Men de 10 uger er jo kun "i princippet". I praksis kan der meget nemt komme endnu længere tid til, hvis konen ikke får visum med det samme, eller et eller andet går galt i planlægningen. Det er en meget stram tidsplan, hvor intet må gå galt.fundiver199 skrev:Det er klart, at det koster nogle penge. Men da du jo i princippet kun behøver at bo i Sverige i mindst 10 uger, så var det måske muligt at finde de penge i budgettet et sted, og så slippe for at skulle diskutere i hvert fald dette forhold med Udlændingeservice.
Visum til kone fra kurdistan (irak) via Sverigemetoden
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Re: Visum til kone fra kurdistan (irak) via Sverigemetoden
Jamen det er også derfor jeg spørger om det er for lidt, da jeg ikke ved hvad de acceptere som minimum. Hvis man nu siger 1000 kr om måneden, ville dette være bedre for et enkelt værelse?Den form for kvitteringer, som du omtaler, er selvfølgelig netop det, man kan bruge til at dokumentere, at man reelt har været bosat i Sverige.
Jeg kan ikke forudse, hvordan en sagsbehandler i US vil vurdere jeres ansøgning. Men jeg må da sige, at hvis jeg var sagsbehandler, så ville jeg undre mig meget over følgende to forhold:
1) At 2 personer kan bo på et værelse, som det kun koster 600 DKK om måneden at leje. Dette ville for mig lugte langt væk af, at der var indgået en proforma-kontrakt med en god ven eller et familiemedlem.
Hvad koster intercity togene ca. Hvis det kan passe ind under budgettet så er det meget fint.Hvad angår det sidste, så kører intercity-togene jo så hurtigt, at det nærmest må forlænge rejsetiden at stige om fra tog til bil i Roskilde. Så spørgsmålet er, om det ikke ville være både hurtigere og bedre at tage toget hele vejen, når man nu sidder i det i forvejen.
Det er klart, at det koster nogle penge. Men da du jo i princippet kun behøver at bo i Sverige i mindst 10 uger, så var det måske muligt at finde de penge i budgettet et sted, og så slippe for at skulle diskutere i hvert fald dette forhold med Udlændingeservice.
Nej der er ikke nogen tidsplan, altså det tager så lang tid det nu tager, det gør ikke noget at jeg fortsætter sådan et par uger mere end påregnet.dotGusten skrev:Men de 10 uger er jo kun "i princippet". I praksis kan der meget nemt komme endnu længere tid til, hvis konen ikke får visum med det samme, eller et eller andet går galt i planlægningen. Det er en meget stram tidsplan, hvor intet må gå galt.fundiver199 skrev:Det er klart, at det koster nogle penge. Men da du jo i princippet kun behøver at bo i Sverige i mindst 10 uger, så var det måske muligt at finde de penge i budgettet et sted, og så slippe for at skulle diskutere i hvert fald dette forhold med Udlændingeservice.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Du kan finde priser her: http://www.dsb.dklowas skrev:Hvad koster intercity togene ca. Hvis det kan passe ind under budgettet så er det meget fint.
Jamen skal jeg kigge på månedskort på tog fra roskilde - odense?
Vil det i dette tilfælde være billigere at købe månedskort fra Malmø ti KBH som kun koster 1300 kr i forhold til de 1700 kr som malmø-roskilde koster?Også tage tog fra KBH til Odense, som jeg så ikke ved hvad koster som månedskort.
Det kan godt være det i sidste ende giver samme beløb, men det kunne være det var billigere på den ene eller anden måde.
Vil det i dette tilfælde være billigere at købe månedskort fra Malmø ti KBH som kun koster 1300 kr i forhold til de 1700 kr som malmø-roskilde koster?Også tage tog fra KBH til Odense, som jeg så ikke ved hvad koster som månedskort.
Det kan godt være det i sidste ende giver samme beløb, men det kunne være det var billigere på den ene eller anden måde.
