tidsbestilling
tidsbestilling
Når man nu skal ringe til ambassaden i Ankara og bestille tid til ansøgning om visum, er der så nogen der har erfaring med hvor lang tid i forvejen det er nødvendigt og bestille en tid ? Og skal det være ansøger der bestiller eller kan jeg også gøre det ?
Vi skal til Ankara efter den 15 August.
Vi skal til Ankara efter den 15 August.
Re: tidsbestilling
Det er naturligvis ansøger, der skal bestille tid.
Hvornår man så kan få en tid afhænger meget af, hvor travlt de har på den enkelte ambassade.
Hvornår man så kan få en tid afhænger meget af, hvor travlt de har på den enkelte ambassade.
ok tak for det hurtige svar tror vi prøver og se om vi kan bestille tid allerede 
Hej Salena
Kan du ikke lige skrive tilbage om det var muligt at bestille tid allerede?
Min mand og jeg skal nemlig også til Ankara i August og jeg har nemlig også tænkt på hvornår man skal ringe og bestille tid.
Vh
Stine
Kan du ikke lige skrive tilbage om det var muligt at bestille tid allerede?
Min mand og jeg skal nemlig også til Ankara i August og jeg har nemlig også tænkt på hvornår man skal ringe og bestille tid.
Vh
Stine
HejNu ved jeg ikk om der er kommet nye regler med hensyn til at søge visum. Men i 2007 hvor vi søgte sidst, der var det ikk nødvendigt at bestille tid. Der tog vi bare til ambassaden i Ankara og så gik min mand hen og skrev sig op i deres bog og så blev man ganske enkelt kaldt frem efter tur. Ergo, jo før man ankom til ambassaden, jo hurtigere kom man ind.De tog dog 6 ansøgere ind af gangen. Som regel er det kun når man skal hente visum at man skal ringe til dem og aftale en tid. Eller bare om det er ok man kommer. De fleste busser fra andre byer ankommer til Ankara kl 8 så man har en time til at komme op til ambassaden. Der vil man så igen skrive sig i bogen og så bliver man kaldt frem. Kommer ind og afleverer sit pas, fremviser billetter, forsikring og udskrift på at man har 2000 euro stående i banken(ansøger skal fremvise dette på egen konto). Er alle papir i orden, vil man blive bedt om at komme tilbage ved 14 tiden og så har de sat stickeren ind i passet. Er tingene ikk i orden har man som regel frem til kl 12 til at få ordnet de sidste ting inden de går til frokost.
Hej Jerry
Jo, der er kommet nye regler fra april i år. Nu skal man ringe og bestille tid til at komme og aflevere sin ansøgning til visum, FS og så videre..
Vh
Stine
Jo, der er kommet nye regler fra april i år. Nu skal man ringe og bestille tid til at komme og aflevere sin ansøgning til visum, FS og så videre..
Vh
Stine
Hej.
Vi ringede til den danske ambassade i Ankara i onsdags og fik en tid dagen efter.
Mvh klm
Vi ringede til den danske ambassade i Ankara i onsdags og fik en tid dagen efter.
Mvh klm
Gulabese:
Jeg mailede til ambassaden da jeg ikke kunne få fat i nogen pr. tlf, de skrev tilbage at man skulle være i god tid da der kunne være mange ansøgere, vi ringer og bestiller tid når jeg kommer derned 26 juli så håber jeg det går.
Jeg mailede til ambassaden da jeg ikke kunne få fat i nogen pr. tlf, de skrev tilbage at man skulle være i god tid da der kunne være mange ansøgere, vi ringer og bestiller tid når jeg kommer derned 26 juli så håber jeg det går.
Hej Salena
Tak for dit svar.
Jeg får min mand til at ringe snart.
Er det første gang at i søger visum?
Vi skal til at søge visum nr 2 og håber at det denne gang går hurtigere end 1 gang, der ventede vi 5 måneder..
Tak for dit svar.
Vi skal til at søge visum nr 2 og håber at det denne gang går hurtigere end 1 gang, der ventede vi 5 måneder..
