NY på vej til Familiesammenføring!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Maria15

Re: NY på vej til Familiesammenføring!

Indlæg af Maria15 » 17.07.2009 21:42:15

ps.. jeg tager ikke EU reglen!

Læs ovenfor

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.07.2009 07:03:36

Så skal din ægtefælle jo søge om opholdstilladelse fra sit hjemland på Sveriges ambassade/konsulat og kan ikke søge, hvis/når han er i Sverige på visum.

Ansøgningsblanketten, der skal udfyldes af ham, er "Uppehållstillstånd, främlingspass och uppehållstillstånd för besök ("Ansökan om UT, FP, RD och FF")
114021" - desuden skal han medbringe et friskt eksemplar af dit personbevis med "ändamål uppehållstillstånd" påført fra Skatteverket

Processen er beskrevet i ÆUG's vejledning til Sverige

Maria15

Indlæg af Maria15 » 18.07.2009 09:35:01

okay, men hvor kan man finde de blanketter fra? er der en hjemme side? :|

Mit sidste spørgsmål er : jeg skal jo efter at bosatte mig i sverige få et svensk "personbevis" men jeg skal jo gå i skole i Danmark.. Kan jeg :arrow: så stadigvæk få su fra danmark?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.07.2009 10:08:27

Maria,

Da det er jeres plan at vende tilbage til Danmark, vil jeg anbefale jer at søge efter EU-reglerne. Dermed kan I uden problemer flytte tilbage til Danmark, på forudsætning af, som skaanebo også antyder, at du kan fremvise en vis økonomisk formåen.

Men inden I overhovedet går igang, bør du give dig god tid til at sætte dig grundigt ind i reglerne, så du er ordentligt forberedt. Lige nu tyder det meget på, at du ikke har sat dig ind i, hvad tingene går ud på, men mere bare har valgt "Sverigeløsningen" i blinde.

Du kan læse om EU-reglerne både her på ÆUG, på nyidanmark.dk og på migrationsverket.se.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Maria15

Indlæg af Maria15 » 18.07.2009 10:18:04

:arrow: jamen for at jeg kan benytte EU reglerne, skal jeg jo finde et arbejde udenfor DK! som jeg ikke har! jeg har kun arbejdet og arbejder i danmark, det vil betyde at EU reglen for mig er helt udelukket.. Ikke?

Den sverige metoden som jeg kender, eller har forstået er:

1) bopæl i sverige..
2) arbejde ( DK) fremvise med 3 lønsedler eller ansættelse kontrakt.
3) ægteskabs bevis.

efter alt dette, skal man tage til den svenske kommune, hvor man derefter får tilsendt et personbevis.. KOrrekt?

efter det, skal man møde op på imigrationsverket og gøre dem opmærksom på om man vil benytte dig af EES <- hvad er det? eller EU reglen.

når opholdtilladelsen er klaret, henvender ægtefællen sig til skatteverket for at blive opført i folkebokføringen og får et svensk "personbevis" :?: er det korrekt?
og derved får han et opholdskort..

det er alt som jeg har forstået, er det rigtigt? PS. som sagt jeg går ikke efter EU reglen, da jeg ikke har arbejde udenfor DK!

og jeg starter på en uddannelse her til september i KBH, men før det regner jeg med at flytte over til sverige.. Hvem giver mig SU? er det Danmark eller sverige?

Maria15

Indlæg af Maria15 » 18.07.2009 10:29:05

:mrgreen: :mrgreen: hey hey hey, nu tror jeg, jeg har fattet det!
jeg kan jo godt benytte mig af EU reglerne, da jeg jo vil bo i sverige? så er det jo samme som at jeg arbejder i udlandet (dk) da jeg vil arbejde i Danmark :o

:P er dette korrekt?

når tilbage til mit game spørgsmål så, kan jeg stadigvæk godt få su fra dk?

ps. læs mit sidste reply (ovenfor) hvis du er LOST! :mrgreen:

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.07.2009 14:51:32

Du kan sagtens bo i Sverige og arbejde i DK, selv om du bruger EU-retten. Så er du det der kaldes person med tilstrækkelige midler (selvforsørgende).

EES er vistnok det svenske ord for EU. Men det ved skaanebo mere om end jeg.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.07.2009 16:44:07

EES hedder EØS på dansk, dvs. EU-landene + Norge, Island, Lichtenstein og Svejts.

Du kan som sagt godt bo i Sverige og arbejde i Danmark og gøre brug af EU-retten i både Sverige og Danmark.

SU vil du som dansk statsborger få fra SU-styrelsen i Danmark, uanset bopæl. Men hvad har I tænkt jer at leve af, hvis du begynder på et studie til september?

Migrationsverket vil formentlig være noget skeptisk over for en ansøgning fra jer efter EU-retten, når du ikke kan vedlægge en årsopgørelse for 2008, hvor du har tjent nogen penge, ligesom et kortvarigt job inden du begynder at studere ikke vil være tilstrækkeligt.

