først opholdskort derefter FS
først opholdskort derefter FS
Hej.
Jeg har et mærkeligt spørgsmål.
Er det muligt at søge almindelig FS hvis du i forevejen har opholdskort via eu-reglerne.
Tak
Keff.
Jeg har et mærkeligt spørgsmål.
Er det muligt at søge almindelig FS hvis du i forevejen har opholdskort via eu-reglerne.
Tak
Keff.
Re: først opholdskort derefter FS
Uden at vide det 100% så ser jeg ingen problemer med det. Har selv tænkt på at gøre det på den måde.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Ja, det burde du kunne, selv om jeg ikke kan få øje på nogen god begrundelse for at gøre det. For umiddelbart er din ægtefælle eller hermed sidestillet person bedre stillet med EU-reglerne end med de nationale danske regler på en række punkter.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Kim P. Nyberg skrev:Ja, det burde du kunne, selv om jeg ikke kan få øje på nogen god begrundelse for at gøre det. For umiddelbart er din ægtefælle eller hermed sidestillet person bedre stillet med EU-reglerne end med de nationale danske regler på en række punkter.
Efter et par år hvor min kone kan sproget bedre så kunne vi søge FS for at min kone kan få SU. Men det er slet ikke aktuelt før hun kan sproget godt nok.
Tak for svar.
Keff.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Hvis du selv er studerende, kan hun ikke få SU samtidig med dig, når I udnytter EU-reglerne, men det kan hun forholdsvis hurtigt efter sin ankomst gøre, hvis du har indtægt fra anden side, stadig mens I udnytter EU-reglerne.
Hej .Kim P. Nyberg skrev:Hvis du selv er studerende, kan hun ikke få SU samtidig med dig, når I udnytter EU-reglerne, men det kan hun forholdsvis hurtigt efter sin ankomst gøre, hvis du har indtægt fra anden side, stadig mens I udnytter EU-reglerne.
Jeg har aldrig haft arbejde i udlandet og jeg tror ikke jeg kommer til at prøve det.
Eller mener du at jeg ikke behøver at have haft arb i udlandet?
Keff.
Jeg ved ikke, hvordan Udlændingeservice ser på det, men jeg ved, at i Sverige kan man ikke uden videre springe fra det ene regelsæt til det andet alt efter forgodtbefindende - har man først fået ophold på et grundlag, fx efter EU-ret, så kan man ikke uden videre søge om ophold på et andet grundlag, fx efter national lovgivning - det vil kræve, at man flytter udenlands og så vender retur til Sverige og søger om en ny opholdstilladelse
-
fundiver199
Som det ser ud lige nu, så betragter de danske myndigheder ikke en dansker, som under sit ophold i Sverige eller Tyskland har arbejdet i Danmark, som arbejdstager, hvis parret senere søger FS i Danmark efter EU-reglerne.
Om denne tolkning holder i "byretten" er et meget åbent spørgsmål, og det er meget tænkeligt, at det vil se anderledes ud om f.eks. 1-2 år. Men indtil da er den nemmeste og sikreste vej til SU i Danmark at benytte sig af de nationale danske regler.
Men jeg kan da kun gentage den opfordring, som jeg er kommet med tidligere. Nemlig at danskere, som arbejder i Danmark, og hvis ægtefæller har fået afslag på en ansøgning om SU, fordi de er her efter EU-reglerne, skal klage over afslaget. Og får de også afslag på klagen, så skal de kontakte en advokat og lægge sig an ved de danske domstole, som herefter enten vil give sagsøger ret eller sende sagen videre til EF-domstolen, som efter mit skøn med stor sandsynligvis vil afsige en dom, som er til fordel for sagsøger.
Problemet her er, at vi er ude i en "gråzone", fordi det ikke er beskrevet i opholdsdirektivet, hvordan folk skal stilles, hvis de vender tilbage til deres hjemland efter at have boet i et andet EU-land. Så det er faktisk et område, hvor vi er nødt til at få en dom afsagt ved EF-domstolen, for at både myndigheder og borgere kan vide, hvad de har at rette sig efter.
Om denne tolkning holder i "byretten" er et meget åbent spørgsmål, og det er meget tænkeligt, at det vil se anderledes ud om f.eks. 1-2 år. Men indtil da er den nemmeste og sikreste vej til SU i Danmark at benytte sig af de nationale danske regler.
Men jeg kan da kun gentage den opfordring, som jeg er kommet med tidligere. Nemlig at danskere, som arbejder i Danmark, og hvis ægtefæller har fået afslag på en ansøgning om SU, fordi de er her efter EU-reglerne, skal klage over afslaget. Og får de også afslag på klagen, så skal de kontakte en advokat og lægge sig an ved de danske domstole, som herefter enten vil give sagsøger ret eller sende sagen videre til EF-domstolen, som efter mit skøn med stor sandsynligvis vil afsige en dom, som er til fordel for sagsøger.
Problemet her er, at vi er ude i en "gråzone", fordi det ikke er beskrevet i opholdsdirektivet, hvordan folk skal stilles, hvis de vender tilbage til deres hjemland efter at have boet i et andet EU-land. Så det er faktisk et område, hvor vi er nødt til at få en dom afsagt ved EF-domstolen, for at både myndigheder og borgere kan vide, hvad de har at rette sig efter.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Måske kunne der også være noget man kan bruge i det papir, som EU-kommisionen udgiver i dag, og som Ugebrevet Mandag Morgen refererede fra i denne uge. Jeg har endnu ikke læst papiret, så det er et rent gæt i tågen.
Tidligere har der klart været en række fordele ved familiesammenføring hvis man var fra de nye EU lande. Men nu kan jeg se overgangsordningen er ophævet pr. 1. maj 2009.