Kæreste på 21 fra Ukraine
Re: Kæreste på 21 fra Ukraine
... du må jo i øvrigt godt stadig være direktør for selskabet selvom du er bosat i udlandet, men det lugter jo nok lidt mærkeligt, hvis du er direktør med lønindtægt fra dansk (eget) firma, men midlertidigt blot flyttet til Spanien...
Så jeg tror du skal have en lokal (spansk) lønindtægt - og så vil det måske være smartest af afmelde dig som daglig direktør og indsætte en anden midlertidig
Så jeg tror du skal have en lokal (spansk) lønindtægt - og så vil det måske være smartest af afmelde dig som daglig direktør og indsætte en anden midlertidig
Jeg sidder nu i Sverige og første hurtle folkbokføringen er overstået (fik besked idag) og det var ikke sådan ligetil men særbørn etc. Jeg har også et APS i DK men har taget officelt overlov ansat en vikar og fundet mig et fultidsjob i Sverige som vil gøre det teknisk umuligt ikke at være reelt etableret. Så har jeg fremlejet min bolig så jeg kan bevise jeg ikke har haft tilgang til min ejerbolig i DK. Det har været enormt resource krævnde på alle måder for man kan simpelthen ikke blæse og have mel i munden på en gang. Man må vælge...og det koster 
Mange tusind tak for de mange svar. (dotGusten, kroshka, mh mfl.)
Kroshka spurgte om jeg har besøgt hende i Ukraine, det har jeg, hun er vokset op lidt udenfor Kiev, jeg mødte hende i Kiev, hun arbejdede på hotellet jeg boede på. Siden har vi mødtes 1 gang mere i Kiev, og korresponderet flittigt.
Krikris - Flot kæmpet, er imponeret over alt det du har gjort for at få kærligheden til at fungere - hold op du må have været igennem mange overvejelser inden du nu sidder i Sverige.
Pueha bliver virkelig svimmel af alt den nye information, nærmest opgivende på forhånd. Skal tænke igennem inden der gøres yderligere.
En ny tanke er kommet op:
At udsætte frieriet i første omgang, og istedet flytte til f.eks Thailand eller et andet eksotisk land ?
Er i tvivl om min kæreste kan få Visum udover 30 dage som jeg kan læse udstedes ved ankomst til Thailand.
Hvor kan kærlighed være besværligt, pueha.
Polesen
Kroshka spurgte om jeg har besøgt hende i Ukraine, det har jeg, hun er vokset op lidt udenfor Kiev, jeg mødte hende i Kiev, hun arbejdede på hotellet jeg boede på. Siden har vi mødtes 1 gang mere i Kiev, og korresponderet flittigt.
Krikris - Flot kæmpet, er imponeret over alt det du har gjort for at få kærligheden til at fungere - hold op du må have været igennem mange overvejelser inden du nu sidder i Sverige.
Pueha bliver virkelig svimmel af alt den nye information, nærmest opgivende på forhånd. Skal tænke igennem inden der gøres yderligere.
En ny tanke er kommet op:
At udsætte frieriet i første omgang, og istedet flytte til f.eks Thailand eller et andet eksotisk land ?
Er i tvivl om min kæreste kan få Visum udover 30 dage som jeg kan læse udstedes ved ankomst til Thailand.
Hvor kan kærlighed være besværligt, pueha.
Polesen
.. det har jeg faktisk også en lille kommentar til, idet jeg faktisk har været med min ukrainske kæreste i Thailand.
Hun køber ved ankomst visa i lufthavnen, det er gyldigt som standard i 14 dage - men det kan hun så som hovedregel får forlænget ved de lokale immigration kontorer...
Det er da en fin idé at tage på ferie - men det hjælper ikke meget på dit "at være sammen i DK problem".
Hun køber ved ankomst visa i lufthavnen, det er gyldigt som standard i 14 dage - men det kan hun så som hovedregel får forlænget ved de lokale immigration kontorer...
Det er da en fin idé at tage på ferie - men det hjælper ikke meget på dit "at være sammen i DK problem".
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/
Yep, det er kompliceret når man ik' lige finder sin ønskede ægtefælle inden for EU's grænser
du får lige det relevante:
8. Danske statsborgere som leverer tjenesteydelser over grænserne
I helt særlige tilfælde har en dansk statsborger, som opholder sig i Danmark, og som leverer grænseoverskridende tjenesteydelser til andre EU/EØS-lande, mulighed for at opnå familiesammenføring efter EU-retten.
