Boligkravet..

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JakobTrier

Boligkravet..

Indlæg af JakobTrier » 16.08.2009 10:31:52

US skriver på deres hjemmeside om boligkravet ( http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... igkrav.htm ) :

Boligen skal have en rimelig størrelse. Det vil sige, at når familiesammenføringen er gennemført:

* må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen, eller
* skal boligens areal være på mindst 20 m2 pr. person.

Det opfyldte vi da vi (min kone, jeg og vores to børn (børnene har dobbelt statsbrgerskab og er dermed danske og skulle derfor ikke familiesammenføres)) flyttede til Danmark i marts 2009 og derfor gik vores ansøgning om FS hurtigt igennem. Min kone fik en opholdstilladelse der er gyldig i 2 år.

Vi havde meget fokus på de 20 m2 per person, og bor nu til leje i et hus på 90 m2 (som jo er mere end 4 x 20 m2), men der er jo også en anden mulighed som jeg dog ikke er helt klar over hvordan man skal fortolke.

Nu til mine spørgsmål...

Hvordan definere man et beboelsesrum? (med andre ord, hvordan finder jeg ud af hvor mange beboelsesrum min nuværende bolig og en evt. anden fremtidig bolig har?).

Hvad sker der hvis man skulle være så heldig at få et barn mere inden for de 2 år min kones opholdstilladelse er gyldig, skal den så fornys på baggrund at husstanden nu er på 5 personer (kan man med andre ord risikere at skulle flytte til en ny bolig hvis den nuværende ikke opfylder boligkravet hvis man får et barn mere)?

fundiver199

Re: Boligkravet..

Indlæg af fundiver199 » 16.08.2009 10:49:32

Et beboelsesrum defineres som et rum, hvori man i hvert fald teoretisk kunne sove. D.v.s. et køkken eller et badeværelse er ikke et beboelsesrum, og det er en entre eller et bryggers heller ikke. En dagligstue er derimod et beboelsesrum.

Så definitionen er altså fuldstændig den samme som den, der f.eks. bruges i boligannoncer. Hvor man jo også taler om en 2-værelses lejlighed, hvis en lejlighed har køkken, badeværelse, entre og 2 opholdsrum.

Hvis I får flere børn, så skal I ganske rigtigt opfylde boligkravet for jeres nye og større husholdning, når din kones opholdstilladelse skal fornyes.

Så hvis I f.eks. har 3 børn, så skal I enten råde over 5 x 20 m2 = 100 m2, eller over en bolig med mindst 3 beboelsesrum, som så til gengæld gerne må være mindre end 100 m2.

I praksis findes der jo meget få 2-værelses lejligheder på 100 m2, så i 99 ud af 100 tilfælde er det kravet om antallet af værelser, som er den begrænsende faktor, og ikke arealkravet.

Og her kan I altså p.t. nøjes med en 2-værelses lejlighed, også selvom den f.eks. kun er på 40 m2. Men får I barn nummer 3, så skal I op i en 3-værelses.

Det er nok de færreste danskere, som ville have lyst til at bo i en 2. værelses lejlighed med 3 børn. Så i praksis er den mest begrænsende del af boligkravet kravet om, at man skal eje sin bolig eller leje den på en kontrakt af mindst 3 års varighed.

Den del af boligkravet, som handler om boligens størrelse og antallet af værelser, er mest rettet imod de etniske minoriteter i Danmark, hvor man stadig har tradition for at bo sammen i storfamilier, der omfatter mere end 2 generationer og/eller fætre, kusiner og så videre.

Er man kun èn kernefamilie, som bor i en bolig, og har man en boligstandard, som svarer bare nogenlunde til danske normer, så er kravet til areal og antal værelser i praksis helt automatisk opfyldt.

erkan12

Indlæg af erkan12 » 16.08.2009 12:41:25

Det vil sige at man i praksis godt kan bo sammen med sin familie(forældre) så længe man opfylder boligkravet som er 20 m2 pr person!? Det vil sige er man fem personer i en lejlighed så skal det være en 100 m2 lejlighed!?

Mvh.

Erkan

JakobTrier

Indlæg af JakobTrier » 16.08.2009 14:14:12

Mange tak for det hurtige og gode svar.

Lige et tillægsspørgsmål.

Min kone fik en opholdstilladelse på 2 år lige da vi havde skrevet under på en 3 årig lejekontrakt.
Når der er gået 2 år og opholdstilladelsen skal fornys er der 1 år tilbage af vores lejekontrakt, er det et problem eller skal vi enten forlænge vores lejekontrakt så den igen er min. 3 år lige før vi søger om fornyelse af min kones opholdstilladelse eller alternativt finde et nyt lejemål af min. 3 års varighed?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.08.2009 14:50:58

erkan12 skrev:Det vil sige at man i praksis godt kan bo sammen med sin familie(forældre) så længe man opfylder boligkravet som er 20 m2 pr person!? Det vil sige er man fem personer i en lejlighed så skal det være en 100 m2 lejlighed!?
Ja eller en lejlighed på mindst 3 værelser, således at der højest behøver at bo 2 personer i hvert beboelsesrum.

Hvem der bor i lejligheden udover en selv og ens ægtefælle, det er fuldstændig ligegyldigt. Men til gengæld er det et krav, at man selv skal være den, som enten ejer eller lejer boligen. Så man kan altså ikke bo hos f.eks. sine forældre, uanset hvor meget plads de måtte have i deres bolig.

Men man kan godt have sine forældre, sine søskende eller sine venner boende hos sig i sin egen lejlighed, så længe der højest bor 2 personer i hvert beboelsesrum i lejligheden. Altså højest 2 personer i en 1-værelses lejlighed, højest 4 personer i en 2-værelses lejlighed, højest 6 personer i en 3-værelses, højest 8 personer i en 4-værelses og så videre.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.08.2009 14:55:23

JakobTrier skrev:Min kone fik en opholdstilladelse på 2 år lige da vi havde skrevet under på en 3 årig lejekontrakt. Når der er gået 2 år og opholdstilladelsen skal fornys er der 1 år tilbage af vores lejekontrakt, er det et problem eller skal vi enten forlænge vores lejekontrakt så den igen er min. 3 år lige før vi søger om fornyelse af min kones opholdstilladelse eller alternativt finde et nyt lejemål af min. 3 års varighed?
Ja I skal enten forlænge kontrakten eller finde et nyt sted at bo, inden din kone skal have forlænget sin opholdstilladelse efter 2 år i Danmark.

De eneste måder at undgå dette krav på, det er enten at få dispensation p.g.a. særbørn eller andre humanitære grunde, eller at flytte mindst 10 uger til et andet EU-land og efterfølgende søge opholdskort til sin ægtefælle i Danmark efter EU-reglerne.

Besvar