Flytte hjem fra Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mehrdad

Flytte hjem fra Sverige

Indlæg af mehrdad » 19.08.2009 09:42:02

Hej alle!

Næste måned runder vi de "magiske 10 uger" i Sverige og vil gerne vende hjem til DK igen.

Vi har søgt om svensk OT og fået dette i Sverige.

Når vi nu vender hjem, så udover at udfylde ansøgningsskemaerne er det så nok at vedlægge dette som dokumentation:

1) En masse kvitteringer for alt muligt, fra Ikea køb til dagligvarer betalt med kreditkort i mit navn, som er registreret på min adresse i Sverige.
2) Ansættelseskontrakt på mit job i Danmark samt lønsedel for de sidste måneder.
3) Vores vielsesattest på engelsk og som original
4) Kopi af registrering af vores ægteskab i Sverige + kopi af min kones OT i Sverige.
5) Brobizz aftale der dokumentere kørsel over broen stort set alle arbejdsdage
6) Lejekontrakt af bolig i Sverige
7) Fremleje kontrakt af boligen i Danmark
8) Diverse pas/ dokumenter

Er der andet vi skal vedlægge, eller noget jeg har glemt?

I ansøgningskemaet skal jeg så sætte kryds i at jeg er " person med tilstrækkelige" midler? - Og de 10 uger, det er nok ikke?

Alle råd tages godt imod :D

Tak på forhånd.
Senest rettet af mehrdad 19.08.2009 11:08:00, rettet i alt 1 gang.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Flytte hjem fra Sverige

Indlæg af Kim P. Nyberg » 19.08.2009 10:55:35

Jo, det opremsede burde være nok. Det må være noget af en bunke kvitteringer, du i så fald må bringe med hjem, når der alt fra indkøb af vingummibamser over leverpostej til husleje med i papirbunken :D

Ja, der sætter du X'et.

Ja, 10 uger er nok.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 19.08.2009 11:07:31

Kim P. Nyberg skrev:Jo, det opremsede burde være nok. Det må være noget af en bunke kvitteringer, du i så fald må bringe med hjem, når der alt fra indkøb af vingummibamser over leverpostej til husleje med i papirbunken :D

Ja, der sætter du X'et.

Ja, 10 uger er nok.

Hehe, ja!

Jeg har faktisk kvitteringer for vingummibamser og tyggegummi købt i Netto i Malmø og diverse andre småting ...

Jamen så kan de jo lære det ikke :D

Mange tak for svaret Kim :D

speedy56

Indlæg af speedy56 » 19.08.2009 16:12:26

hej mehrdad
jeg har et spørgsmål vedr. fremleje af bolig i DK. Så vidt jeg kan se har du arbejdet i DK og pendlet, men boet i Sverige. Hvad har i så givet som begrundelse for den midlertidige flytning til Sverige, da I skulle fremleje dansk lejl.? Efter hvad jeg har fået oplyst i mit boligselskab, kan jeg KUN fremleje min lejlighed ved job/udstationering, studie, sygdom, rekreation eller lignende.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 20.08.2009 06:19:47

Hejsa Mehrdad.
Dejligt at höre at hele jeres sag endelig faldt paa plads, ved det var en lang sej kamp for dig.

Jo de 10 uger skulle være nok, men vær opmærksom paa at det stadig hedder sig at det er en vurderingssag med hver enkelt sag, saa det er op til us at vurdere om man har haft et reelt ophold i SE, men det burde de vel for pokker ikk være i tvivl om med den dokumentation du har.

Personligt ville jeg vente lidt mere end 10 uger för jeg flyttede tilbage for at være paa den helt sikre side, men det er jo bare mig ha ha.

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 20.08.2009 08:57:46

speedy56 skrev:hej mehrdad
jeg har et spørgsmål vedr. fremleje af bolig i DK. Så vidt jeg kan se har du arbejdet i DK og pendlet, men boet i Sverige. Hvad har i så givet som begrundelse for den midlertidige flytning til Sverige, da I skulle fremleje dansk lejl.? Efter hvad jeg har fået oplyst i mit boligselskab, kan jeg KUN fremleje min lejlighed ved job/udstationering, studie, sygdom, rekreation eller lignende.

Hej speedy56.

Jeg har en andelsbolig. I vores vilkår står der at man gerne må fremleje sin bolig hvis man skal bo sammen med sin kæreste/kone i en "prøve" periode et andet sted.

Så jeg sagde bare jeg skulle bo sammen med min kone i Sverige i en "prøve" periode også fik jeg lov, uden problemer... så det var faktisk ikke så svært. :D

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 20.08.2009 08:59:28

jerry skrev:Hejsa Mehrdad.
Dejligt at höre at hele jeres sag endelig faldt paa plads, ved det var en lang sej kamp for dig.

Jo de 10 uger skulle være nok, men vær opmærksom paa at det stadig hedder sig at det er en vurderingssag med hver enkelt sag, saa det er op til us at vurdere om man har haft et reelt ophold i SE, men det burde de vel for pokker ikk være i tvivl om med den dokumentation du har.

Personligt ville jeg vente lidt mere end 10 uger för jeg flyttede tilbage for at være paa den helt sikre side, men det er jo bare mig ha ha.
Tak skal du have Jerry.

Jeg det har været en hård kamp, men der er måske lys forude?

Ja jeg håber også det er nok, tror måske jeg trækker den til 12 uger... men vi vil meget gerne tilbage så hun kan starte på noget dansksprogkursus etc.

Jeg har sørget for at få alt mulig dokumentation for vi har haft et reelt ophold i Sverige, så håber det er nok :D

Det kunne være man skulle melde sig til noget her i Sverige nu hvor man var her, så man har lidt mere at vise.. måske noget sprogkursus eller noget :D

Besvar