Du kan købe et Øresundskort fra Malmö til alle zoner i hovedstadsområdet - det vil formentlig være billigst at købe hos Skånetrafiken pga. den lave svenske kurs. Og dernæst købe et månedskort hos DSB for strækningen fra Hvalsø til Odense. Men du kommer ikke uden om at skulle have 2 forskellige kort.
-
fundiver199
Det ved vi andre heller ikke, da Udlændingeservice er forpligtet til at vurdere jeres situation i sin helhed og derfor ikke bare må slå op i en tabel og sige, at en husleje på x kroner = afslag og en husleje på y kroner = tilladelse.lowas skrev:Jamen det er også derfor jeg spørger om det er for lidt, da jeg ikke ved hvad de acceptere som minimum.
Det ville være dejligt nemt, hvis det hele var så enkelt, men det er det altså desværre ikke. Så man må bare bruge sin sunde fornuft og så samtidig leve med, at man først ved med 100% sikkerhed, om man får tilladelse eller afslag, når brevet fra Udlændingeservice ligger i ens postkasse.
Men heldigvis får langt de fleste da tilladelse, hvis de i det hele taget har boet i et andet EU-land og dermed lever op til den mest grundlæggende betingelse.
Du kan jo f.eks. prøve at kigge i alle de gamle indlæg i forum og se, hvor mange eller rettere sagt få, der fortæller om, at de har fået afslag, når de har søgt efter EU-reglerne.
Okay.
I tilfælde at afslag, hvad så? Kan man ikke prøve en gang til? Ja det er også en rigtig god ide at være meget påpasselig og som i siger bruger den sunde fornuft når man nu er igang, og det er relativt nemt at få accept så længe man ikke gør noget dumt.
Nu mener jeg så at jeg lever op til kravene så godt som muligt. Dvs. være så aktiv som muligt i malmø i form at indkøb buskort tage billeder ved turistatraktioner købe taletidskort og købe et blad abb. i kones navn osv.
Når det kommer til huslejen, så er det jo i bund og grund udlejeren der bestemmer huslejen, og er man heldig med at finde en billig husleje til omkring 1000 kr, så vil jeg da ikke mene at det alene er grundlag nok til at afvise, altså det kan godt være det er billigt, men en lejekontrakt er nu engang en lejekontrakt uanset huslejen.
I tilfælde at afslag, hvad så? Kan man ikke prøve en gang til? Ja det er også en rigtig god ide at være meget påpasselig og som i siger bruger den sunde fornuft når man nu er igang, og det er relativt nemt at få accept så længe man ikke gør noget dumt.
Nu mener jeg så at jeg lever op til kravene så godt som muligt. Dvs. være så aktiv som muligt i malmø i form at indkøb buskort tage billeder ved turistatraktioner købe taletidskort og købe et blad abb. i kones navn osv.
Når det kommer til huslejen, så er det jo i bund og grund udlejeren der bestemmer huslejen, og er man heldig med at finde en billig husleje til omkring 1000 kr, så vil jeg da ikke mene at det alene er grundlag nok til at afvise, altså det kan godt være det er billigt, men en lejekontrakt er nu engang en lejekontrakt uanset huslejen.
-
fundiver199
Nu er det jo normalt ikke 100% frivilligt, at folk benytter sig af EU-løsningen, men derimod mere eller mindre påtvunget af omstændighederne, d.v.s. de meget restriktive danske regler for familiesammenføring.dotGusten skrev:Det skal jo nok gå så. Maden er vel klar på bordet når du kommer hjem, så du bare skal spise og sove i Sverige? Så har du lørdag og søndag til at gå i biografen og andet.
Hvad siger din kone til at være alene i Sverige?
Og som Iowas skriver, så kan man overleve mange ting, hvis man på forhånd ved, at det kun skal stå på i en relativt kort periode. Og herunder givetvis også, at den ene part skal bruge 6 timer om dagen på transport, medens den anden sidder helt alene i en lejlighed i et land, som han eller hun netop er kommet til.
Det er helt sikkert ikke nogen ideel situation. Men det er ikke sikkert, at nogen af de alternative valg, Iowas kunne træffe, nødvendigvis ville være bedre alt i alt.
Iowas har jo allerede fortalt, at han er under uddannelse, og at hans kone er 20 år gammel. Så hvis han skulle undgå en periode med langdistancependling, så kunne de altså først komme til at leve sammen, når han er færdig med sin uddannelse om et års tid. Og hvis han helt skulle undgå at flytte til Sverige, så ville der gå 4 år, før det kunne lade sig gøre.
-
fundiver199
I første omgang kan man klage over et afslag.lowas skrev:Okay. I tilfælde at afslag, hvad så? Kan man ikke prøve en gang til?
Og hvis det ikke giver noget resultat, så er der naturligvis ikke noget, der forhindrer dig i at flytte til et andet EU-land nok engang, og så herefter tilbage til Danmark. Så hvis det er det, du mener med "prøve en gang til", så er svaret, at ja, det kan man sagtens. Der er ingen begrænsninger på den fri bevægelighed i Europa, så du må flytte fra det ene EU-land til det andet, lige så mange gange du har lyst til og orker.
Det er jeg helt enig med dig i, så jeg ville heller ikke være så bekymret omkring dette punkt. Mere væsentligt er nok, at du sørger for at kunne dokumentere din tilstedeværelse i Sverige, samt måske også for ikke at have haft rådighed over nogen bolig i Danmark. Altså for at opsige, sælge eller fremleje din nuværende danske bolig.lowas skrev:Når det kommer til huslejen, så er det jo i bund og grund udlejeren der bestemmer huslejen, og er man heldig med at finde en billig husleje til omkring 1000 kr, så vil jeg da ikke mene at det alene er grundlag nok til at afvise, altså det kan godt være det er billigt, men en lejekontrakt er nu engang en lejekontrakt uanset huslejen.
Og herudover kan det sikkert være en god ide at gemme ikke bare lejekontrakten men også kvitteringer på, at du faktisk har betalt din husleje hver måned. F.eks. ved at sætte pengene ind på hans bankkonto og få en kvittering af hans bank. Eller ved at overføre pengene fra din bankkonto til hans bankkonto, og vedlægge dit kontoudtog som dokumentation.
1000 kr. lyder godt nok ualmindelig billigt, uanset om det er danske eller svenske kr. Til sammenligning koster det billigste kollegieværelse i Malmø omkring 1800 SEK og et privat værelse normalt fra 2000 SEK og opefter alt efter standard, beliggenhed og størrelse.
Hvis du vitterligt kommer til at bo for 1000 kr. om måneden må du derfor være beredt på at skulle være særlig påpasselig med din dokumentation for, at du vitterligt bor der.
Hvis du vitterligt kommer til at bo for 1000 kr. om måneden må du derfor være beredt på at skulle være særlig påpasselig med din dokumentation for, at du vitterligt bor der.
Uddannelsen til laborant som jeg læser på, varer 2½ år inkl 1 års praktik, altså 1½ teoretisk og 1 års praktik, og da jeg har bestået 1årsprøven så er der kun 6 måneder tilbage af uddannelse, dvs. til og med 30.januar.2010. Praktik starter 1.februar 2010 og der' regner jeg med at starte hele molevittet. Praktikløn er 12500 kr før skat. Så mener det vil gå an og holde de par måneder det hele tager.Iowas har jo allerede fortalt, at han er under uddannelse, og at hans kone er 20 år gammel. Så hvis han skulle undgå en periode med langdistancependling, så kunne de altså først komme til at leve sammen, når han er færdig med sin uddannelse om et års tid. Og hvis han helt skulle undgå at flytte til Sverige, så ville der gå 4 år, før det kunne lade sig gøre.
Det vil jeg helt klart gøre, tak for de gode råd. Jeg ved jeg skal være påpasselig med dokumentationer omkring dette punkt, men det bedste er jo at gøre som du siger, altså dokumentere så meget som muligt på alt og andet.Det er jeg helt enig med dig i, så jeg ville heller ikke være så bekymret omkring dette punkt. Mere væsentligt er nok, at du sørger for at kunne dokumentere din tilstedeværelse i Sverige, samt måske også for ikke at have haft rådighed over nogen bolig i Danmark. Altså for at opsige, sælge eller fremleje din nuværende danske bolig.
Og herudover kan det sikkert være en god ide at gemme ikke bare lejekontrakten men også kvitteringer på, at du faktisk har betalt din husleje hver måned. F.eks. ved at sætte pengene ind på hans bankkonto og få en kvittering af hans bank. Eller ved at overføre pengene fra din bankkonto til hans bankkonto, og vedlægge dit kontoudtog som dokumentation
Som sagt er den en nær bekendt (dog ikke familie) der har tilbudt mig sådan en da jeg forhørte mig hos personen, og 2000 SEK svar til 1450 Dkr, så der er dog ikke så langt igen. 450 kr tror jeg ikke gør alverden, men som sagt så skal der dokumenteres grundigt så man ikke risikere noget.1000 kr. lyder godt nok ualmindelig billigt, uanset om det er danske eller svenske kr. Til sammenligning koster det billigste kollegieværelse i Malmø omkring 1800 SEK og et privat værelse normalt fra 2000 SEK og opefter alt efter standard, beliggenhed og størrelse.
-
fundiver199
Hvad angår økonomi og kravet om at have tilstrækkelige midler (6.000 SEK efter alle faste udgifter er betalt), så er det værd at huske på, at man får et meget stort transportfradrag, hvis man pendler over en så lang afstand hver dag. Så vidt jeg ved er der endda også et ekstra fradrag for at krydse både Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
Dette meget store transportfradrag skal regnes med ind i budgettet, og Iowas bør faktisk sørge for at få ændret sit skattekort fra og med den måned, han flytter til Sverige, som om han havde tænkt sig at blive boende i Sverige resten af året.
For kun på den måde kan Migrationsværket og Udlændingeservice få et reelt billede af, hvor mange penge han havde tilovers hver måned i den tid, hvor han boede i Sverige.
Og med transportfradraget regnet ind, så er det jo meget muligt, at der kan blive råd til både pendlerkort med toget hele vejen til Odense, samt måske en lidt højere husleje end de 1.000 SEK om måneden.
Men det må jo komme an på en nærmere udregning, som Iowas nok hellere selv må foretage, da han jo er den eneste, der kender alle sine faste udgifter samt sin præcise løn.
Dette meget store transportfradrag skal regnes med ind i budgettet, og Iowas bør faktisk sørge for at få ændret sit skattekort fra og med den måned, han flytter til Sverige, som om han havde tænkt sig at blive boende i Sverige resten af året.
For kun på den måde kan Migrationsværket og Udlændingeservice få et reelt billede af, hvor mange penge han havde tilovers hver måned i den tid, hvor han boede i Sverige.
Og med transportfradraget regnet ind, så er det jo meget muligt, at der kan blive råd til både pendlerkort med toget hele vejen til Odense, samt måske en lidt højere husleje end de 1.000 SEK om måneden.
Men det må jo komme an på en nærmere udregning, som Iowas nok hellere selv må foretage, da han jo er den eneste, der kender alle sine faste udgifter samt sin præcise løn.
Jeg tror i har misforstået huslejen, da jeg snakker om 1000 danske kroner og ikke svenske, dvs. 1400 SEK.Og med transportfradraget regnet ind, så er det jo meget muligt, at der kan blive råd til både pendlerkort med toget hele vejen til Odense, samt måske en lidt højere husleje end de 1.000 SEK om måneden.
Jamen fradraget havde jeg fuldstændig glemt alt om. Jamen så er da helt klart plads til lidt ekstra. Mine faste udgifter er kun husleje og transport. Så der burde være nok i budgettet når nu man også tæller frdrag med.Hvad angår økonomi og kravet om at have tilstrækkelige midler (6.000 SEK efter alle faste udgifter er betalt), så er det værd at huske på, at man får et meget stort transportfradrag, hvis man pendler over en så lang afstand hver dag. Så vidt jeg ved er der endda også et ekstra fradrag for at krydse både Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
Hvordan fungere fradraget, altså får man beløbet overført til konto eller hvordan er det nu?