familiesammenføring dk eller sverige??????????

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
speedy56

familiesammenføring dk eller sverige??????????

Indlæg af speedy56 » 10.08.2009 01:39:51

Hej
er ny her og har brug for hjælp/råd. Min kurdiske kæreste og jeg skal giftes snart i Tyrkiet efter 18 mdrs bekendtskab. Vi opfylder tilknytningskrav, boligkrav m.v. for FS i Danmark meeeen er bekymret for aldersforskellen på 15 år. Vi er lidt bange for, at de vil tro det er et proforma ægteskab, som de jo tit gør når dåbsattesten desværre er en ulempe. Vi har masser af dokumentation for vores forhold i form af tlf.samtaler, kvitteringer for pakker, ferie sammen og billeder. Desuden har jeg lært min kæreste at tale et rimeligt dansk og har også billeder fra besøg hos hans familie i Norge. Jeg har børn i Danmark og stadig 1 hjemmeboende og vil ikke miste min bolig, og vil derfor ikke bruge Sverigesmodellen, men hvis vi får afslag i DK, kan vi så senere flytte til Sverige og søge om opholdskort der til min mand og bagefter flytte tilbage DK og søge om FS og OT der???? Håber på nogen kan hjælpe, jeg har læst mange gode og kloge svar herinde :)

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: familiesammenføring dk eller sverige??????????

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.08.2009 08:23:47

Det er korrekt, at er der mere end otte års forskel, går myndighederne ind og kigger på, om der er tale om et proformaægteskab. Du skriver dog selv, at du har en masse materiale i form af billeder, kvitteringer for telefonsamtaler mv. Hvis du vedlægger det til ansøgningspakken, behøver du ikke sove uroligt om natten. Du skal blot sørge for at vedlægge al den dokumentation du overhovedet har liggende, for at overbevise dem om, at jeres forhold er reelt.

Du har et særbarn. Dermed er der en række krav i de nationale regler for FS, som forsvinder:

En række betingelser kan fraviges i særlige tilfælde:

•24-års regel
•Økonomisk sikkerhedsstillelse
•Offentlig hjælp
•Boligkravet
•Tilknytningskravet

Begrundelser for fravigelse af betingelser:

•Flygtningestatus/ beskyttelsesstatus (alle krav)
Samvær med særbarn i Danmark (alle krav)
•Humanitære hensyn ved alvorlig sygdom, alvorligt handicap eller høj alder hos herboende ægtefælle (alle krav)
•Kvinders rettigheder: offentlig hjælp ifm. barselsorlov (offentlig hjælp)
•Herboende har beskæftigelse omfattet af Positivlisten (24-års regel og tilknytningskrav)
•Herboende arbejder i statens tjeneste og varetager en stilling med særlig udenrigs-eller sikkerhedspolitisk betydning for Danmark (24-års regel og tilknytningskrav)

Hvis du påtænker at bruge EU-reglerne ved at flytte til Sverige, er der nogle særlige hensyn, der skal tages. Hvem har forældremyndigheden over barnet? Er det kun dig eller er der fælles forældremyndighed? Jeg er ikke så stærk inden for dette felt, men det er noget med, at din ex i visse tilfælde skal give sin samtykke på, at du forlader DK for en kort periode.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

speedy56

Indlæg af speedy56 » 10.08.2009 14:17:17

Tak for oplysningerne :) Min hjemmeboende søn er stor og jeg har fælles forældremyndighed med faderen. Jeg har ikke tænkt mig at bruge Sverigesmodellen, da jeg ikke vil miste min lejlighed og ikke må fremleje, og desuden får jeg førtidspension. Vil dette have indflydelse på forsørgelseskravet?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.08.2009 15:46:32

Nej, pension (uanset om vi taler førtidspension eller alderspension) er ingen hindring for familiesammenføring (FS). Du må bare ikke modtage eller have modtaget starthjælp, kontanthjælp eller ledighedsydelse fra kommunen i de sidste 12 måneder. Alle andre ydelser giver fri bane i forhold til forsørgelseskravet.

speedy56

Indlæg af speedy56 » 11.08.2009 19:27:08

Mit oprindelige spørgsmål gik på om man, hvis man fik afslag på FS i Danmark, bagefter kunne tage ophold i Sverige og få udstedt opholdskort og så senere flytte tilbage til Danmark og søge FS påny???????????? Da jeg får førtidspension flytter jeg jo ikke til Sverige for at arbejde, men min mand kan vel søge arbejde der eller hvad?
På forhånd tak hvis nogen kan svare på dette :)

speedy56

Indlæg af speedy56 » 11.08.2009 19:30:45

P.S. og tusind tak for svaret på de øvrige spørgsmål glemte jeg vist lige i farten :oops:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.08.2009 19:42:44

Det kan I godt, men husk at ved brug af EU-retten hviler forsørgerbyrden udelukkende på dine skuldre. Det er dig, der er EU-borger, der skal bevise, at du kan forsørge din ægtefælle, og din ægtefælles evt. indkomst er i den forbindelse irrelevant. En førtidspension vil næppe være stor nok til, at to personer kan leve af den, så I vil næppe kunne vende tilbage til Danmark ved brug af EU-retten. Men I kan altså godt bosætte jer i et andet EU-/EØS-land, fx i Sverige.

speedy56

Indlæg af speedy56 » 12.08.2009 13:50:53

Hej skånebo
Tak for dit svar. Det forstår jeg ikke? Hvorfor tæller hans indtægt ikke med? Jeg ved godt jeg som udgangspunkt har forsørgerpligt (det har alle ægtefæller jo gensidigt), men hvis han arbejder i Danmark eller Sverige, kan jeg ikke forstå hvorfor, så kan vi jo netop dokumentere en indtægt. Ydermere stiller man jo bankgaranti i DK netop for, at staten er dækket ind i tilfælde af, man skulle søge om offentlig forsørgelse. Men derudover er jeg sikret en fast månedlig indtægt fra min far hvis det sku blive nødvendig :D

speedy56

Indlæg af speedy56 » 12.08.2009 13:54:30

Men hvis det ikke kan lade sig gøre pga min pension efter EU-reglen, kan man så søge FS i Sverige på Nationale regler efter et evt. afslag i DK?

speedy56

Indlæg af speedy56 » 12.08.2009 14:35:16

Hej igen skaanebo
Fandt lige noget interessant inde på Ny i Danmark vedr. forsørgelseskravet når man er pensioneret arbejdstager. (går ud fra det også gælder førtidspensionerede :) inde på Ny i Danmark. Det drejer sig om Eind-dommen og som jeg læser punkt 6 er der ingen krav om forsørgelse når man vender hjem efter ophold i et andet EU/EØS land, eller har jeg misforstået teksten :? læs nedenfor

Som en konsekvens af Eind-dommen behøver en dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land som
• arbejdstager,
• selvstændig erhvervsdrivende,
• tjenesteyder,
• pensioneret arbejdstager,
• pensioneret selvstændig erhvervsdrivende eller
• pensioneret tjenesteyder,
ikke at have en økonomisk aktivitet for at få familiesammenføring med sin ægtefælle/registrerede partner/faste samlevende og/eller sine/ægtefællens børn under 21 år ved sin tilbagevenden til Danmark.
Det følger således af Eind-dommen, at:
"En tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til en arbejdstager, der vender tilbage til den medlemsstat, hvori han er statsborger, efter at have udført lønnet beskæftigelse i en anden medlemsstat, har i medfør af artikel 10, stk. 1, litra a), i forordning nr. 1612/68, som ændret ved forordning nr. 2434/92 af 27. juli 1992, hvilken bestemmelse finder analog anvendelse, ret til ophold i den medlemsstat, hvori arbejdstageren er statsborger, selv om denne sidstnævnte ikke udfører reelt og faktisk arbejde dér."
Du kan læse nærmere om kravene til forsørgelse under punkt 6 nedenfor.
6. Forsørgelse af sig selv og sin familie
Der stilles forskellige krav til forsørgelse alt efter hvilket opholdsgrundlag den danske statsborger har haft i det EU/EØS-land, hvor pågældende har udnyttet sin fri bevægelighed og afhængigt af, hvilke familiemedlemmer der søges om familiesammenføring med.
Der stilles ikke krav om, at en dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land som arbejdstager, selvstændigt erhvervsdrivende eller tjenesteyder (økonomisk aktiv) eller som pensioneret arbejdstager/selvstændigt erhvervsdrivende/tjenesteyder (pensioneret økonomisk aktiv), ved ansøgning om familiesammenføring efter EU-retten i Danmark skal dokumentere, at pågældende kan forsørge sin ægtefælle/registrerede partner/samlevende, sine børn under 21 år og ægtefællens børn under 21 år. Dette gælder uanset, om pågældende for eksempel modtager kontanthjælp i Danmark.
Derimod kan der stilles krav om, at en dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land som økonomisk aktiv eller som pensioneret økonomisk aktiv, og som ved sin tilbagevenden til Danmark søger om familiesammenføring med andre familiemedlemmer end pågældendes ægtefælle/registrerede partner/samlevende, sine børn under 21 år og ægtefællens/den registrerede partners/den samlevendes børn under 21 år, dokumenterer, at pågældende er i stand til at forsørge disse familiemedlemmer.

speedy56

Indlæg af speedy56 » 12.08.2009 14:43:37

7. Familiemedlemmets forudgående lovlige ophold i et andet EU/EØS-land
Som en konsekvens af Metock-dommen behøver familiemedlemmet, herunder den udenlandske ægtefælle/registrerede partner/faste samlever ikke have haft et forudgående, lovligt ophold i det EU/EØS-land eller Schweiz, hvor den danske statsborger hidtil har udnyttet retten til ophold.
Der følger således af Metock-dommen, at:
"Europaparlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område er til hinder for en medlemsstats lovgivning, som opstiller et krav om, at en tredjelandsstatsborger, som er ægtefælle til en unionsborger, som opholder sig i en medlemsstat, hvor han ikke er statsborger, forudgående skal have opholdt sig lovligt i en anden medlemsstat inden vedkommendes ankomst til værtsmedlemsstaten for at kunne drage fordel af bestemmelserne i dette direktiv."
Det forudsættes dog, at den danske statsborger og familiemedlemmet/ansøgeren har haft et reelt samliv i det EU/EØS-land, hvor den danske statsborger har udnyttet sin ret til fri bevægelighed.
Det følger således af Eind-dommens præmis 35-36, at:
"En statsborger i en medlemsstat kan afstå fra at forlade den medlemsstat, hvori han er statsborger, for at udøve lønnet beskæftigelse på en anden medlemsstats område, hvis han ikke har sikkerhed for at kunne vende tilbage til sin oprindelsesmedlemsstat, uanset om han er erhvervsmæssig beskæftiget i denne sidstnævnte stat eller ej.
Denne demotiverende virkning ville ligeledes opstå for fællesskabsborgeren ved den blotte udsigt til ikke at kunne fortsætte det samliv med sine nære slægtninge, som han måtte have indledt ved

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.08.2009 15:03:43

speedy56 skrev:Hej skånebo
Tak for dit svar. Det forstår jeg ikke? Hvorfor tæller hans indtægt ikke med? Jeg ved godt jeg som udgangspunkt har forsørgerpligt (det har alle ægtefæller jo gensidigt), men hvis han arbejder i Danmark eller Sverige, kan jeg ikke forstå hvorfor, så kan vi jo netop dokumentere en indtægt. Ydermere stiller man jo bankgaranti i DK netop for, at staten er dækket ind i tilfælde af, man skulle søge om offentlig forsørgelse. Men derudover er jeg sikret en fast månedlig indtægt fra min far hvis det sku blive nødvendig :D
Jeg synes, du blander tingene lidt sammen - du stiller jo ingen bankgaranti, hvis I gør brug af EU-retten. EU-retten handler desuden om, hvordan du som EU-borger agerer i et andet EU-/EØS-land - hvad din ægtefælle fra et tredjeland foretager sig er i den forbindelse fuldstændig irrelevant. Det er dig som EU-borger, det hele handler om. Det er også dig, der skal kunne dokumentere, at du kan forsørge dig selv og din medfølgende familie ved brug af arbejdskraftens frie bevægelighed.

Hvis din far vil hjælpe jer økonomisk, vil det bedste være, at din far sætter et ordentligt stort beløb ind på din bankkonto, sådan så du kan dokumentere, at du er formuende og dermed opfylder de økonomiske krav.

Hvor stort et beløb, man så skal råde over for at opfylde betingelserne, er naturligvis forskelligt fra land til land, eftersom der er forskel på leveomkostningerne. I Sverige skal du have mindst 6000 SEK til overs at leve for, når I er to personer, og i Danmark er niveauet 2 x beløbet for starthjælp, hvilket vistnok er omkring 10-11.000 DKK. Sidstnævnte er dog før skat, mens det svenske beløb er netto efter skat. Dette er altså minimumskravene. Reelt er det nok rart at have lidt flere penge på kistebunden, men hvis din ægtefælle kan arbejde, er det jo heller ikke det store problem.

speedy56

Indlæg af speedy56 » 12.08.2009 19:23:31

Hej
ja det tænkte jeg nok jeg gjorde, men jeg skal jo evt. stille bankgaranti på 60.100 ved FS i DK, som vi vil prøve først, og har også penge i banken, og hvis forsørgelseskravet kun er 10-11.000 før skat, er det ikke noget problem :) tak for dit svar

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.08.2009 07:50:21

speedy,

Bankgarantien, som er på 60.011 kr., skal du kun stille, hvis du søger FS efter de nationale danske regler. Søger du derimod efter EU-retten, findes ordet bankgaranti ikke i ordbogen. Og dermed skal du altså ikke stille nogen garanti.

Søger du efter EU-retten, skal du derimod stille med andre beviser for at opfylde forsørgelseskravet. Du skal stille med en årsopgørelse fra skattefar, de sidste tre pensionsspecifikationer og en udskrift af kontoudtog fra dine konti i banken.

Besvar