Hjælp til eu-reglerne:)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Hjælp til eu-reglerne:)

Indlæg af Dalajne » 03.07.2009 19:53:34

Hej.
Jeg har nogle spørgsmål med hensyn til EU-reglerne.
Min kæreste og jeg har tænkt os at flytte til sverige.

- Skal han på den svenske ambassade i tyrkiet, bare søge om et ganske almindeligt visum? Eller skal han forklare det skal være via. eu-reglerne eller de svenske?

- Hvad er bedst, at blive gift i danmark eller i sverige? Min kæreste tror nemlig i danmark, sådan de kan se at vi er gift. og derfor giver os lettere visum. Hvor jeg har på fornemmelsen det er ligegyldigt hvor?

- Jeg bor i Århus. Men har jo så tænkt mig at finde et job i København. Men jeg skal vise lønsedler 3 måneder frem, er det ikke korrekt? Så før jeg kan søge om opholdskort til ham, skal jeg have arbejdet i københavn i 3 måneder?

- Et gratis visum, hvad vil det sige? For har hørt at folk der får det kun venter på visum til sverige i 2-3 uger. Hvad er den normale ventetid?

Håber i kan hjælpe.
Hilsen Line

keff

Re: Hjælp til eu-reglerne:)

Indlæg af keff » 03.07.2009 20:07:21

Dalajne skrev:.

- Skal han på den svenske ambassade i tyrkiet, bare søge om et ganske almindeligt visum? Eller skal han forklare det skal være via. eu-reglerne eller de svenske?
Ja det skal han,du kunne jo ringe til ambassaden og checke at de ved hvad det handler om,men mon ikke den svenske ambassade har prøvet det før.
- Hvad er bedst, at blive gift i danmark eller i sverige? Min kæreste tror nemlig i danmark, sådan de kan se at vi er gift. og derfor giver os lettere visum. Hvor jeg har på fornemmelsen det er ligegyldigt hvor?
I kan blive gift i Trinidad & Tobago for den sags skyld, så længe vielsen ikke er en "stamme vielsen" som ikke godkendes i pågældende land,så er det også godkendt i DK.
Men om det er nemmest i sverige eller danmark mht papirarbejdet,det ved jeg ikke,det ved tyrkiet-ekperterne.
- Jeg bor i Århus. Men har jo så tænkt mig at finde et job i København. Men jeg skal vise lønsedler 3 måneder frem, er det ikke korrekt? Så før jeg kan søge om opholdskort til ham, skal jeg have arbejdet i københavn i 3 måneder?
Ja du skal vise de 3 seneste lønsedler.Men som jeg ved skal du have 6000.- svkr efter alle regninger er betalt,det er åbenbart svenskernes forsørgelseskav..
- Et gratis visum, hvad vil det sige? For har hørt at folk der får det kun venter på visum til sverige i 2-3 uger. Hvad er den normale ventetid?
Ja gratis og i løbet af 2-3 uger , det er hvad jeg også regner med.

Keff.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2009 07:45:15

Da I ikke er gift endnu, så må din kæreste søge om visum til det land, hvor du er bosat (Danmark / Sverige) efter de almindelige nationale regler for Schengenvisum.

Hvis I vil være sikre på, at han kan få et visum efter EU-reglerne, d.v.s. gratis og uden unødigt ophold, så skal I gifte jer inden han søger om visum, hvilket vel så i praksis må foregå i Tyrkiet.

Med hensyn til opholdskort, så kan I søge om det, lige så snart din mand er ankommet til Sverige. Hvis du stod helt uden indtægt indtil 14 dage før, du flyttede til Sverige, så er det dog rigtigt, at opholdskortet først vil blive udstedt, når du kan fremvise 3 lønsedler.

Men I kan sagtens søge om et opholdskort med det samme, hvor du så bare må fremvise din ansættelseskontrakt som bevis på, at du fremover vil have tilstrækkelige midler.

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 04.07.2009 09:30:41

Okay. Og hvis vi ikke bliver gift inden, søger vi visum på normalvis? Hvor man så skal vente i lang tid på at få visum?
Og er det så ikke sikkert at vi kan søge om opholdskort når han så kommer til sverige?

For så ville det jo være bedst at vi blev gift først? For vi ved 100 procent, at vi skal videre til danmark bagefter.

Så kan i give nogle gode råd, hvad der ville være bedst for os?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2009 10:46:15

Hvis du flytter til Sverige, inden din kæreste søger visum, så skal han jo søge om visum til Sverige. Og her tager selv et "almindeligt" visum kun sjældent mere end 2-6 uger. Det er kun i Danmark, at man trækker simple visumansøgninger i langdrag i op til 5-6 måneder.

Men I har ikke krav på, at han får et visum, så længe I ikke er gift. Så hvis din kæreste har det, der hedder "svage tilbagevendelsesforudsætninger", så kan I risikere, at han slet ikke kan få et visum.

Så hvis din kæreste er ung, arbejdsløs, barnløs og ikke ejer fast ejendom, så er den sikreste løsning, at I gifter jer i Tyrkiet, og at han først søger om visum, efter I er blevet gift, og efter du er flyttet til Sverige.

Men omvendt kan han naturligvis også bare søge om et visum, efter du er flyttet til Sverige, og så kan I jo se, hvad der sker. I Danmark er det kun en ud af 16 visumansøgninger, der afslås, og det er sikkert ikke meget anderledes i Sverige.

Og skulle din kæreste få afslag på en ansøgning om visum til Sverige, så kan I jo bare ændre jeres planer og gifte jer i Tyrkiet. Hvorefter han så kan søge om visum nok engang, men denne gang efter EU-reglerne, hvor der ikke må gives afslag bare fordi man tror, at din kæreste måske vil blive i Sverige, efter han er kommet dertil.

Så hvad der er "bedst" for jer afhænger fuldstændig af, hvor I har lyst til at blive gift, og om du har tid og penge til at rejse til Tyrkiet for at blive gift der, inden du flytter til Sverige.

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 04.07.2009 12:36:36

Okay. Mange tak for det gode svar.
Nu er det sådan at vi har besluttet os for at vente til næste sommer. Da jeg skal være færdig med mit speciale og sådan. Så han kommer til dk igen til vinter, for anden gang.

Så muligheden ville jo være vi kunne gifte os der.
For jeg tænker lidt, der er nok store chancer for at de tror han bliver i sverige, hvis han allerede har været i danmark to gange, vi ikke er gift, og at jeg så lige pludselig flytter til sverige?
Det lyder måske lidt underligt. Eller hvad ved jeg.

Men tror at vi så vælger at blive gift inden, så vi er sikre på at han kan komme til sverige, efter jeg er flyttet dertil. For sådan jeg har forstået det er, at hvis vi er gift, og søger igennem eu-reglerne, SKAL de give os visum. er dette korrekt?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.07.2009 12:48:47

Ja, det er korrekt. Jeg vil dog ikke mene, der skulle være nogen stor risiko for at få afslag i Sverige heller ikke efter national lovgivning, eftersom risikoen for "overstay" vurderes som minimal, når man tidligere har fået et Schengen-visum og overholdt det.

Besvar