P.S. Kan se, du har skrevet en privat besked til mig. Jeg kan desværre ikke besvare private beskeder lige i øjeblikket, da min postkasse er fyldt til bristepunktet, og systemet ikke tillader mig at besvare private beskeder, før jeg har fået luget ud i gamle beskeder.

Maria15

Indlæg af Maria15 » 18.07.2009 18:40:43

jamen jo jeg er begyndt at arbejde, jeg bruger mit fri kort, og derved tjener 8000kr måndeligt! når jeg her til septemeber begynder på at studere, vil jeg stadigvæk arbejde, men bare mindre... :arrow: deltid

men desværre er så, at jeg først er begyndt at arbejde i juli...
Men min plan er altså også først at tjene penge i 3mdr. og derefter tage til immigrationsverket!

ps. grunden til jeg arbejder på frikort er jo, at jeg kan tjene op til 42.000 uden skattetræk. og jeg vil ikke stige over dette beløb!

Maria15

Indlæg af Maria15 » 20.07.2009 14:27:28

:?:

keff

Indlæg af keff » 20.07.2009 16:17:11

Maria15 skrev::?:
Maria,jeg har prøvet at læse dit sidste indlæg 3 gange og jeg forstår ikke helt hvordan din fremtidige løn-situation ser ud. Du kan ikke regne med at man altid får opholdskort meget hurtigt så det kræver en stabil indkomst fremadrettet.

Men immigrationverket kræver 3 måneders lønsedler og ansættelseskontrakt,så vidt jeg ved.

Det virker lidt som om du balancere på kanten mht kravene,prøv at forklar det i længere sætninger :)

Eller er det bare mig der er træt i hovedet. :?

Keff.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.07.2009 16:37:39

Maria, du må regne med, at jeres sag bliver lidt kompliceret, når du ikke kan fremvise en årsopgørelse fra 2008 med en indkomst, der matcher kravene. Når du desuden ændrer status og bliver studerende og kun arbejder på deltid fra september, så kompliceres det yderligere. Påregn med andre ord en sagsbehandlingstid på seks måneder hos Migrationsverket, hvis I søger efter EU-retten. Og vær klar over, at Migrationsverket kan bede dig om at dokumentere dine økonomiske forhold igen, inden de træffer en afgørelse. Hvis I søger i august, må du altså være parat til at dokumentere din forsørgerevne også i december/januar måned.

Men du kan jo begynde med at opstille et budget. Hvad har du af udgifter nu, og hvad har du af indkomster? Og hvordan kommer din situation til at se ud, når du begynder at studere til september? Hvis du kan stille et ordentligt budget op, der ser realistisk ud, så er der ikke så meget at være bekymret om. Husk, du skal have mindst 6000 svenske kroner i overskud om måneden, når alle faste udgifter er betalt - dvs. efter husleje, månedskort til toget, evt. afdrag på lån, osv. er betalt.

Maria15

Indlæg af Maria15 » 20.07.2009 21:21:12

hej skannebo! :)
jeg søger først i oktober måned, efter mine 3 lønsedler.
I dag var det min første arbejds-dag og jeg fik allerede min ansættelses kontrakt :) jo min måndligt løn vil være på ca.7500dkk kr. men Jeg har i mit liv sparet rigtig mange penge op, ( fra tidligere arbejde, fra fødselsdags gaver mm) :mrgreen: og det er et pænt stort tal. så pengene / økonomien er ikke problemet stortset! jeg tænkte på at jeg jo kunne få printet en kopi ud fra banken..

Vil det ikke være nok?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.07.2009 21:38:27

7500 DKK efter skat? Det lyder ikke af meget. Men det skal jo ses i forhold til dine udgifter - og hvis du har formue i banken, er det naturligvis et plus. Helst sådan 100.000 kr. eller mere, hvis du skal være helt sikker på, at det går gnidningsfrit!

Maria15

Indlæg af Maria15 » 21.07.2009 16:40:25

skaanebo skrev:7500 DKK efter skat? Det lyder ikke af meget. Men det skal jo ses i forhold til dine udgifter - og hvis du har formue i banken, er det naturligvis et plus. Helst sådan 100.000 kr. eller mere, hvis du skal være helt sikker på, at det går gnidningsfrit!

jamen jeg fik det undersøgt her på hjemmesiden at man skal kunne tjene 6000sekr måndeligt.. :arrow: så er det vel nok at jeg tjener 7500kr efter skat?
Jeg bruger ikk så meget på udgifter, da det kun vil være en 1000kr eller højst 1500kr med henblik på indkøb! resten vil at benytte af mine forældre, eller af de penge jeg har tjent og "gemt"
jamen ja min formue i banken lyder der omkring 100.000kr så håber det vil være perfekt for mig!

tusind tak for hjælpen! :D

Besvar