EF-domstolen har således i Carpenter-dommen fastslået, at en EU/EØS-statsborger, der opholder sig i sit eget land, men som leverer tjenesteydelser til borgere i andre EU/EØS-lande, under helt særlige omstændigheder har krav på familiesammenføring efter EU-reglerne i sit hjemland.
Der er tale om en meget konkret begrundet sag, som alene kan anvendes, hvis der foreligger konkrete omstændigheder, som svarer til de faktiske omstændigheder i sagen.
Carpenter-dommen vedrørte den britiske statsborger, Hr. Carpenter der leverede grænseoverskridende tjenesteydelser til kunder etableret i andre EU-lande og i Storbritannien. Hr. Carpenters virksomhed var etableret i Storbritannien, og han foretog forretningsrejser til andre EU-lande. Storbritannien udviste Hr. Carpenters ægtefælle, der var filippinsk statsborger, men EF-domstolen fastslog, at hun i kraft af EF-traktatens bestemmelser om fri bevægelighed for tjenesteydelser havde en afledet ret til at opholde sig i Storbritannien.
Hvis en dansk statsborger, som opholder sig i Danmark og leverer grænseoverskridende tjenesteydelser, ønsker at få udstedt registreringsbevis/opholdskort til sin udenlandske ægtefælle/registrerede partner/faste samlever eller til deres børn under 21 år, skal følgende krav derfor være opfyldt:
•Den danske statsborgers ægtefælle og børn under 21 år (tredjelandsstatsborgeren) skal være indrejst lovligt til Danmark.
•Den danske statsborger skal opholde sig i Danmark og herfra levere en grænseoverskridende tjenesteydelse i forhold til et andet EU/EØS-land eller Schweiz.
•Den danske statsborger skal have forretningsrejser til de øvrige EU-lande, hvortil der leveres tjenesteydelser.
•Den danske statsborgers levering af tjenesteydelserne skal udgøre en stor del af den pågældendes erhvervsmæssige aktiviteter, dels i Danmark, dels i andre EU-lande.
•Formålet med et ægteskabs/registreret partnerskabs indgåelse eller et samlivs etablering må ikke alene være at opnå et selvstændigt opholdsgrundlag for ansøgeren. Hvis parret er gift eller registrerede partnere, skal ægteskabet/det registrerede partnerskab fortsat være gyldigt ved den udenlandske ægtefælles/registrerede partners indrejse i Danmark. Hvis parret er fast samlevende, skal samlivet fortsat bestå under indrejsen i Danmark og under det fortsatte ophold her i landet.
•Parret skal have etableret et reelt familieliv i Danmark.
Der vil kunne kræves dokumentation for, at ovennævnte betingelser er opfyldt.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
som jeg forstår det hører Polesen's firmaaktiviteter ikke ind under dette - men er et handelsselskab - køb og salg - simpelthen..
Tusind tak for svarene - Er imponeret over hjælpsomheden herinde.
Føler mig rimelig klædt på til en svær periode, tiden må afgøre hvad der kommer til at ske. Vil indtil videre lade kærligheden blomstre uden at spekulere for meget i love og regler. Det som kommer, må vi tage til den tid når/hvis.
Polesen
Føler mig rimelig klædt på til en svær periode, tiden må afgøre hvad der kommer til at ske. Vil indtil videre lade kærligheden blomstre uden at spekulere for meget i love og regler. Det som kommer, må vi tage til den tid når/hvis.
Polesen
det lyder vist som en god idé - men et råd skal dog være mens den blomstrer er at sikre sig, at der bliver taget nogle, romantiske fotos af jer sammen .. det kan du nemt få brug for fremover..
Held og lykke
Held og lykke
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvis Spanien blot er valget, fordi der er varmt og solen skinner, ikke fordi du er god til spansk, så er der også varmt og solskin i Tyrkiet, leveomkomstningerne er lavere end i DK, så det var måske en mulighed for at bo sammen længere tid? Og blive sikker på at forholdet er bøvlet med at skaffe opholdstilladelse værd. Du kan bl.a. finde en lejlighed på www.udvandrerne.dk og tips til hvordan man skaffer bankkonto mv.
Husk dog at tegne en rejse-/sygeforsikring
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG