Hejsa Alle Sammen..
Jeg har et spørgsmål vedr. Læge forholdet i Sverige?
Har man et privat læge eller tager man til hospitalet?
Og betalet man penge for at tage til læge i Sverige..
Jeg bor i Malmö og har svensk personnummer..
Læge i Sverige?
Re: Læge i Sverige?
Hejsa.
Man tager bare til almindelig læge. Du kan sikkert få af vide hvilken klinik du er tilknyttet på kommunen.
En almindelig konsultation koster 150 sek og er det speciellæger er det som regel 300 sek, man betaler med det samme.
Vær opmærksom på at udebliver man eller ikk får afbestilt 24 timer inden, bliver man stadig opkrævet beløbet.
Fordelen ved lægerne (i hvert fald hvor jeg bor) er, at det er et stort lægehus, det vil sige man kommer til den speciel læge man har behov for mere eller mindre med det samme i stedet for de lange ventetider der kan være b.la i dk.
Man tager bare til almindelig læge. Du kan sikkert få af vide hvilken klinik du er tilknyttet på kommunen.
En almindelig konsultation koster 150 sek og er det speciellæger er det som regel 300 sek, man betaler med det samme.
Vær opmærksom på at udebliver man eller ikk får afbestilt 24 timer inden, bliver man stadig opkrævet beløbet.
Fordelen ved lægerne (i hvert fald hvor jeg bor) er, at det er et stort lægehus, det vil sige man kommer til den speciel læge man har behov for mere eller mindre med det samme i stedet for de lange ventetider der kan være b.la i dk.
-
JacobPanta
Mit lægehus (Vårdcentral Cranen) koster kun SEK 120 og de har hver morgen åben konsultation, hvor man trækker et nummer - og kommer til at se en læge samme dag. Man skal dog helst være der når de åbner kl. 8.00 hvis man f.eks. skal se en hudlæge.
Normalt sender de en velkomst, kort efter man er blevet folkeregistreret, fra den vårdcentral man hører til. Men hvis man vil skifte til et sted, hvor f.eks. åbningstider passer bedre kan man vistnok hente et skema der hvor man vil hen.
Normalt sender de en velkomst, kort efter man er blevet folkeregistreret, fra den vårdcentral man hører til. Men hvis man vil skifte til et sted, hvor f.eks. åbningstider passer bedre kan man vistnok hente et skema der hvor man vil hen.
-
DLK
Kan man ikke bare bruge sin egen læge i Danmark???
Eller er man nød til at tage til en læge i Sverige??
Jeg har ikke fået et velkomst brev, eller noget med læger at gøre..
Eller er man nød til at tage til en læge i Sverige??
Jeg har ikke fået et velkomst brev, eller noget med læger at gøre..
-
JacobPanta
Jo, hvis vi snakker om den danske part, tror jeg stadig man kan bruge sin læge i Danmark. Men der skal vistnok udstedes et specielt sundhedskort, som du kan få på din fraflytningskommune.
Både jeg, og senere min kone, fik et brev fra den vårdcentral vi tilhører kort efter folkeregistreringen gik igennem.
Både jeg, og senere min kone, fik et brev fra den vårdcentral vi tilhører kort efter folkeregistreringen gik igennem.
Som udenlandsdansker kan du kun gøre brug af det danske sundhedssystem, hvis du er grænsegænger, dvs., hvis du arbejder i Danmark og bor i Sverige. Og i så fald skal du have udstedt det særlige sundhedskort for grænsegængere, inden du kan gå til en læge i Danmark, som så vil være gratis. Der vil her være frit lægevalg, og du behøver således ikke at anvende en fast læge i Danmark.
I Sverige er der forskellige takster for lægebehandling alt efter, om du går til den vårdcentral, hvor du er registreret, eller til en anden læge. Hvis du går til den vårdcentral, hvor du er registreret, koster en konsultation 120 SEK i brugerbetaling. Ellers er det 150 SEK.
I Sverige er der forskellige takster for lægebehandling alt efter, om du går til den vårdcentral, hvor du er registreret, eller til en anden læge. Hvis du går til den vårdcentral, hvor du er registreret, koster en konsultation 120 SEK i brugerbetaling. Ellers er det 150 SEK.