Gulabese:
Det kan godt betale sig at du ringer og snakker med en dansk konsulent og booker en tid. Mange gange er de tyrkiske medarbejdere ikk saa venlige, saa det er ikk altid lige rart at snakke med dem.
Vi ventede ogsaa 5 mdr förste gang vi sögte, men anden gang gik der præcis en uge fra den nye ansögning var afleveret til visum blev givet.
Mange gange gaar det hurtigere saa snart papirne ikk skal gennem us
Det kan godt betale sig at du ringer og snakker med en dansk konsulent og booker en tid. Mange gange er de tyrkiske medarbejdere ikk saa venlige, saa det er ikk altid lige rart at snakke med dem.
Vi ventede ogsaa 5 mdr förste gang vi sögte, men anden gang gik der præcis en uge fra den nye ansögning var afleveret til visum blev givet.
Mange gange gaar det hurtigere saa snart papirne ikk skal gennem us
-
fundiver199
Det går altid meget hurtigere, hvis ambassaden udsteder et bone fida visum i stedet for at sende sagen videre til Udlændingeservice. Den normale sagsbehandlingstid for et bone fida visum er ikke mere end cirka 1 uge. Dog lidt mere for de nationaliteter, hvor Danmark er forpligtet til at sende ansøgningen i Schengenhøring for at give de andre Schengenlande en chance for at gøre indsigelse mod, at visum bevilges. Men selv i disse sager tager det normalt ikke mere end 2-3 uger.jerry skrev:Mange gange gaar det hurtigere saa snart papirne ikk skal gennem us
Det er Udlændingeservice, som er bagud med behandlingen af visumsager og ikke ambassaderne. Selvom der naturligvis kan være undtagelser, hvor en ambassade af èn eller anden grund sylter en visumansøgning i et par måneder.
Men ambassadernes andel af dette problem er mest, at de måske nogle gange sender en visumansøgning videre til Udlændingeservice, selvom de både kunne og burde have udstedt et bone fida visum.
Men hovedansvaret for miseren ligger dog utvivlsomt hos politikerne. Det er således politikerne, der har vedtaget, at Danmark ikke kan nøjes med at følge de normale Schengenregler omkring visumudstedelse, men har indført særlige danske krav, som også skal opfyldes, og som forlænger sagsbehandlingstiden betydeligt. Og som betyder at langt flere visumansøgninger end nødvendigt skal behandles af Udlændingeservice.
Og endelig er det også politikerne, som ikke vil give Udlændingeservice de økonomiske midler, de har brug for til at ansætte det nødvendige antal medarbejdere. Og som samtidig tvinger Udlændingeservice til at prioritere f.eks. ansøgninger om arbejdstilladelse eller asylsager højere end visumansøgninger til familiebesøg.
Det sidste har en karakter, hvor man næsten fristes til at sige, at det ligner en helt bevidst chikane og "forhalingstaktik" fra politikernes side i det håb, at man måske på denne måde kan nedbringe antallet af familiesammenføringer i Danmark.
Vi har ganske vist ikke nogen håndfaste beviser på, at dette er tilfældet. Men det er i hvert fald ikke for meget at sige, at der er tale om en fuldstændig uanstændig behandling af de danskere, som har familie i visumpligtige lande, fra de danske politikeres side. Så det er og bliver primært der, man skal rette sin vrede hen.
En anden måde a løse dette problem var måske også at man ikke kunne blive i dk på et process ophold på et visum ved ansøgning om FS, men at den udenlanske partner, måtte tage hjem og vente. Tror virkelig til det ville give et helt andet flow i visum behandlingstider, og man slap for en masse gisninger og formodninger. Men det er jo igen en politisk beslutning.....
I østrig er det ikke normalt at søge visum til din ægtefælle,for man skal have boet sammen i længere tid (6 måneder) før det er muligt at få visum. Men det er mere normalt at søge FS med det samme,ja somme tider SKAL man søge FS istedet for visum.krikris skrev:En anden måde a løse dette problem var måske også at man ikke kunne blive i dk på et process ophold på et visum ved ansøgning om FS, men at den udenlanske partner, måtte tage hjem og vente. Tror virkelig til det ville give et helt andet flow i visum behandlingstider, og man slap for en masse gisninger og formodninger. Men det er jo igen en politisk beslutning.....
