Svensk statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sash2000

Svensk statsborgerskab

Indlæg af Sash2000 » 24.08.2009 15:43:47

Hejsa

Min mand og jeg har boet i sverige 5 aer til april 2010. Jeg er selv svensk statsborger og det er mine born ogsae, sporgsmaelet er nu...hvis vi til april 2010 skal soge om svensk statsborgerskab til min mand, gaer proceduren efter eu reglerne fordi da vi soegte om hans opholdstilladelse var det efter de regler, Eller kommer vi til at folge de svenske nationale regler fordi jeg nu er svensk statsborger.

Jeg har provet at kontakte Migrationsverket, men uden held. Jeg ved godt at vi forst skal soge om PUT til min mand, for han kan soge om statsborgerskab.

Og hvis vi nu skal folge de svenske nationale regler, skal vi sae yderligere vente i 2 aer?

Haber der er nogle der kan hjaelpe mig herinde, er virkelig lost i de regler.

skaanebo

Re: Svensk statsborgerskab

Indlæg af skaanebo » 24.08.2009 18:05:02

Der er ingen særlige EU-regler for opnåelse af svensk statsborgerskab - enhver der har boet i Sverige kan efter 5 år søge om svensk statsborgerskab, i nogle tilfælde endda hurtigere. Men forudsætningen er ganske rigtigt, at man har opnået PUT. Når du nu er blevet svensk statsborger vil det mest oplagte være, at din ægtefælle søger om PUT efter de natioanle svenske regler. Men spørg da Migrationsverket, de må jo vide det.

Besvar