Ved ikke hvad jeg skal gøre??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fromsweden

Ved ikke hvad jeg skal gøre??

Indlæg af fromsweden » 16.07.2009 19:35:27

Hej, jeg har tidl. skrevet her ang. at jeg er gift 21 år gammel og har søgt sverige løsningen og boet der nu i 2 år. Min mand er fra tyrkiet. Men han har fået psygiske problemer, ang familie problemer fra hjemmelandet. Stor bror i fængelse og alene mor. osv..

Nu er spørgsmålet. Han vil ikke komme tilbage til sverige. Så jeg vil ikke bo der alene og flytter tilbage til danmark.. Har arbejdet under mit ophold i sverige op til 20 timer.. men pga. volvo krisen i göteborg kunde jeg ikke arbj. længrer. Fik kontanthjælp.
Nu når jeg skal tilbage til danmark, hvad er det mest logiske at gøre?
Er søgt op til unv. nu vendter på svar. har søgt lejlighed, men har ikke penge til deps. så vil søge kontant hjælp men hvordan vil det bevirke mig?..
Min mand vil have et års frihed, så han tænker ikke at komme her til danmark..
jeg tænkte på om jeg søger kontanthjælp kan jeg skaffe arbj. inden for et par måneders tid.
skal også have mit eget lejlighed.. kan jeg søge opholdstilladelse her i danmark via eu-reglerne??? Pga at jeg har arbejdet i Sverige..
håber at I kan hjælpe mig tak for forhåndet.

fundiver199

Re: Ved ikke hvad jeg skal gøre??

Indlæg af fundiver199 » 23.07.2009 02:07:27

Hvis du er dansk statsborger, saa kan du naturligvis altid flytte tilbage til Danmark. Det er kun din mand, som er tyrkisk statsborger, der ikke frit kan bosaette sig i Danmark eller andre europaeiske lande.

Og da din mand aabenbart har besluttet sig for, at han synes I skal holde pause, saa vil jeg da foreslaa, at du indtil videre koncentrerer dig om din egen situation. D.v.s. bosaetter dig, hvor du har lyst til at vaere, hvor du har venner og familie i naerheden, og hvor du kan finde et job eller en studieplads.

Og saa maa I jo se, om I kan finde sammen igen paa et senere tidspunkt. Og finder I sammen igen, ja saa maa I jo kigge paa alt det der med opholdstilladelse til din mand til den tid. Men lige nu er det jo ikke relevant, da han alligevel oensker at bo i Tyrkiet.

fromsweden

Indlæg af fromsweden » 19.08.2009 07:37:40

Hej,
Sagen er nu at min mand ikke vil tilbage til sverige. Han siger at han har brug for et par måneder til. Jeg har lukket alt der pga at jeg ikke kunde blive der.. Betale lejlighed osv. Vi kunde heller ikke skaffe arbj. jeg havd 10 timers arbejde om ugen og resten dækkedes af kommunen.

Nu skal jeg begynde at studer her, og min mand har så spurgt om hvordan løsningen den kan være om 2 måneder hvis han vil komme tilbage.. Skal vi søge om turist visum ? han har stadigvæk sit opholdskort til sverige men de siger i migrationsværket at de vil kræve den tilbage, pga. at han har rejst til sit land og jeg til mit. Og at vi ikke har en lejlighed tilbage og at vi ikke arbj, derfor overholder vi hvist ikke reglerne til at han kan opholde sig. det kan han kun hvis jeg er arbejdst tagene eller bor på landet.

Hvad skal jeg søge om nu? Jeg kan ikke søge om opholdstillaelse via eu regler eller kn jeg?

Jeg havde kun del tids arbejde i sverige, vi studerede men blev betalt af socialen pga at vi ikke havde opholdt os i landet de to år så vi kunde søge om CSN.
Tak for hjælpen..

PS. jeg er næsten 22 og han er 24

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.08.2009 21:55:20

Så længe din mand stadig er i besiddelse af sit opholdskort, og så længe Migrationsverket ikke har tilbagekaldt det, så vil han stadig frit kunne rejse til Sverige og rundt i Schengen-området.

