Min kæreste og jeg vil gifte os i Danmark såsnart diverse papirarbejde er på plads. Hun er fra Fillipinerne og vi har væreste kæster mens hun var au pair i Danmark, men nu bor og arbejder hun i Norge. Vi håber at kunne gifte os i år og straks efter søge familiesammenføring. Jeg har forstået at hun har lov til at blive i Danmark indtil FS ansøgningen er behandlet, et såkaldt processuelt ophold, men jeg har lige et par spørgsmål jeg håber nogen ved noget om...
Hvad kræver US for at give lov til processuelt ophold? Så vidt jeg forstår er det vigtigt at kunne bevise at hun er lovligt i Danmark når vi gifter os - typisk ved at sørge for at passet stemples ved indrejse. Hun er her lovligt når hun har Schengen visum, men der er jo ingen der stempler pas i lufthavnen når man rejser hertil fra Norge. Hvad gør man så?
Hun vil gerne besøge sin familie i Fillipinerne i februar og hendes visum udløber midt i marts. Jeg har set på US' hjemmeside at man skal søge om tilbagerejsetilladelse. Hvad kræver dette, hvor og hvordan ansøger man og hvor lang tid før afrejse skal man ansøge? Og er det svært at få denne tilladelse? En mulighed er også at hun bliver i Norge og arbejder og først kommer hertil i marts lige før hendes visa udløber og vi så ansøger om FS, men det virker lidt risikabelt at vente så længe - og vi vil gerne være sikre på at hun kan få opholdstilladelse såsnart som muligt.
Der er måske også en risiko ved at rejse til Fillipinerne i februar, at hun ikke kan få lov at rejse ud når der kun er få uger tilbage på hendes visa. Så måske bedre at rejse lidt før, men der er mange ting der lige skal passe sammen.
Jeg håber inderligt nogen kan hjælpe, bla. fordi vi gerne vil bestille billetten i god tid mens priserne er lave.
Processuelt ophold og tilbagerejsetilladelse
-
JackInTheBox
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Processuelt ophold og tilbagerejsetilladelse
Velkommen på forum
Ja, hun kan godt få processuel ophold i Danmark, hun skal blot være i DK, når ansøgningspakken indsendes, og hendes eksisterende visum skal være gyldig.
Ansøgningspakken, som hedder FA1, kan downloades på www.nyidanmark.dk eller hentes hos nærmeste politi (hvis du bor udenfor hovedstadsområdet) eller direkte hos UdlændingeService (her i forum kaldet US) i Ryesgade i København. Ansøgningspakken afleveres hos politiets udlændingekontor eller hos US. Hun vil modtage en kvittering for at ansøgningspakken er afleveret og at visum administrativt forlænges, så den er gældende indtil der kommer et ja eller nej på ansøgningen. US beholder normalt ansøgers pas under hele sagsbehandlingen.
Ja, det er muligt at få en tilbagerejsetilladelse, men den gives som regel kun i ganske specielle tilfælde, som f.eks. svær sygdom i familien eller begravelse. Tilbagerejsetilladelsen gives som regel inden for en uges tid. Skema til tilbagerejsetilladelsen kan hentes i US eller nærmeste politi.
Ja, hun kan godt få processuel ophold i Danmark, hun skal blot være i DK, når ansøgningspakken indsendes, og hendes eksisterende visum skal være gyldig.
Ansøgningspakken, som hedder FA1, kan downloades på www.nyidanmark.dk eller hentes hos nærmeste politi (hvis du bor udenfor hovedstadsområdet) eller direkte hos UdlændingeService (her i forum kaldet US) i Ryesgade i København. Ansøgningspakken afleveres hos politiets udlændingekontor eller hos US. Hun vil modtage en kvittering for at ansøgningspakken er afleveret og at visum administrativt forlænges, så den er gældende indtil der kommer et ja eller nej på ansøgningen. US beholder normalt ansøgers pas under hele sagsbehandlingen.
Ja, det er muligt at få en tilbagerejsetilladelse, men den gives som regel kun i ganske specielle tilfælde, som f.eks. svær sygdom i familien eller begravelse. Tilbagerejsetilladelsen gives som regel inden for en uges tid. Skema til tilbagerejsetilladelsen kan hentes i US eller nærmeste politi.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser