dag i dag påstår, at EF-domstolen indførte en ny retspraksis sidste sommer ved at sige, at man også har ret til at have sin ægtefælle hos sig, selvom ægtefællen har en fortid som illegal indvandrer.

Det nye i Metock-dommen var i stedet, at EF-domstolen forbød de enkelte lande at stille krav om, at ens ægtefælle skal have haft opholdstilladelse i et andet EU-land, for at man overhovedet kan anvende EU-reglerne.

Hvis f.eks. Sverige i lighed med Danmark og Irland havde stillet et sådant krav, så ville det have betydet, at alle danskere, som flyttede til Malmø før juli 2008, havde været tvunget til at søge FS efter de nationale svenske regler.

Sådan var det jo imidlertid ikke, da Sverige i lighed med de fleste EU-lande hele tiden har tolket reglerne på den måde, som EF-domstolen sidste sommer sagde, at alle skulle gøre fremover.

Carpentersagen er mest kendt for, at den filippinske kvinde fik ophold efter EU-reglerne på den baggrund, at hendes mand levede af at sælge serviceydelser til kunder i andre EU-lande. Og det var altså nok til, at EF-domstolen mente, at sagen hørte ind under fællesskabsrettens bestemmelser om det indre marked.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.08.2009 17:30:15

krikris skrev:Med andre ord lyder det til at jeg ikke behøver (worst case) at smide spejl og sonde pakke bil hunde og mand og haste tilbage til DK dagen selvom min mands visum til Sverige er ved at udløbe og han endnu ikke har fået sit opholdskort "til tiden?
Det er i princippet rigtigt, men han vil stadig skulle søge om et visum på den danske ambassade i Stockholm, og må herefter først rejse til Danmark, når han har fået dette visum.

Og hvis du allerede er dampet afsted, så vil han jo komme til at befinde sig i noget af et tomrum, både juridisk og menneskeligt, hvis han skal sidde alene tilbage i Stockholm og vente på, at dette visum bliver udstedt.

Så hvis der er tvivl om, hvorvidt I kan nå at flytte tilbage til Danmark inden, hans visum udløber, og hvis du er tvunget til at forlade Sverige på et bestemt tidspunkt, så er det lige før det må anbefales, at han søger om et visum på den danske ambassade i så god tid, at han kan nå at få det, inden du skal afsted.

krikris

Indlæg af krikris » 29.08.2009 17:41:00

beklager mit rod i div EU domme er ved at lære hele de svenske tandvårdstaxa udenad inden mandag så det må være en slags navne/lov overbelasting :oops:

Konklusion;

Får min mand ikke opholdskort inden den 15 november (anb er max 4 ugers beh. tid?) søger han visum på de danske ambassade i Stockholm for at følge sin omflakkende men hårdt arbejdende EU kone til DK for han ikke sidde og glo alene i Sverige den kan i bande på!

Besvar