Hvis I derimod har tænkt jer at søge om et opholdskort til din mand i Danmark, så afhænger det af, hvor længe siden det er, du flyttede fra Sverige til Danmark, samt om du inden for de seneste uger kunne leve af egne midler, eller om I også der modtog hjælp fra jeres kommune i Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.08.2009 06:22:30

Hvis du ikke har været selvforsørgende i den tid, du boede i Sverige, så er I, om man så må sige, rykket hele vejen tilbage til start, i det øjeblik din mand har afleveret sit svenske opholdskort.

I er således stillet på fuldstændig samme måde, som hvis I lige var blevet gift i går, og aldrig havde boet sammen nogen steder. Det eneste, I kan gøre for at undgå det, det er at skynde jer at flytte tilbage til Sverige igen, inden din mands opholdskort bliver inddraget.

Hvis din mand blot ønsker at besøge dig i Danmark, så kan han gøre det i indtil 3 måneder hvert halve år på et ganske almindeligt turistvisum. Det giver ham så lov til at være i Danmark i op til 3 måneder ad gangen, og ikke noget som helst andet.

Når du fylder 23½, kan I søge om familiesammenføring efter de danske regler, som så herefter vil træde i kraft, når du fylder 24. Så hvis I ikke ønsker at bo sammen et andet sted end i Danmark, så vil der altså gå godt og vel 2 år, før I igen kan komme til at bo sammen.

fromsweden

Indlæg af fromsweden » 23.08.2009 08:42:15

Min mand han vil ikke komme tilbage til sverige, og nu er jeg begyndt på unv og får SU, + at jeg skal begynde på arbejde nu på mandag.

så jeg vil have 8000 kr efter skat som indskud. det eneste kummunen har hjulpet mig med er depositumet til min nye lejlighed. I sverige fik vi hjælp de sidste 2000 kr om måneden resten stod vi selv for..

Så det vil sige at vi er begyndt helt forfra med det hele..
På papir i danmark er jeg flyttet ind for 5 dage siden. Men i sverige har jeg stadigvæk min lejlighed til september måned.

Tak for hjælpen

fromsweden

Indlæg af fromsweden » 23.08.2009 08:43:33

Hej han har ikke aflv sit opholdskort endnu. Han siger at han vil beholde den. dem i migrationsvärket har sagt at hvis han ikke tænker sig at komme tilbage inden for denne måned vil de kræve den tilbage efter sept. måneden..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2009 09:51:14

I kan jo søge om et opholdskort til din mand efter EU-reglerne i Danmark, og så håbe på, at det bliver bevilget, selvom du har modtaget 2.000 kroner om måneden i socialhjælp i Sverige.

Det er ret komplekst at afgøre, om du har boet i Sverige som EU-borger eller "bare" som dansker, så I kan da forsøge at lade en sagsbehandler i US kigge på det, og måske endda også håbe på, at han/hun ikke graver så meget ned i, hvilken økonomi/status du havde i Sverige.

Pointen er, at det jo ikke koster noget (videre) at søge, så det kan I da lige så godt gøre, hvis I ikke har besluttet at gå fra hinanden.

Men I skal gøre det relativt snart, for opholdskortet skal søges i naturligvis forlængelse af jeres flytning til Danmark. Så din mand skal altså se at komme hertil og få afleveret en ansøgning hos Udlændingeservice, hvis han ikke har tænkt sig at blive i Tyrkiet resten af sit liv eller i hvert fald de næste 2 år.

Får han så afslag, jamen så må I jo tage den derfra og blive enige om, hvad I så gør.

fromsweden

Indlæg af fromsweden » 26.08.2009 15:06:35

Hej,
Tak for jeres hjælp alle sammen, jeg ville lige høre om hvis han nu faksede til mig hans opholdskorts kopi, kan jeg så søge alene? Skal han være her selv? For så kunde jeg søge nemlig..
Ha en god dag

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 28.08.2009 08:07:06

Hvad siger myndighederne til det? Det er en meget sjælden situation du står i, så der er formentlig ikke nogen her, der kender det rette svar.

Så prøv at spørge de svenske myndigheder, så får du også et rigtigt svar.

Besvar