Tyskland eller sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Leose

Tyskland eller sverige

Indlæg af Leose » 24.08.2009 20:33:42

Hej til jer alle..
Jeg har tænk mig at bruge eu-reglerne men ved ikke lige hvad der er bedst...

Vi har tænkt sverige, men er tyskland lige let som sverige eller er det mere svært.. Vi har nemlig familie i tyskland som kan hjælpe med lejlighed og arbejde..

Hvis vi vælger Tyskland hvordan skal vi så starte, og skal min mand gennem en sprogtest der...

V.h Leose..

fundiver199

Re: Tyskland eller sverige

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2009 20:49:14

Reglerne er de samme, men den generelle erfaring er, at det tyske bureaukrati er en hel del mere tungt at danse med end det svenske. Men omvendt er det selvfølgelig en stor fordel, hvis I har familie i Tyskland, som kan hjælpe med at finde lejlighed og job.

Hvis du arbejder på Sjælland, så var det dog måske mere oplagt at flytte til Sverige, og så bare beholde det job, du allerede har. Og især gælder dette naturligvis, hvis I kun har tænkt jer at bo i et andet EU-land i en kortere periode og herefter flytte videre til Danmark ved anvendelse af de samme EU-regler, som I vil anvende i Sverige/Tyskland.

Så det må jo komme an på en samlet vurdering af jeres situation og jeres fremtidsplaner, hvad der er bedst.

Leose

Indlæg af Leose » 25.08.2009 15:48:03

Mit arbejde er desværre i århus så jeg tror ikke det kan lade sig gøre at jeg beholder mit nuværende job..

Kommer min mand gennem en sprogtest hvis vi vælger tyskland...

Jeg og min mand er over 24. Jeg har lejlighed, arbejde og dansk pas..

Kan jeg vælge at søge i Danmark.. Tror i jeg ville få et afslag, og pga hvad?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.08.2009 17:46:04

Nej din mand skal ikke bestå en sprogtest, hvis I bosætter jer i Tyskland, da den form for krav ikke må stilles til hverken EU-borgere eller deres familiemedlemmer. Så Tyskland stiller altså på dette punkt sine egne borgere ringere end borgere fra de andre EU-lande. Ligesom Danmark jo også gør det på en lang række punkter.

Om I kan få familiesammenføring (FS) efter de danske regler, det kan jeg af gode grunde ikke vide, da jeg ikke kender hele jeres situation. Men der er jo en række krav ud over 24-års reglen, som skal være opfyldt, f.eks. tilknytningskrav, boligkrav, krav om ikke at have modtaget sociale ydelser i 12 måneder og krav om at stille en bankgaranti på cirka 60.000 DKK.

Det kan du altsammen læse mere om på Udlændingeservice hjemmeside, hvor betingelserne for FS efter både danske regler og EU-regler er beskrevet:

www.nyidanmark.dk

Du kan også prøve at "teste din situation" her på ÆUG´s hjemmeside. Det giver også et glimrende fingerpeg om, hvordan jeres sag står.

Leose

Indlæg af Leose » 25.08.2009 18:32:22

Det kan måske være at det går lidt galt i tilknytningskravet. Ellers ser jeg ikke en stor problem.. Jeg er selv født i Danmark og har opholdet mig her siden, så hvis min mand er på besøg nogen gange før vi søger om fs, så tror jeg ikke det bliver et stort problem med tilknytningskravet.. Hvis det så heller ikke lykkes, så tror jeg vi vælger sverige eller tyskland.. Jeg siger mange tak for hjælpen...

Besvar