Min mailboks er desværre fyldt til bristepunktet og jeg kan ikke længere sende private beskeder her på forum, før jeg får ryddet ud i beskederne, men jeg håber, mikedk får denne.
Beskedens overskrift: Re: Hej!
Fra: skaanebo
Sendt: 13.07.2009 17:08:09
Til: mikedk
besked
Hejsa!
Din kone vil kun kunne blive i Sverige under sagsbehandlingen, hvis I søger efter EU-reglerne. Ellers må hun hjem til Thailand og vente i de 3-6 måneder, det normalt tager, når man søger efter nationale svenske regler.
Ved brug af EU-regler stilles der krav til din økonomi - som et par skal du have mindst 6000 SEK til overs om måneden til at betale mad og andre fornødenheder og for hvert barn ca. 2000 SEK ekstra. Dvs. med to børn skal du have mindst 10.000 SEK til overs om måneden, hvis I ønsker at søge efter EU-reglerne.
Hvis I i stedet søger efter national svensk lovgivning, så stilles der ingen krav til din økonomi.
Der stilles ingen krav til bolig (ud over at den skal være lovlig).
Hvis din kæreste har en fornuftig økonomi i Thailand og job, er det ikke svært at få visum. I modsat fald kan det blive ret svært, og så var det måske bedre at I gifter jer i Thailand forinden... alternativt søger efter Sveriges nationale regler, hvor der slet ikke stilles krav om, at I skal være gift, for at hun kan få en opholdstilladelse til at bo sammen med dig i Sverige.