Og der er behandlingstiden MINIMUM 1 år
Jeg kender en som arbejder på et østrigst konsulat i afrika og han fortalte mig det.
Keff.
-
fundiver199
Jeg har nu svært ved at se, hvorfor danskeres ægtefæller skulle tvinges til at rejse til den anden side af jordkloden og afvente resultatet af en sagsbehandling, hvis de allerede befinder sig i Danmark. Men du har i hvert fald ret i, at den måde, som tingene kører på i dag, er fuldstændig ulogisk.krikris skrev:En anden måde a løse dette problem var måske også at man ikke kunne blive i dk på et process ophold på et visum ved ansøgning om FS, men at den udenlanske partner, måtte tage hjem og vente. Tror virkelig til det ville give et helt andet flow i visum behandlingstider, og man slap for en masse gisninger og formodninger. Men det er jo igen en politisk beslutning.....
Og hvad angår Keffs beretning om, hvordan tingene foregår i Østrig, så viser den vel bare, at hele dette spørgsmål omkring indvandring er politisk betændt, ikke bare i Danmark men også i en del andre EU-lande.
For mig at se er det eneste rimelige da, at en EU-borger kan få udstedt et visum til sin ægtefælle uden unødigt ophold. Og at parret herefter kan bo sammen i Europa, medens deres ansøgning om familiesammenføring bliver behandlet.
Selvfølgelig kan man da mene, at folk skal søge om familiesammenføring med det samme, hvis det er det, de ønsker. Men så må man jo sørge for, at sagsbehandlingstiden for familiesammenføring kommer ned på noget rimeligt, d.v.s. allerhøjest 3 måneder og væsentligt mindre i ukomplicerede sager.
Og er det i grunden ikke meget naturligt, at et par ønsker at tilbringe tid sammen i den ene parts hjemland, før de beslutter, om det er der, de vil bo sammen, eller måske et helt andet sted? Så hvad er formålet med at tvinge folk til at søge om familiesammenføring, før de er 100% sikre på, at det faktisk er det, de ønsker?
Hele denne forhalingstaktik, restriktioner omkring visumudstedelse og så videre kan da kun skyldes, at man i bund og grund nærer modvilje mod i det hele taget at tillade familiesammenføringer.
Men her må politikerne i både Danmark og Østrig og flere andre lande altså efter min mening acceptere, at der er nogle individuelle frihedsrettigheder, som skal have en højere prioritet end vælgerflertallets ønske om at begrænse indvandringen fra bestemte lande eller kulturer.
Forrige lørdag havde Politiken et interview med en kendt amerikansk politisk kommentator, hvis navn jeg desværre ikke kan huske. Men han havde den meget interessante pointe, at det er en stor misforståelse, når vi i Europa tror, at hele denne diskussion om islam og mulismer er global.
Det er den ikke, det er en rent europæisk diskussion. Og medens vi i Europa og ikke mindst Danmark bruger oceaner af tid og energi på at forholde os til marokkanske immigranter, irakiske asylsøgere og muslimske fundamentalister i Pakistan og Afghanistan, så går det helt hen over hovedet på os, at alt dette kun er et "sideshow" til de virkeligt afgørende ændringer, der sker i Verden i disse år.
Og som er, at tyngdepunktet i den globale økomomi og dermed også magtbalancen i Verden flytter væk fra Europa og over mod specielt Asien med lande som Kina og Indien i spidsen.
gulabese skrev:Hej Salena
Tak for dit svar.
Hej Gulabese
ja det er aller første gang vi skal søge. Håber for jer at det går hurtigt denne gang, 5 mdr er godt nok lang tid og vente. Vil du ikke skrive til mig når din mand har fået tid, så jeg kan se hvor hurtigt man kan få en ?