Familiesammenføring eller visa ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ranie

Familiesammenføring eller visa ?

Indlæg af ranie » 13.07.2009 17:30:25

Hej.

Jeg skal ,når det Iranske bureaukrati ellers tillader det, giftes en pige fra Iran (i Iran).
Når vi er gift har vi to muligheder. Vi kan vælge at ansøge om visa for derefter, når min hustru er i Danmark, at ansøge om FS. Eller vi kan søge FS mens hun er i Iran. Hvad er hurtigst ?.
Jeg kan tilføje at jeg opfylder alle krav til FS.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Familiesammenføring eller visa ?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.07.2009 23:19:39

Det klogeste vil være, at hun kommer herop på visum. Det er nemlig ikke nødvendigvis nok, at du opfylder tilknytningskravet. Din kommende ægtefælle skal også gøre det. Og lige præcis dér kan nøglen være et visum, og derefter FS.

Når hun også skal hjælpe med at opfylde tilknytningskravet, er det fordi du alene kun tæller højst 50% i vægtskålen. Når hun ankommer på visum, stiger procentsatsen. For at opnå FS, skal tallet være mindst 51%.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

ranie

Indlæg af ranie » 14.07.2009 14:09:09

Hej Kim og tak for svaret.

Er det ikke rigtigt forstået at tilknytningskravet bortfalder hvis jeg har haft statsborgerskab i over 28 år. (Er en småbleg etnisk dansker på over 28). I så fald er det vel kun interessant med visa løsningen hvis den er hurtigere ?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.07.2009 16:57:34

Ja, så bortfalder det krav :D

keff

Indlæg af keff » 14.07.2009 17:17:11

ranie skrev:Hej.

Jeg skal ,når det Iranske bureaukrati ellers tillader det, giftes en pige fra Iran (i Iran).
Når vi er gift har vi to muligheder. Vi kan vælge at ansøge om visa for derefter, når min hustru er i Danmark, at ansøge om FS. Eller vi kan søge FS mens hun er i Iran. Hvad er hurtigst ?.
Jeg kan tilføje at jeg opfylder alle krav til FS.
Jeg ved ærligtalt ikke hvordan US ser på en direkte FS-ansøgning uden visum,men jeg ved at Østrig brugen den meget,det er søg direkte eller glem det.

Som det ser ud nu er visum-sagsbehandlingstiden 4-6 måneder (i værste fald)

Og FS-sagsbehandlingstiden er 3-7 måneder.

Hvis i ikke har haft meget tid sammen så ville et par måneder i Danmark hjælpe på evt proforma mistanke,jeg siger ikke at i skal være nervøs for det. Det er jo en samlet set vurdering,Sagsbehandlingstiden osv, og hvis du opfylder alle kravene så står det jer frit for hvad i vil gøre..

Indvandrer prøven træder "måske" i kraft i starten af 2010 og det kan i jo også have med i jeres overvejelser.

Keff.

ranie

Indlæg af ranie » 14.07.2009 18:31:28

Tak for svarende.

Jeg må indrømme at jeg ikke rigtigt har overvejet risikoen for at ægteskabet måske vil blive set på som proforma. Vi har ikke boet sammen før ægteskabet. Det er en umulighed for en pæn Iransk pige. Så det kan være at det derfor kan være en ide at bruge visum modellen.

Som sagt viger det Iranske bureaukrati ikke tilbage for det danske. Så jeg er bange for at der er en pæn risiko for at vi kommer til at løbe ind i Indvandrer prøven. Jeg har læst at den skal tages i løbet af de første 3 måneder i Danmark. Altså at den ikke skal tages før indrejse. Er det rigtigt ?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.07.2009 18:48:15

Den indvandrerprøve har været på tapetet siden Dansk Folkeparti fik krammet på Venstre og Konservative, og den har været udskudt lige siden. Og den bliver sikkert udskudt igen. De to hjerner bag prøven er fætre og pensionerede præster, som har været med i DF siden partiets start. Til Urban sagde Jesper Langballe dengang prøven var på tegnebrættet, at formålet med prøven er at holde så mange udlændinge ude af landet som overhovedet muligt, og prøven ville være så svær, at det praktisk talt ville være umuligt at klare den. Den skulle også gennemføres på dansk repræsentation i udlændingens hjemland, og der ville ikke blive tilbudt nogen form for hjælp. Han oplyste deslige, at der vil være et gebyr på prøven på knap 500 kroner. Dumper man, er pengene spildt, og man er velkommen til at prøve igen for et nyt gebyr. Består man, gives gebyret tilbage.

Det lyder voldsomt, men det er vel typisk retorikken fra deres side, når det drejer sig om udlændinge. Jeg tror ikke de får resten af Folketinget med på disse hårde betingelser. Jeg tror det er af samme årsag, prøven er blevet udskudt i adskillige år.

keff

Indlæg af keff » 14.07.2009 19:05:24

Kim P. Nyberg skrev:Den indvandrerprøve har været på tapetet siden Dansk Folkeparti fik krammet på Venstre og Konservative, og den har været udskudt lige siden. Og den bliver sikkert udskudt igen. De to hjerner bag prøven er fætre og pensionerede præster, som har været med i DF siden partiets start. Til Urban sagde Jesper Langballe dengang prøven var på tegnebrættet, at formålet med prøven er at holde så mange udlændinge ude af landet som overhovedet muligt, og prøven ville være så svær, at det praktisk talt ville være umuligt at klare den. Den skulle også gennemføres på dansk repræsentation i udlændingens hjemland, og der ville ikke blive tilbudt nogen form for hjælp. Han oplyste deslige, at der vil være et gebyr på prøven på knap 500 kroner. Dumper man, er pengene spildt, og man er velkommen til at prøve igen for et nyt gebyr. Består man, gives gebyret tilbage.

Det lyder voldsomt, men det er vel typisk retorikken fra deres side, når det drejer sig om udlændinge. Jeg tror ikke de får resten af Folketinget med på disse hårde betingelser. Jeg tror det er af samme årsag, prøven er blevet udskudt i adskillige år.
Prøven er allerede vedtaget i folketinget,den skal bare rettes til mht indholdet.Vi har brugt millioner på den prøve,tak DF..
Du kan have ret i at den måske bliver udskudt men mon ikke den kommer før eller siden. Så må vi jo bare se om den blir så let at alle kan bestå den.
Desuden hørte jeg om et gebyr på 3000.- ,

Jeg kan ikke huske hvor man kan øve sig på prøven hvis man søger FS direkte fra sit hjemland. Men jeg kan huske at man kunne blive i DK på sit visum og øve sig på prøven .

Desuden skulle det ikke være en ulempe hvis man er analfabet,da prøven er udelukkende mundtligt.

Jeg prøvede lige at søge på nyidanmark.dk men jeg kunne ikke finde noget mere,måske har de taget det ned fra siden. Men jeg har ikke hørt om prøven i pressen i langt tid..

Man skulle måske ringe til US for at få en opdatering.

Keff.

Besvar